Translations

Profesjonalizm/1/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "'''PROFESSIONALISM''' – means such an organisation of work that plans, organises and supervises the performance of the tasks of public administration officials by defi...")
 
(Brak różnic)

Aktualna wersja na dzień 08:55, 25 maj 2018

Objaśnienie komunikatu (prześlij)

Ten komunikat nie posiada dokumentacji. Jeśli wiesz gdzie lub jak ten komunikat jest używany, możesz pomóc innym tłumaczom przez dodanie dokumentacji do tego komunikatu.

Tekst źródłowy komunikatu (Profesjonalizm)
'''PROFESJONALIZM''' – oznacza taką organizację pracy, w ramach której planuje się, organizuje i nadzoruje realizację zadań urzędników administracji publicznej poprzez określenie priorytetów i celów przy optymalnym wykorzystywaniu posiadanych zasobów. W ramach profesjonalizmu mieszczą się zasady stałego doskonalenia kompetencji zawodowych, do których należy obowiązek rozwijania wiedzy i kwalifikacji zawodowych, planowanie własnego rozwoju zawodowego, umiejętność analizowania swoich potrzeb szkoleniowych, śledzenia zmian w obszarze wykonywanych zadań i uzupełnianie wiedzy w tym zakresie, wdrażanie w życie wiedzy nabytej podczas szkoleń, wyciąganie wniosków z popełnionych błędów, oraz z ocen i uwag doświadczonych współpracowników, angażowanie się w nowe projekty. Dla osiągnięcia/utrzymania p. niezbędne są nauka i szkolenie urzędników. Bardzo istotny jest w tym kontekście początkowy etap procesu szkolenia, mający na celu przekształcenie osób poszukujących pracy i źródła utrzymania, które przeszły pomyślnie postępowanie konkursowe – w profesjonalistów, świadomych → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Misja_służby_publicznej misji służby publicznej], skłonnych do poczucia odpowiedzialności społecznej i poszanowania wartości etycznych, przyjmujących aktywną postawę obywatelską. Elementem p. jest poprawne zachowanie, kultura osobista, w tym kultura słowa, ważna szczególnie w przypadku urzędników administracji publicznej, czyli tych, którzy mają codzienny kontakt z klientem/obywatelem. Na stanowiskach kierowniczych p. wyraża się w tym, że przełożony umiejętnie przydziela zadania oraz koordynuje ich optymalne wykonanie, określa wymagania, precyzyjnie definiuje cele działania, określa priorytety i zakres odpowiedzialności za ich wykonanie, dostosowuje plany i organizację pracy do zmieniających się okoliczności, efektywnie zarządza czasem (terminowo realizuje zadania), ocenia pracę pod kątem żądanych rezultatów, zna i potrafi ocenić potencjał swoich podwładnych, wykorzystuje nowe technologie w celu poprawy skuteczności. P. przełożonych polega na stwarzaniu podwładnym odpowiednich warunków pracy, właściwej organizacji pracy, na motywowaniu podwładnych, koordynacji i właściwym przydzielaniu zadań, dbałości o rozwój zawodowy. W relacji urzędnika z obywatelem p. oznacza sprawne i efektywne wykonywanie usług dla klienta/obywatela, będącego bądź bezpośrednim ich odbiorcą, bądź podatnikiem zainteresowanym świadczonymi usługami publicznymi i ich efektami. Do tworzenia podstaw profesjonalnej administracji publicznej przyczyniają się przede wszystkim zasady prawa, ale znaczenie mają także decyzje polityczne oraz kanony etyczne [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jolanta_Itrich-Drabarek J. Itrich-Drabarek] ].
Tłumaczenie'''PROFESSIONALISM''' – means such an organisation of work that plans, organises and supervises the performance of the tasks of public administration officials by defining priorities and objectives while optimizing the use of available resources. Professionalism includes the principles of continuous improvement of professional competences, including the obligation to develop knowledge and professional qualifications, planning for one’s own professional development, the ability to analyse one’s own training needs, track changes in the performance of tasks and supplement knowledge in the given scope, implement knowledge acquired during trainings, draw conclusions from the mistakes made, as well as evaluations and comments of experienced colleagues, engagement in new projects. Learning and training of public administration officials is essential to sustain the professionalism. In this context, the initial stage of the training process is vital in transforming jobseekers and those who have successfully passed the competition process – into professionals who are aware of → 
[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Misja_służby_publicznej public service mission], that are willing to take on social responsibility and respect ethical values and who present active civil attitude. The elements of p. encompass good behaviour, personal culture, including word culture, especially important for public administration officials, i.e. those who have daily contact with the client/citizen. P. on the managerial positions is expressed in that the supervisor skilfully assigns the tasks and coordinates their optimal performance, defines requirements, precisely defines the objectives of the activity, defines priorities and responsibilities for their execution, adjusts plans and organisation of work to changing circumstances, effectively manages time (tasks are completed on time), evaluates the work in terms of desired results, knows and is able to assess the potential of his subordinates, uses new technologies to improve efficiency. P. of supervisors consist in creating appropriate work conditions for his/her subordinates, proper organisation of work, motivation of subordinates, coordination and proper assignment of tasks, care for professional development. In an officer’s relationship with a citizen, p. means effective and efficient provision of services to the client/citizen, who is either direct recipient of the services, or a taxpayer interested in the provided public services and their effects. The principles of the law are mainly contributing to creating the bases of professional public administration, but equally important are political decisions and ethical canons [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jolanta_Itrich-Drabarek/en J. Itrich-Drabarek] ].

PROFESSIONALISM – means such an organisation of work that plans, organises and supervises the performance of the tasks of public administration officials by defining priorities and objectives while optimizing the use of available resources. Professionalism includes the principles of continuous improvement of professional competences, including the obligation to develop knowledge and professional qualifications, planning for one’s own professional development, the ability to analyse one’s own training needs, track changes in the performance of tasks and supplement knowledge in the given scope, implement knowledge acquired during trainings, draw conclusions from the mistakes made, as well as evaluations and comments of experienced colleagues, engagement in new projects. Learning and training of public administration officials is essential to sustain the professionalism. In this context, the initial stage of the training process is vital in transforming jobseekers and those who have successfully passed the competition process – into professionals who are aware of → public service mission, that are willing to take on social responsibility and respect ethical values and who present active civil attitude. The elements of p. encompass good behaviour, personal culture, including word culture, especially important for public administration officials, i.e. those who have daily contact with the client/citizen. P. on the managerial positions is expressed in that the supervisor skilfully assigns the tasks and coordinates their optimal performance, defines requirements, precisely defines the objectives of the activity, defines priorities and responsibilities for their execution, adjusts plans and organisation of work to changing circumstances, effectively manages time (tasks are completed on time), evaluates the work in terms of desired results, knows and is able to assess the potential of his subordinates, uses new technologies to improve efficiency. P. of supervisors consist in creating appropriate work conditions for his/her subordinates, proper organisation of work, motivation of subordinates, coordination and proper assignment of tasks, care for professional development. In an officer’s relationship with a citizen, p. means effective and efficient provision of services to the client/citizen, who is either direct recipient of the services, or a taxpayer interested in the provided public services and their effects. The principles of the law are mainly contributing to creating the bases of professional public administration, but equally important are political decisions and ethical canons [ J. Itrich-Drabarek ].

Counterliczniki