Translations

Ocena skutków regulacji/1/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "'''IMPACT ASSESSMENT''' (IA) – concerns proposals and draft normative acts issued at various levels of government in the state and at European level, including an anal...")
 
(Brak różnic)

Aktualna wersja na dzień 10:40, 23 maj 2018

Objaśnienie komunikatu (prześlij)

Ten komunikat nie posiada dokumentacji. Jeśli wiesz gdzie lub jak ten komunikat jest używany, możesz pomóc innym tłumaczom przez dodanie dokumentacji do tego komunikatu.

Tekst źródłowy komunikatu (Ocena skutków regulacji)
'''OCENA SKUTKÓW REGULACJI''' (OSR) (ang. ''impact assessment'') – dotyczy propozycji i projektów aktów normatywnych wydawanych na różnych poziomach władzy w państwie oraz na poziomie europejskim, a obejmuje analizę możliwych kosztów i korzyści wprowadzenia takich aktów w życie (często określana też w Polsce jako „ocena wpływu”). OSR obejmuje najczęściej diagnozę już istniejącego stanu prawnego, a także ocenę możliwego wpływu przewidywanych regulacji na finanse publiczne, konkurencyjność gospodarki, przedsiębiorczość, gospodarstwa domowe, rynek pracy i ewentualnie inne obszary, związane z dziedziną, w jakiej wydawany jest dany akt prawny. Bardzo często OSR zawiera także informację na temat tego, jak dany problem, stanowiący podstawę aktu normatywnego, został rozwiązany w innych państwach. Narzędziem najczęściej używanym do OSR jest klasyczna analiza kosztów i korzyści oparta na analizie danych statystycznych i wskaźników ekonomicznych oraz na analizie zjawisk społecznych. Do oszacowania skutków finansowych projektowanych ustaw wykorzystuje się specjalne wytyczne zapewniające stosowanie jednolitych wskaźników makroekonomicznych, opracowane przez ministra właściwego ds. finansów publicznych. Szacowanie skutków wejścia danej regulacji w życie odbywa się na podstawie ekspertyz, analiz danych statystycznych, wyników konsultacji społecznych. Na poziomie UE impact assessment zajmuje się Komisja Europejska. W Polsce system oceny skutków aktów prawnych został formalnie wprowadzony w 2001 r. i realizuje zalecenia OECD oraz UE. Różne badania i analizy tego systemu wskazują na liczne problemy z rzetelnością i dogłębnością analiz stanowiących podstawę OSR, zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim (m.in. chodzi o analizy ministerstwa właściwego ds. finansów publicznych czy ośrodków analitycznych) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Renata_Mieńkowska-Norkiene R. Mieńkowska-Norkiene] ].
Tłumaczenie'''IMPACT ASSESSMENT''' (IA) – concerns proposals and draft normative acts issued at various levels of government in the state and at European level, including an analysis of the possible costs and benefits of implementing such acts (in Poland also often referred to as “influence assessment”). IA usually includes the diagnosis of an already existing legal status, as well as an assessment of the possible impact of envisaged regulation on public finances, economic competitiveness, entrepreneurship, households, the labour market and possibly other areas related to the field of legislation. Very often, IA also provides information on how the issue underlying the normative act has been resolved in other countries. The most commonly used tool for IA is the classic cost-benefit analysis based on the analysis of statistical data and economic indicators and on the analysis of social phenomena. For assessing the financial impact of the draft acts, a special guidance is used that assures the application of uniform macroeconomic indicators developed by the minister responsible for public finances. The estimation of the impact of the entry into force of the regulation takes place on the basis of expert opinions, analyses of statistical data, results of public consultations. At the EU level, the impact assessment is carried out by the European Commission. In Poland, the system of impact assessment of legislation was formally introduced in 2001 and follows the recommendations of the OECD and the EU. Various studies and analyses of this system indicate a number of problems with the reliability and in-depth of analyses underlying the IA, both at country and European level (among others, the analyses of the Ministry of Public Finance or analytical centres) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Renata_Mieńkowska-Norkiene/en R. Mieńkowska-Norkiene] ].

IMPACT ASSESSMENT (IA) – concerns proposals and draft normative acts issued at various levels of government in the state and at European level, including an analysis of the possible costs and benefits of implementing such acts (in Poland also often referred to as “influence assessment”). IA usually includes the diagnosis of an already existing legal status, as well as an assessment of the possible impact of envisaged regulation on public finances, economic competitiveness, entrepreneurship, households, the labour market and possibly other areas related to the field of legislation. Very often, IA also provides information on how the issue underlying the normative act has been resolved in other countries. The most commonly used tool for IA is the classic cost-benefit analysis based on the analysis of statistical data and economic indicators and on the analysis of social phenomena. For assessing the financial impact of the draft acts, a special guidance is used that assures the application of uniform macroeconomic indicators developed by the minister responsible for public finances. The estimation of the impact of the entry into force of the regulation takes place on the basis of expert opinions, analyses of statistical data, results of public consultations. At the EU level, the impact assessment is carried out by the European Commission. In Poland, the system of impact assessment of legislation was formally introduced in 2001 and follows the recommendations of the OECD and the EU. Various studies and analyses of this system indicate a number of problems with the reliability and in-depth of analyses underlying the IA, both at country and European level (among others, the analyses of the Ministry of Public Finance or analytical centres) [ R. Mieńkowska-Norkiene ].

Counterliczniki