Rzetelność: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Administracji Publicznej
(Przygotowano stronę do tłumaczenia) |
(Oznaczono tę wersję do tłumaczenia) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
<languages/> | <languages/> | ||
<translate> | <translate> | ||
+ | <!--T:1--> | ||
'''RZETELNOŚĆ''' – według Johna Rawlsa oznacza działanie jednostki zgodnie z regułami instytucji, pod warunkiem spełniania dwóch wymogów: po pierwsze, instytucja jest sprawiedliwa (czyli rzetelna i bezstronna) oraz, po drugie, dobrowolnie akceptuje się korzyści oferowane przez instytucję. Do kanonów rz. urzędnika administracji publicznej należą: sumienna praca, dążenie do osiągnięcia w niej jak najlepszych rezultatów przy zachowaniu reguł określonych prawem, → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Odpowiedzialność odpowiedzialność], punktualność, aktywność, lojalność wobec rządu i zwierzchników ( → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Neutralność_polityczna neutralność polityczna]), wykonywanie poleceń przełożonych i niedyskredytowanie ich w oczach innych podwładnych, aktywne wspieranie działań przełożonych. Istotą rz. jest poważne traktowanie obowiązków służbowych, realizowanie zadań kompetentnie oraz bez zwłoki, dokładność, rzeczowość, pracowitość, uczciwość, obowiązkowość, skrupulatność, postępowanie zgodne z przepisami, wykonywanie czynności zgodnie z k.p.a. (szczególnie jeżeli chodzi o przestrzeganie terminów), wykonywanie obowiązków zgodnie z najlepszą wiedzą oraz pełnym zaangażowaniem. Wyrazem rz. jest wykonywanie przez urzędnika obowiązków, jakie zostały nałożone w przepisach prawa (tzw. prawo twarde) oraz kodeksach etycznych (tzw. prawo miękkie). Rz. urzędnika administracji publicznej wpływa na wizerunek państwa. Z punktu widzenia → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Kontrola kontroli administracji publicznej] rz. obejmuje ocenę działania pod kątem należytej staranności co do prowadzenia działalności, jak i realizowanych zadań merytorycznych, a w pojęciu rz. mieści się dochowywanie istniejących standardów i reguł [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jolanta_Itrich-Drabarek J. Itrich-Drabarek] ]. | '''RZETELNOŚĆ''' – według Johna Rawlsa oznacza działanie jednostki zgodnie z regułami instytucji, pod warunkiem spełniania dwóch wymogów: po pierwsze, instytucja jest sprawiedliwa (czyli rzetelna i bezstronna) oraz, po drugie, dobrowolnie akceptuje się korzyści oferowane przez instytucję. Do kanonów rz. urzędnika administracji publicznej należą: sumienna praca, dążenie do osiągnięcia w niej jak najlepszych rezultatów przy zachowaniu reguł określonych prawem, → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Odpowiedzialność odpowiedzialność], punktualność, aktywność, lojalność wobec rządu i zwierzchników ( → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Neutralność_polityczna neutralność polityczna]), wykonywanie poleceń przełożonych i niedyskredytowanie ich w oczach innych podwładnych, aktywne wspieranie działań przełożonych. Istotą rz. jest poważne traktowanie obowiązków służbowych, realizowanie zadań kompetentnie oraz bez zwłoki, dokładność, rzeczowość, pracowitość, uczciwość, obowiązkowość, skrupulatność, postępowanie zgodne z przepisami, wykonywanie czynności zgodnie z k.p.a. (szczególnie jeżeli chodzi o przestrzeganie terminów), wykonywanie obowiązków zgodnie z najlepszą wiedzą oraz pełnym zaangażowaniem. Wyrazem rz. jest wykonywanie przez urzędnika obowiązków, jakie zostały nałożone w przepisach prawa (tzw. prawo twarde) oraz kodeksach etycznych (tzw. prawo miękkie). Rz. urzędnika administracji publicznej wpływa na wizerunek państwa. Z punktu widzenia → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Kontrola kontroli administracji publicznej] rz. obejmuje ocenę działania pod kątem należytej staranności co do prowadzenia działalności, jak i realizowanych zadań merytorycznych, a w pojęciu rz. mieści się dochowywanie istniejących standardów i reguł [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jolanta_Itrich-Drabarek J. Itrich-Drabarek] ]. | ||
+ | <!--T:2--> | ||
'''Literatura''': J. Itrich-Drabarek, ''The Civil Service in Poland – Theory and Experience'', Frankfurt am Main 2015 ■ J. Jagielski, ''Kontrola administracji publicznej'', Warszawa 2007 ■ J. Rawls, ''Teoria sprawiedliwości'', Warszawa 1994. | '''Literatura''': J. Itrich-Drabarek, ''The Civil Service in Poland – Theory and Experience'', Frankfurt am Main 2015 ■ J. Jagielski, ''Kontrola administracji publicznej'', Warszawa 2007 ■ J. Rawls, ''Teoria sprawiedliwości'', Warszawa 1994. | ||
</translate> | </translate> |
Wersja z 15:17, 25 maj 2018
RZETELNOŚĆ – według Johna Rawlsa oznacza działanie jednostki zgodnie z regułami instytucji, pod warunkiem spełniania dwóch wymogów: po pierwsze, instytucja jest sprawiedliwa (czyli rzetelna i bezstronna) oraz, po drugie, dobrowolnie akceptuje się korzyści oferowane przez instytucję. Do kanonów rz. urzędnika administracji publicznej należą: sumienna praca, dążenie do osiągnięcia w niej jak najlepszych rezultatów przy zachowaniu reguł określonych prawem, → odpowiedzialność, punktualność, aktywność, lojalność wobec rządu i zwierzchników ( → neutralność polityczna), wykonywanie poleceń przełożonych i niedyskredytowanie ich w oczach innych podwładnych, aktywne wspieranie działań przełożonych. Istotą rz. jest poważne traktowanie obowiązków służbowych, realizowanie zadań kompetentnie oraz bez zwłoki, dokładność, rzeczowość, pracowitość, uczciwość, obowiązkowość, skrupulatność, postępowanie zgodne z przepisami, wykonywanie czynności zgodnie z k.p.a. (szczególnie jeżeli chodzi o przestrzeganie terminów), wykonywanie obowiązków zgodnie z najlepszą wiedzą oraz pełnym zaangażowaniem. Wyrazem rz. jest wykonywanie przez urzędnika obowiązków, jakie zostały nałożone w przepisach prawa (tzw. prawo twarde) oraz kodeksach etycznych (tzw. prawo miękkie). Rz. urzędnika administracji publicznej wpływa na wizerunek państwa. Z punktu widzenia → kontroli administracji publicznej rz. obejmuje ocenę działania pod kątem należytej staranności co do prowadzenia działalności, jak i realizowanych zadań merytorycznych, a w pojęciu rz. mieści się dochowywanie istniejących standardów i reguł [ J. Itrich-Drabarek ].
Literatura: J. Itrich-Drabarek, The Civil Service in Poland – Theory and Experience, Frankfurt am Main 2015 ■ J. Jagielski, Kontrola administracji publicznej, Warszawa 2007 ■ J. Rawls, Teoria sprawiedliwości, Warszawa 1994.