Translations

Nadzór nad samorządem terytorialnym/1/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "'''SUPERVISION OVER LOCAL GOVERNMENT''' – is one of control activities of the state over the local and regional government. From control activities the supervision is...")
 
(Brak różnic)

Aktualna wersja na dzień 19:39, 22 maj 2018

Objaśnienie komunikatu (prześlij)

Ten komunikat nie posiada dokumentacji. Jeśli wiesz gdzie lub jak ten komunikat jest używany, możesz pomóc innym tłumaczom przez dodanie dokumentacji do tego komunikatu.

Tekst źródłowy komunikatu (Nadzór nad samorządem terytorialnym)
'''NADZÓR NAD SAMORZĄDEM TERYTORIALNYM''' – stanowi jedną z działalności kontrolnych ze strony państwa nad samorządem lokalnym i regionalnym. Od czynności kontrolnych n. odróżnia się uprawnieniami władczymi – możliwością uchylenia aktu prawnego ustanowionego przez organ nadzorowany oraz rozwiązania organu nadzorowanego w przypadku notorycznego naruszania konstytucji lub ustaw. Podstawowym kryterium nadzorczym nad działalnością władz samorządowych jest legalność – czyli zgodność działania administracji samorządowej z obowiązującym prawem. Nadzór sprawują: → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Prezes_Rady_Ministrów prezes rady ministrów], → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Wojewoda wojewodowie] oraz → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Regionalne_izby_obrachunkowe regionalne izby obrachunkowe] (r.i.o.). Dwa pierwsze organy sprawują nadzór ogólny, natomiast r.i.o. są organami nadzoru fachowego (lub specjalistycznego). Prezes rady ministrów nie ma kompetencji do rozwiązania organu stanowiącego samorządu terytorialnego w przypadku naruszania przez niego porządku prawnego i musi w przedmiotowej sprawie skierować stosowne wystąpienie do sejmu. Podstawowe rodzaje n.: 1. sprawowany w stosunku do aktów prawa miejscowego oraz 2. w odniesieniu do organów jednostek samorządu terytorialnego. Pierwszy rodzaj n. jest sprawowany przez wojewodów i r.i.o., środkami n. w tym zakresie są: wstrzymanie wykonania aktu prawa miejscowego; uchylenie aktu prawa miejscowego w części lub w całości oraz stwierdzenie nieistotnego błędu prawnego w akcie prawa miejscowego. Drugi rodzaj czynności wykonują prezes rady ministrów oraz wojewodowie, przysługują im środki prawne: odwołanie wójta, burmistrza i prezydenta miasta; rozwiązanie zarządu powiatu lub zarządu województwa; rozwiązanie organu stanowiącego samorządu terytorialnego; ustanowienie → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Zarząd_komisaryczny zarządu komisarycznego] (→[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Komisarz_rządowy  komisarz rządowy]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jacek_Wojnicki J. Wojnicki] ].
Tłumaczenie'''SUPERVISION OVER LOCAL GOVERNMENT''' – is one of control activities of the state over the local and regional government. From control activities the supervision is distinguished by the power of authority – the possibility of repealing the legal act established by the supervised body and the dissolution of the supervised body in the case of notorious violation of the Constitution or statutes. The basic supervisory criterion for the activity of local government authorities is the legality – that is the compliance of the local government administration with the law in force. Supervision is exercised by: the → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Prezes_Rady_Ministrów President of the Council of Ministers], → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Wojewoda voivodes], and the → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Regionalne_izby_obrachunkowe Regional Accounting Boards] (RAB). The first two bodies have general supervision, while the RABs are professional (or specialized) supervisory bodies. The President of the Council of Ministers does not have the power to dissolve a local government body in the event of its violation of legal order and must refer the matter to the Sejm. Basic types of supervision: 1. exercised in relation to local legal acts and 2. in relation to the bodies of local government units. The first type of the supervision is held by the voivodes and RABs, the measures of supervision in this scope are: stopping the implementation of the act of local law; repealing the local law in part or in full and declaring negligible legal error in the act of local law. The second type of the activities is carried out by the President of the Council of Ministers and by the voivodes, they are entitled to legal remedies: the dismissal of the village mayor, the mayor and the president of the city; dissolution of the county board or the voivodship board; dissolution of the legislative body of the local government; establishment of → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Zarząd_komisaryczny receivership] (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Komisarz_rządowy government commissioner]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jacek_Wojnicki/en J. Wojnicki] ].

SUPERVISION OVER LOCAL GOVERNMENT – is one of control activities of the state over the local and regional government. From control activities the supervision is distinguished by the power of authority – the possibility of repealing the legal act established by the supervised body and the dissolution of the supervised body in the case of notorious violation of the Constitution or statutes. The basic supervisory criterion for the activity of local government authorities is the legality – that is the compliance of the local government administration with the law in force. Supervision is exercised by: the → President of the Council of Ministers, → voivodes, and the → Regional Accounting Boards (RAB). The first two bodies have general supervision, while the RABs are professional (or specialized) supervisory bodies. The President of the Council of Ministers does not have the power to dissolve a local government body in the event of its violation of legal order and must refer the matter to the Sejm. Basic types of supervision: 1. exercised in relation to local legal acts and 2. in relation to the bodies of local government units. The first type of the supervision is held by the voivodes and RABs, the measures of supervision in this scope are: stopping the implementation of the act of local law; repealing the local law in part or in full and declaring negligible legal error in the act of local law. The second type of the activities is carried out by the President of the Council of Ministers and by the voivodes, they are entitled to legal remedies: the dismissal of the village mayor, the mayor and the president of the city; dissolution of the county board or the voivodship board; dissolution of the legislative body of the local government; establishment of → receivership (→ government commissioner) [ J. Wojnicki ].

Counterliczniki