Translations

Ministerstwo/1/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "'''MINISTRY''' – a government administration office managed by the minister who directs, supervises and controls the activities of subordinate bodies, offices and unit...")
 
(Brak różnic)

Aktualna wersja na dzień 10:31, 22 maj 2018

Objaśnienie komunikatu (prześlij)

Ten komunikat nie posiada dokumentacji. Jeśli wiesz gdzie lub jak ten komunikat jest używany, możesz pomóc innym tłumaczom przez dodanie dokumentacji do tego komunikatu.

Tekst źródłowy komunikatu (Ministerstwo)
'''MINISTERSTWO''' – urząd administracji rządowej zarządzany przez ministra kierującego, nadzorującego i kontrolującego działalność podporządkowanych organów, urzędów i jednostek. Jak podkreśla się w literaturze, m. jest aparatem urzędniczym → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Minister ministra], przy pomocy którego wykonuje on przypisane mu zadania i kompetencje. W praktyce funkcje tego urzędu wykraczają daleko poza działania ściśle wykonawcze względem poleceń ministra i czynności natury technicznej. M. spełnia w dużej mierze rolę inicjatora i inspiratora, polegającą na przygotowaniu koncepcji merytorycznej projektów aktów prawnych, występowaniu z wnioskami i propozycjami działań, inicjowaniu przedsięwzięć w określonych dziedzinach spraw, świadczeniu fachowego doradztwa. M. są tworzone, znoszone lub przekształcane przez radę ministrów aktem o randze rozporządzenia. W skład m. wchodzą następujące typy komórek organizacyjnych: departamenty – odpowiadają za realizację merytorycznych zadań ministerstwa; biura – odpowiadają za realizację zadań obsługowych; sekretariaty – do obsługi ministra oraz komitetów czy rad; wydziały, referaty, zespoły – jako komórki organizacyjne wewnątrz departamentów i biur. W każdym m. tworzone są w szczególności następujące komórki organizacyjne: → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Gabinet_polityczny gabinet polityczny ministra] oraz departamenty, biura lub wydziały, referaty, zespoły do spraw: prawnych, informacji, budżetu, finansów, kadr, szkolenia, organizacji, integracji europejskiej, współpracy z zagranicą, informatyki, zamówień publicznych, administracyjno-gospodarczych, kontroli, skarg, wniosków, ochrony informacji niejawnych, audytu wewnętrznego. W strukturze organizacyjnej każdego m. tworzy się również stanowisko dyrektora generalnego urzędu. Odpowiada on za sprawne funkcjonowanie urzędu oraz gotowość urzędu do wykonywania zadań m. w przypadku przyjęcia dymisji rządu przez prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Dyrektor generalny urzędu sprawuje nadzór nad komórkami organizacyjnymi m. oraz zapewnia prawidłowe wykonywanie zadań określonych przez ministra, sekretarza stanu i podsekretarza stanu. Prawa i obowiązki dyrektora generalnego urzędu określają odrębne przepisy, w szczególności o → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/S%C5%82u%C5%BCba_cywilna służbie cywilnej]. Najważniejszym aktem prawnym o charakterze wewnętrznym regulującym strukturę m. jest statut, nadawany przez prezesa rady ministrów aktem o randze zarządzenia. Jest on podstawą do wydania regulaminu organizacyjnego (zarządzenie ministra), określającego zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych m. oraz, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej, jednostek podległych i nadzorowanych przez ministra. Zakres władztwa merytorycznego poszczególnych m. wynika w dużej mierze z zakresu właściwości ministrów kierujących → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Dział_administracji_rządowej działami administracji rządowej] [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Kamil_Mroczka K. Mroczka] ].
Tłumaczenie'''MINISTRY''' – a government administration office managed by the minister who directs, supervises and controls the activities of subordinate bodies, offices and units. As emphasized in the literature, m. is the ministerial apparatus of the minister, with the help of whom he performs the tasks and competencies assigned to him. In practice, the functions of this office go far beyond the strict implementation of the minister’s instructions and technical activities. M. largely fulfils the role of initiator and inspiration, consisting in preparing the substantive concept of draft legal acts, presenting proposals and proposals for actions, initiating projects in specific areas of matters, and providing expert advice. M. is created, liquidated or transformed by the council of ministers through an act in the rank of a regulation. The following types of organisational units are included in a m.: departments – they are responsible for the implementation of the ministry’s substantive tasks; offices – are responsible for the implementation of service tasks; secretariats – to serve the minister, committees or councils; divisions, sections, teams – as organisational units inside departments and offices. The following organisational units are created in particular in each m.: → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Gabinet_polityczny political cabinet] of the minister and departments, offices or divisions, sections, teams for legal, information, budget, finance, human resources, training, organisation, European integration, foreign affairs, IT, public procurement, administrative-economic, control, complaints, applications, protection of classified information, internal audit. In the organisational structure of each m., the office of the director general of the office is also created. He is responsible for the efficient functioning of the office and the willingness of the office to perform the tasks of the m. in the case of acceptance of the government’s resignation by the President of the Republic of Poland. The director general of the office supervises the organisational units of the m. and ensures the proper performance of the tasks specified by the minister, the secretary of state and the undersecretary of state. The rights and duties of the director general of the office are set out in separate regulations, in particular on the → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/S%C5%82u%C5%BCba_cywilna civil service]. The most important legal act of an internal nature regulating the structure of a m. is the statute, passed by the president of the council of ministers, through an act in the rank of ordinance. It is the basis for the issuance of organisational regulations (ministerial ordinance) defining the scope of tasks and the mode of operation of organisational units of the m. and, unless special provisions provide otherwise, units subordinate to and supervised by the minister. The scope of substantive authority of individual m. results to a large extent from the scope of the properties of ministers directing the → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Dział_administracji_rządowej departments of government administration] [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Kamil_Mroczka/en K. Mroczka] ].

