Osobowość prawna samorządu terytorialnego: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Przygotowano stronę do tłumaczenia)
Linia 1: Linia 1:
 +
<languages/>
 +
<translate>
 
'''OSOBOWOŚĆ PRAWNA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO''' – zasada konstytucyjna: jednostki samorządu terytorialnego uzyskują osobowość prawną z chwilą ich powstania. Jednostki samorządu terytorialnego mają zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych. Kwestie związane z realizacją tej zasady oceniane są poprzez zgodność z regulacjami Kodeksu cywilnego. Przyznanie osobowości prawnej jednostkom samorządu terytorialnego wynika z posiadania przez nie → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Mienie_komunalne mienia komunalnego], z ich samodzielności finansowej, a także z potrzeby występowania w obrocie prawnym we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jednostka_pomocnicza_gminy Jednostki pomocnicze gminy] (dzielnice, osiedla czy sołectwa) nie dysponują osobowością prawną, ich działalność, w ramach zadań i kompetencji określonych na mocy statutu gminy, prowadzona jest w ramach osobowości prawnej gminy. Z kwestią posiadania osobowości prawnej przez jednostki samorządu terytorialnego jest powiązana ich samodzielność i niezależność. Samodzielność jednostek samorządu terytorialnego podlega ochronie sądowej (prawo wniesienia skargi do sądu administracyjnego). W odniesieniu do organów jednostek samorządu terytorialnego przyjmuje się domniemanie kompetencji składania oświadczeń woli przez organy wykonawcze. Szczegółowe zasady składania oświadczeń woli w imieniu poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego regulują ustawy samorządowe (w odniesieniu do gminy, powiatu i samorządowego województwa) oraz statuty danych jednostek (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Samorząd_terytorialny samorząd terytorialny]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jacek_Wojnicki J. Wojnicki] ].
 
'''OSOBOWOŚĆ PRAWNA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO''' – zasada konstytucyjna: jednostki samorządu terytorialnego uzyskują osobowość prawną z chwilą ich powstania. Jednostki samorządu terytorialnego mają zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych. Kwestie związane z realizacją tej zasady oceniane są poprzez zgodność z regulacjami Kodeksu cywilnego. Przyznanie osobowości prawnej jednostkom samorządu terytorialnego wynika z posiadania przez nie → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Mienie_komunalne mienia komunalnego], z ich samodzielności finansowej, a także z potrzeby występowania w obrocie prawnym we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jednostka_pomocnicza_gminy Jednostki pomocnicze gminy] (dzielnice, osiedla czy sołectwa) nie dysponują osobowością prawną, ich działalność, w ramach zadań i kompetencji określonych na mocy statutu gminy, prowadzona jest w ramach osobowości prawnej gminy. Z kwestią posiadania osobowości prawnej przez jednostki samorządu terytorialnego jest powiązana ich samodzielność i niezależność. Samodzielność jednostek samorządu terytorialnego podlega ochronie sądowej (prawo wniesienia skargi do sądu administracyjnego). W odniesieniu do organów jednostek samorządu terytorialnego przyjmuje się domniemanie kompetencji składania oświadczeń woli przez organy wykonawcze. Szczegółowe zasady składania oświadczeń woli w imieniu poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego regulują ustawy samorządowe (w odniesieniu do gminy, powiatu i samorządowego województwa) oraz statuty danych jednostek (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Samorząd_terytorialny samorząd terytorialny]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jacek_Wojnicki J. Wojnicki] ].
  
 
'''Literatura''': M. Kulesza, ''Budowanie samorządu'', Warszawa 2008 ■ Z. Leoński, ''Nauka administracji'', Warszawa 2010 ■ E. Ochendowski, ''Prawo administracyjne (część ogólna)'', Toruń 2013.
 
'''Literatura''': M. Kulesza, ''Budowanie samorządu'', Warszawa 2008 ■ Z. Leoński, ''Nauka administracji'', Warszawa 2010 ■ E. Ochendowski, ''Prawo administracyjne (część ogólna)'', Toruń 2013.
 +
</translate>

Wersja z 13:29, 23 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

OSOBOWOŚĆ PRAWNA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO – zasada konstytucyjna: jednostki samorządu terytorialnego uzyskują osobowość prawną z chwilą ich powstania. Jednostki samorządu terytorialnego mają zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych. Kwestie związane z realizacją tej zasady oceniane są poprzez zgodność z regulacjami Kodeksu cywilnego. Przyznanie osobowości prawnej jednostkom samorządu terytorialnego wynika z posiadania przez nie → mienia komunalnego, z ich samodzielności finansowej, a także z potrzeby występowania w obrocie prawnym we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. → Jednostki pomocnicze gminy (dzielnice, osiedla czy sołectwa) nie dysponują osobowością prawną, ich działalność, w ramach zadań i kompetencji określonych na mocy statutu gminy, prowadzona jest w ramach osobowości prawnej gminy. Z kwestią posiadania osobowości prawnej przez jednostki samorządu terytorialnego jest powiązana ich samodzielność i niezależność. Samodzielność jednostek samorządu terytorialnego podlega ochronie sądowej (prawo wniesienia skargi do sądu administracyjnego). W odniesieniu do organów jednostek samorządu terytorialnego przyjmuje się domniemanie kompetencji składania oświadczeń woli przez organy wykonawcze. Szczegółowe zasady składania oświadczeń woli w imieniu poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego regulują ustawy samorządowe (w odniesieniu do gminy, powiatu i samorządowego województwa) oraz statuty danych jednostek (→ samorząd terytorialny) [ J. Wojnicki ].

Literatura: M. Kulesza, Budowanie samorządu, Warszawa 2008 ■ Z. Leoński, Nauka administracji, Warszawa 2010 ■ E. Ochendowski, Prawo administracyjne (część ogólna), Toruń 2013.

Counterliczniki