Translations

Naturalistyczna teoria samorządu terytorialnego/1/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "'''NATURALISTIC THEORY OF LOCAL GOVERNMENT''' – a concept inspired by the philosophy of natural law and liberalism that reined at the turn of the 18th and 19th centuri...")
 
(Brak różnic)

Aktualna wersja na dzień 20:00, 22 maj 2018

Objaśnienie komunikatu (prześlij)

Ten komunikat nie posiada dokumentacji. Jeśli wiesz gdzie lub jak ten komunikat jest używany, możesz pomóc innym tłumaczom przez dodanie dokumentacji do tego komunikatu.

Tekst źródłowy komunikatu (Naturalistyczna teoria samorządu terytorialnego)
'''NATURALISTYCZNA TEORIA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO''' – koncepcja inspirowana panującą na przełomie XVIII i XIX w. filozofią prawa natury oraz liberalizmu, określająca samorząd terytorialny jako naturalną instytucję polityczną, należącą do kategorii zjawisk publicznych, a nie prawnych. Przedstawiciele tego nurtu, zwalczając panujące wówczas monarchie absolutne, przeciwstawiali państwu samorząd. Nawiązanie do tego można dostrzec w myśli J. Locke’a, który za cel państwa uważał zapewnienie jednostce wolności. Twierdził także, że gmina to forma wcześniejsza niż państwo, co pozwoliło wysnuć wniosek, że nie powstała ona w wyniku prawa państwowego, ale jest osobą prawną tak samo jak człowiek. Rozumowano, że skoro samorząd terytorialny to byt pierwotny w stosunku do państwa (uważano w duchu myśli Arystotelesa, że dzięki gminie zaistnieć mogła instytucja państwa), to powinien mieć szeroką autonomię działania. Wychodzono z założenia, że gmina nie jest tworem prawa pozytywnego (tj. efektem kreacji państwa), lecz konsekwencją naturalnego procesu, a więc kategorią prawa naturalnego. Opierając się na tych założeniach wykształcono podział zadań samorządów na zadania własne oraz zlecone. Uważano, że samorząd nie jest podmiotem zdecentralizowanej administracji publicznej, lecz naturalną instytucją polityczną, która miała być szkołą, w której mieszkańcy nabywają cnót obywatelskich. Przejawy naturalistycznego postrzegania samorządu terytorialnego można odnaleźć w pracach takich polskich myślicieli, jak: Joachim Lelewel, Piotr Górski, Aleksander Kroński, Stanisław Kasznica, Józef Staryszak [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Mateusz_J%C4%99czarek M. Jęczarek] ].
Tłumaczenie'''NATURALISTIC THEORY OF LOCAL GOVERNMENT''' – a concept inspired by the philosophy of natural law and liberalism that reined at the turn of the 18th and 19th centuries that described the local government as a natural political institution that was part of public phenomena, not legal ones. The representatives of this current, fighting the ruling absolute monarchies, were contrasting the state with local government. One can refer to J. Lock’s thought, where he assumed that the objective of the state is to ensure the freedom of the individual. He also believed that the municipality is a form preceding the state which allowed to assume that it was not created as a result of the state law but is a legal person in the same way as a human. It was reasoned that because the local government is a sovereign primary to the state (it was believed in the spirit of the Aristotle’s thought that thanks to the municipality the institution of the state could emerge), it should have a wide autonomy to act. It was presumed that the municipality is not a creation of the positive law (that is an effect of the state’s creation), but a consequence of a natural process, thus a category of natural law. Based on these assumptions, a division of tasks of local governments was formed into its own tasks and commissioned tasks. It was believed that the local government is not a subject of a decentralized public administration, but a natural political institution which was supposed to be a school of civic virtues. The manifestations of naturalistic perception of local government can be found in the works of such Polish thinkers as: Joachim Lelewel, Piotr Górski, Aleksander Kroński, Stanisław Kasznica, Józef Staryszak [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Mateusz_J%C4%99czarek/en M. Jęczarek] ].

NATURALISTIC THEORY OF LOCAL GOVERNMENT – a concept inspired by the philosophy of natural law and liberalism that reined at the turn of the 18th and 19th centuries that described the local government as a natural political institution that was part of public phenomena, not legal ones. The representatives of this current, fighting the ruling absolute monarchies, were contrasting the state with local government. One can refer to J. Lock’s thought, where he assumed that the objective of the state is to ensure the freedom of the individual. He also believed that the municipality is a form preceding the state which allowed to assume that it was not created as a result of the state law but is a legal person in the same way as a human. It was reasoned that because the local government is a sovereign primary to the state (it was believed in the spirit of the Aristotle’s thought that thanks to the municipality the institution of the state could emerge), it should have a wide autonomy to act. It was presumed that the municipality is not a creation of the positive law (that is an effect of the state’s creation), but a consequence of a natural process, thus a category of natural law. Based on these assumptions, a division of tasks of local governments was formed into its own tasks and commissioned tasks. It was believed that the local government is not a subject of a decentralized public administration, but a natural political institution which was supposed to be a school of civic virtues. The manifestations of naturalistic perception of local government can be found in the works of such Polish thinkers as: Joachim Lelewel, Piotr Górski, Aleksander Kroński, Stanisław Kasznica, Józef Staryszak [ M. Jęczarek ].

Counterliczniki