Procedury ostrożnościowe i sanacyjne/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Precautionary and remedial procedures")
 
(Utworzono nową stronę "'''PRECAUTIONARY AND REMEDIAL PROCEDURES''' (Polish: ''procedury ostrożnościowe i sanacyjne'') – thresholds and procedures introduced in order to ensure strategic se...")
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''PROCEDURY OSTROŻNOŚCIOWE I SANACYJNE''' – progi i procedury wprowadzone w celu zapewnienia bezpieczeństwa strategicznego finansów publicznych, polegającego na minimalizacji ryzyka przekroczenia dopuszczalnej przez konstytucję RP relacji państwowego długu publicznego (PDP) do PKB. Zasadniczym elementem pr.o. są dwa progi wyznaczone przez relację PDP (powiększonego o kwotę przewidywanych wypłat z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez podmioty sektora finansów publicznych) do produktu krajowego brutto (PDP/PKB): 1. pierwszy pr.o.– jeżeli relacja PDP/PKB jest większa od 55% i mniejsza od 60%; 2. drugi pr.o. – jeżeli relacja PDP/PKB jest równa lub większa od 60%. Pr.o.s. są zestawem działań i środków, które mają na celu sprowadzenie relacji PDP/PKB do preferowanego poziomu, czyli poniżej 55%. W przypadku osiągnięcia pierwszego pr.o. m.in.: 1. nie przewiduje się deficytu budżetu państwa; 2. nie przewiduje się wzrostu wynagrodzeń pracowników państwowej sfery budżetowej; 3. rada ministrów przedstawia sejmowi program sanacyjny mający na celu obniżenie relacji PDP/PKB do poziomu poniżej 55%; 4. wydatki budżetu jednostek samorządu terytorialnego określone w uchwale budżetowej na kolejny rok mogą być wyższe niż dochody tego budżetu powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki jedynie o kwotę związaną z realizacją zadań ze środków, o których mowa w ustawie o finansach publicznych. W przypadku osiągnięcia drugiego pr.o. podejmuje się działania przewidziane dla pierwszego progu i dodatkowo m.in. budżet jednostek samorządu terytorialnego na kolejny rok nie może zawierać deficytu [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Tomasz_Strąk T. Strąk] ].  
+
'''PRECAUTIONARY AND REMEDIAL PROCEDURES''' (Polish: ''procedury ostrożnościowe i sanacyjne'') thresholds and procedures introduced in order to ensure strategic security of public finances, consisting in minimizing the risk of exceeding the state public debt (SDP) to GDP ratio allowed by the Polish Constitution. The essential element of pr.p. are two thresholds set by the relationship of SDP (increased by the amount of expected payments for sureties and guarantees granted by entities of the public finance sector) to the gross domestic product (SDP/GDP): 1. the first pr.thr. – if the SDP/GDP ratio is greater than 55% and less than 60%; 2. the second pr.thr. – if the SDP/GDP ratio is equal to or greater than 60%. Pr.p. are a set of actions and measures aimed at bringing the SDP/GDP ratio to the preferred level, i.e. below 55%. In the case when the first pr.thr. is reached, among others: 1. no state budget deficit is expected; 2. no salaries of employees of the state budget sphere are expected to increase; 3. the council of ministers presents the Sejm with a remedy program aimed at reducing the SDP/GDP ratio to below 55%; 4. budget expenses of local-government units specified in the budget resolution for the following year may be higher than the incomes of this budget increased by the budget surplus from previous years and free funds only by the amount related to the implementation of tasks from the funds referred to in the Public Finances Act. If the second pr.thr. is reached, actions foreseen for the first threshold are taken and additionally, among others, the budget of local-government units for the following year cannot contain a deficit [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Tomasz_Strąk/en T. Strąk] ].  
  
 
'''Literatura''': E. Chojna-Duch, ''Prawo finansowe. Finanse publiczne'', Warszawa 2017 ■ S. Owsiak, ''Finanse publiczne. Współczesne ujęcie'', Warszawa 2017 ■ A. Wernik, ''Finanse publiczne'', Warszawa 2014.
 
'''Literatura''': E. Chojna-Duch, ''Prawo finansowe. Finanse publiczne'', Warszawa 2017 ■ S. Owsiak, ''Finanse publiczne. Współczesne ujęcie'', Warszawa 2017 ■ A. Wernik, ''Finanse publiczne'', Warszawa 2014.

Wersja z 20:32, 24 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

PRECAUTIONARY AND REMEDIAL PROCEDURES (Polish: procedury ostrożnościowe i sanacyjne) – thresholds and procedures introduced in order to ensure strategic security of public finances, consisting in minimizing the risk of exceeding the state public debt (SDP) to GDP ratio allowed by the Polish Constitution. The essential element of pr.p. are two thresholds set by the relationship of SDP (increased by the amount of expected payments for sureties and guarantees granted by entities of the public finance sector) to the gross domestic product (SDP/GDP): 1. the first pr.thr. – if the SDP/GDP ratio is greater than 55% and less than 60%; 2. the second pr.thr. – if the SDP/GDP ratio is equal to or greater than 60%. Pr.p. are a set of actions and measures aimed at bringing the SDP/GDP ratio to the preferred level, i.e. below 55%. In the case when the first pr.thr. is reached, among others: 1. no state budget deficit is expected; 2. no salaries of employees of the state budget sphere are expected to increase; 3. the council of ministers presents the Sejm with a remedy program aimed at reducing the SDP/GDP ratio to below 55%; 4. budget expenses of local-government units specified in the budget resolution for the following year may be higher than the incomes of this budget increased by the budget surplus from previous years and free funds only by the amount related to the implementation of tasks from the funds referred to in the Public Finances Act. If the second pr.thr. is reached, actions foreseen for the first threshold are taken and additionally, among others, the budget of local-government units for the following year cannot contain a deficit [ T. Strąk ].

Literatura: E. Chojna-Duch, Prawo finansowe. Finanse publiczne, Warszawa 2017 ■ S. Owsiak, Finanse publiczne. Współczesne ujęcie, Warszawa 2017 ■ A. Wernik, Finanse publiczne, Warszawa 2014.

Counterliczniki