Translations

Polityka a administracja według Webera/1/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "'''POLITICS AND ADMINISTRATION ACCORDING TO WEBER''' – In Max Weber's opinion, not everything that was connected with state activity was politics. The '''politics''' i...")
 
(Brak różnic)

Aktualna wersja na dzień 21:46, 23 maj 2018

Objaśnienie komunikatu (prześlij)

Ten komunikat nie posiada dokumentacji. Jeśli wiesz gdzie lub jak ten komunikat jest używany, możesz pomóc innym tłumaczom przez dodanie dokumentacji do tego komunikatu.

Tekst źródłowy komunikatu (Polityka a administracja według Webera)
'''POLITYKA A ADMINISTRACJA WEDŁUG WEBERA''' – W przekonaniu Maxa Webera nie wszystko, co wiązało się z aktywnością państwa było polityką. '''Polityką''' jest aktywność, mająca za przedmiot zakres działalności państwowej związany z kreowaniem nowych wartości oraz podejmowaniem problemów mających w przyszłości decydujące znaczenie dla losów narodu, a ponadto nieodłącznie wiąże się z wykorzystywaniem władzy państwowej w sensie zastosowania siły władczej w celu urzeczywistniania ustalonych uprzednio zadań. Weber, zdając sobie sprawę z aksjologii i celów działalności politycznej, dążył do jasnego rozgraniczenia sfery jej aktywności od pojęcia '''administracji''', która również jest bezpośrednio powiązana ze sferą władztwa państwowego. Istota różnic w porównaniu obu sfer: 1. Zadaniem p. jest wyznaczanie nowych celów działalności państwowej – celem a. jest ich urzeczywistnianie. 2. Jeśli p. ma twórczy charakter działania, to a. zachowuje się odtwórczo. 3. Jeśli p. działa w głębszej perspektywie przyszłościowego widzenia celów państwowych, to a. urzeczywistnia cele bieżące, prawnie uregulowane i zazwyczaj powszechnie znane. 4. P. w swych decyzjach nawiązuje do rozpoznanych najogólniejszych tendencji kształtowania się życia społecznego – a. funkcjonuje w granicach określonego schematu proceduralno-kompetencyjnego. 5. P. działa w sposób wysoce „zindywidualizowany”. A. opiera się na „bezosobowości”. 6. Jeśli p. postępuje zgodnie z własną wolą, to a. jest wówczas wykonawcą woli cudzej. 7. P. uświadamia sobie odpowiedzialność w kategoriach niezwykle szerokich (przed przyszłymi pokoleniami, przed historią, sumieniem…). A. ponosi konkretną odpowiedzialność prawno-dyscyplinarną, wynikającą z przepisów prawa. 8. P. charakteryzuje brak wyraźniejszych granic działania czy podziału kompetencji lub specjalizacji. A. opiera się na podziale kompetencyjnym, rzeczowym, terenowym czy specjalizacyjnym (→[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Weber_Max Weber Max]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Justyna_Gra%C5%BCyna_Otto J.G .Otto] ].
Tłumaczenie'''POLITICS AND ADMINISTRATION ACCORDING TO WEBER''' – In Max Weber's opinion, not everything that was connected with state activity was politics. The '''politics''' is an activity, which is the subject of state activity related to the creation of new values and taking up problems which in the future may be decisive for the destiny of the nation, and it is inherent in the use of state power in the sense of using the power to accomplish previously determined tasks. Weber, aware of the axiology and goals of political activity, sought to clearly delineate its sphere of activity from the notion of '''administration''', which is also directly related to the sphere of state power. The essence of the differences in comparison between the two spheres: 1. The task of politics is to set new goals for state activity – the goal of administration is to realize them. 2. If politics has a creative character, then administration behaves imitatively. 3. If politics works in a deeper perspective on the future vision of government objectives, administration implements current objectives, legally regulated and generally known. 4. Politics in its decisions refers to the recognized general tendencies of the formation of social life – administration operates within the limits of a specific procedural-competence scheme. 5. Politics works in a highly “individualised” way. Administration is based on “impersonality”. 6. If politics follows its own will, then administration is then the performer of the will of another. 7. Politics realizes its responsibility in extremely broad terms (before future generations, before history, conscience...). Administration is subject to specific legal-disciplinary liability as a result of the legal regulations. 8. Politics can be characterized by no clearer boundaries of action or division of competences or specialisations. Administration is based on competence, material, field or specialisation (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Weber_Max Weber Max]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Justyna_Gra%C5%BCyna_Otto/en J.G .Otto] ].

POLITICS AND ADMINISTRATION ACCORDING TO WEBER – In Max Weber's opinion, not everything that was connected with state activity was politics. The politics is an activity, which is the subject of state activity related to the creation of new values and taking up problems which in the future may be decisive for the destiny of the nation, and it is inherent in the use of state power in the sense of using the power to accomplish previously determined tasks. Weber, aware of the axiology and goals of political activity, sought to clearly delineate its sphere of activity from the notion of administration, which is also directly related to the sphere of state power. The essence of the differences in comparison between the two spheres: 1. The task of politics is to set new goals for state activity – the goal of administration is to realize them. 2. If politics has a creative character, then administration behaves imitatively. 3. If politics works in a deeper perspective on the future vision of government objectives, administration implements current objectives, legally regulated and generally known. 4. Politics in its decisions refers to the recognized general tendencies of the formation of social life – administration operates within the limits of a specific procedural-competence scheme. 5. Politics works in a highly “individualised” way. Administration is based on “impersonality”. 6. If politics follows its own will, then administration is then the performer of the will of another. 7. Politics realizes its responsibility in extremely broad terms (before future generations, before history, conscience...). Administration is subject to specific legal-disciplinary liability as a result of the legal regulations. 8. Politics can be characterized by no clearer boundaries of action or division of competences or specialisations. Administration is based on competence, material, field or specialisation (→ Weber Max) [ J.G .Otto ].

Counterliczniki