MINISTRY – a government administration office managed by the minister who directs, supervises and controls the activities of subordinate bodies, offices and units. As emphasized in the literature, m. is the ministerial apparatus of the minister, with the help of whom he performs the tasks and competencies assigned to him. In practice, the functions of this office go far beyond the strict implementation of the minister’s instructions and technical activities. M. largely fulfils the role of initiator and inspiration, consisting in preparing the substantive concept of draft legal acts, presenting proposals and proposals for actions, initiating projects in specific areas of matters, and providing expert advice. M. is created, liquidated or transformed by the council of ministers through an act in the rank of a regulation. The following types of organisational units are included in a m.: departments – they are responsible for the implementation of the ministry’s substantive tasks; offices – are responsible for the implementation of service tasks; secretariats – to serve the minister, committees or councils; divisions, sections, teams – as organisational units inside departments and offices. The following organisational units are created in particular in each m.: → political cabinet of the minister and departments, offices or divisions, sections, teams for legal, information, budget, finance, human resources, training, organisation, European integration, foreign affairs, IT, public procurement, administrative-economic, control, complaints, applications, protection of classified information, internal audit. In the organisational structure of each m., the office of the director general of the office is also created. He is responsible for the efficient functioning of the office and the willingness of the office to perform the tasks of the m. in the case of acceptance of the government’s resignation by the President of the Republic of Poland. The director general of the office supervises the organisational units of the m. and ensures the proper performance of the tasks specified by the minister, the secretary of state and the undersecretary of state. The rights and duties of the director general of the office are set out in separate regulations, in particular on the → civil service. The most important legal act of an internal nature regulating the structure of a m. is the statute, passed by the president of the council of ministers, through an act in the rank of ordinance. It is the basis for the issuance of organisational regulations (ministerial ordinance) defining the scope of tasks and the mode of operation of organisational units of the m. and, unless special provisions provide otherwise, units subordinate to and supervised by the minister. The scope of substantive authority of individual m. results to a large extent from the scope of the properties of ministers directing the → departments of government administration [ K. Mroczka ].

Counterliczniki