Translations

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej/1/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "'''ELECTRONIC PLATFORM OF PUBLIC ADMINISTRATION SERVICES (ePUAP)''' – a teleinformatic platform for standardised communication between citizens and units (entities) fo...")
 
(Brak różnic)

Aktualna wersja na dzień 19:04, 17 maj 2018

Objaśnienie komunikatu (prześlij)

Ten komunikat nie posiada dokumentacji. Jeśli wiesz gdzie lub jak ten komunikat jest używany, możesz pomóc innym tłumaczom przez dodanie dokumentacji do tego komunikatu.

Tekst źródłowy komunikatu (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej)
'''ELEKTRONICZNA PLATFORMA USŁUG ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ (ePUAP)''' – teleinformatyczna platforma służąca do wystandaryzowanej komunikacji pomiędzy obywatelami a jednostkami (podmiotami) tworzącymi system administracji publicznej w Polsce. Definicja legalna została określona w ustawie z 2005 r. powołującej ePUAP i stanowi, że jest to system teleinformatyczny, w którym instytucje publiczne udostępniają usługi przez pojedynczy punkt dostępowy w sieci Internet. Platforma ePUAP zbudowana została w latach 2006–2008 w ramach projektu ePUAP–WKP, który zrealizowano w celu udostępnienia obywatelom usług świadczonych drogą internetową przez jednostki administracji publicznej. ePUAP daje instytucjom publicznym możliwość świadczenia usług drogą elektroniczną. Platforma udostępnia im niezbędną infrastrukturę informatyczną do wystawiania kolejnych usług publicznych. Minister właściwy ds. informatyzacji zapewnia funkcjonowanie ePUAP, zamieszcza na ePUAP informację o adresach elektronicznych skrzynek podawczych udostępnionych przez podmioty publiczne oraz administruje danymi osobowymi użytkowników platformy. ePUAP udostępnia katalog zawierający informacje o usługach, a w szczególności: podstawę prawną usługi, jej nazwę, cel i odbiorców usługi, jej kategorię oraz nazwę i umiejscowienie usługodawcy według podziału administracyjnego kraju. Podmioty publiczne mogą wykorzystywać do świadczenia usług w postaci elektronicznej w szczególności następujące funkcje ePUAP: tworzenie i obsługa dokumentów elektronicznych przez osoby fizyczne i podmioty; przesyłanie dokumentów elektronicznych; wymiana danych między ePUAP a innymi systemami teleinformatycznymi; identyfikacja użytkowników i rozliczalność ich działań; weryfikacja podpisu elektronicznego; tworzenie usług podmiotu publicznego lub usług kilku podmiotów publicznych współdziałających ze sobą, zbudowanych na podstawie dwóch lub więcej usług; obsługa płatności elektronicznych; potwierdzanie profilu zaufanego ePUAP; weryfikacja zgodności dokumentu elektronicznego z jego wzorem określonym w centralnym repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych; wystawianie: urzędowego poświadczenia odbioru, elektronicznego poświadczenia opłaty, elektronicznego znacznika czasu – z uwzględnieniem funkcjonalności ePUAP gwarantujących niezaprzeczalność tych poświadczeń. Korzystanie z platformy ePUAP wymaga założenia konta [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Kamil_Mroczka K. Mroczka] ].
Tłumaczenie'''ELECTRONIC PLATFORM OF PUBLIC ADMINISTRATION SERVICES (ePUAP)''' – a teleinformatic platform for standardised communication between citizens and units (entities) forming the system of public administration in Poland. The legal definition was set out in the Act of 2005 that established ePUAP and states that it is a teleinformatic system in which public institutions provide services via a single access point on the Internet. The ePUAP platform was built in 2006-2008 as part of the ePUAP-WKP project, which was implemented to provide citizens with services provided via the Internet by public administration units. ePUAP gives public institutions the ability to provide services electronically. The platform provides them with the necessary IT infrastructure for further public services. The minister competent for computerization ensures the functioning of the ePUAP, publishes ePUAP information on the addresses of the electronic distribution boxes made available by public entities and manages the personal data of the users of the platform. ePUAP provides a directory containing information about services, in particular: the legal basis of the service, its name, purpose and recipients of the service, its category, and the name and location of the service provider according to the administrative division of the country. Public entities may use the following ePUAP functions to provide electronic services: creation and maintenance of electronic documents by individuals and entities; sending electronic documents; data sharing between ePUAP and other ICT systems; identification of users and accountability of their activities; verification of electronic signature; creation of services of a public entity or of services of several public entities working together on the basis of two or more services; servicing electronic payments; confirming a trusted ePUAP profile; verification of compliance of the electronic document with its design as defined in the central repository of samples of electronic documents; issuing: official certification of receipt, electronic payment confirmation, electronic time stamp – taking into account the functionality of the ePUAP guaranteeing the indisputability of these credentials. Using the ePUAP platform requires setting up an account [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Kamil_Mroczka/en K. Mroczka] ].

ELECTRONIC PLATFORM OF PUBLIC ADMINISTRATION SERVICES (ePUAP) – a teleinformatic platform for standardised communication between citizens and units (entities) forming the system of public administration in Poland. The legal definition was set out in the Act of 2005 that established ePUAP and states that it is a teleinformatic system in which public institutions provide services via a single access point on the Internet. The ePUAP platform was built in 2006-2008 as part of the ePUAP-WKP project, which was implemented to provide citizens with services provided via the Internet by public administration units. ePUAP gives public institutions the ability to provide services electronically. The platform provides them with the necessary IT infrastructure for further public services. The minister competent for computerization ensures the functioning of the ePUAP, publishes ePUAP information on the addresses of the electronic distribution boxes made available by public entities and manages the personal data of the users of the platform. ePUAP provides a directory containing information about services, in particular: the legal basis of the service, its name, purpose and recipients of the service, its category, and the name and location of the service provider according to the administrative division of the country. Public entities may use the following ePUAP functions to provide electronic services: creation and maintenance of electronic documents by individuals and entities; sending electronic documents; data sharing between ePUAP and other ICT systems; identification of users and accountability of their activities; verification of electronic signature; creation of services of a public entity or of services of several public entities working together on the basis of two or more services; servicing electronic payments; confirming a trusted ePUAP profile; verification of compliance of the electronic document with its design as defined in the central repository of samples of electronic documents; issuing: official certification of receipt, electronic payment confirmation, electronic time stamp – taking into account the functionality of the ePUAP guaranteeing the indisputability of these credentials. Using the ePUAP platform requires setting up an account [ K. Mroczka ].

Counterliczniki