Translations

Straż gminna/miejska/1/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "'''MUNICIPALITY POLICE''' (Polish: ''straż gminna/miejska'') – a uniformed formation created by the municipality council (rural or urban), which is intended to protec...")
 
(Brak różnic)

Aktualna wersja na dzień 18:12, 26 maj 2018

Objaśnienie komunikatu (prześlij)

Ten komunikat nie posiada dokumentacji. Jeśli wiesz gdzie lub jak ten komunikat jest używany, możesz pomóc innym tłumaczom przez dodanie dokumentacji do tego komunikatu.

Tekst źródłowy komunikatu (Straż gminna/miejska)
'''STRAŻ GMINNA/MIEJSKA''' – umundurowana formacja tworzona przez radę gminy (wiejskiej czy miejskiej), która ma służyć do ochrony → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Porządek_publiczny porządku publicznego] na terenie gminy. Podlega bezpośrednio organowi wykonawczemu w gminie (wójtowi/burmistrzowi/prezydentowi miasta). Do jej zadań należy: ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych, czuwanie nad porządkiem i kontrola ruchu drogowego, kontrola publicznego transportu zbiorowego, współdziałanie z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia obywateli, pomoc w usuwaniu awarii technicznych i skutków klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń, ochrona obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej, współdziałanie z organizatorami i innymi służbami w ochronie porządku podczas zgromadzeń i imprez publicznych. S.gm./m. została utworzona siedem lat po reformie samorządowej z 1990 r. (do tego czasu po zmianach ustrojowych zapoczątkowanych w 1989 r. działały straże miejskie na podstawie ustawy o policji z 1990 r.). Samorząd terytorialny powołany jest do zaspokajania zbiorowych potrzeb społeczności lokalnych. Jedną z nich jest potrzeba poczucia bezpieczeństwa osobistego jej członków. Jednocześnie jako podmiot administracji publicznej realizuje zadania z zakresu bezpieczeństwa i porządku publicznego, ochrony przeciwpożarowej i zarządzania kryzysowego. Zakres tych zadań uzależniony jest od stopnia decentralizacji władzy publicznej. Jednostki samorządu terytorialnego realizują te zadania poprzez uprawnienia do wydawania aktów prawa administracyjnego w obszarze bezpieczeństwa obywateli, oddziaływanie na działalność państwowych instytucji, w tym przede wszystkim na policję. Samorząd terytorialny, zwłaszcza na poziomie lokalnym, może też tworzyć własne samorządowe służby policyjne w formie podległej jednostki organizacyjnej. W Europie mieliśmy do czynienia z dwoma modelami udziału samorządu terytorialnego w ochronie bezpieczeństwa i porządku publicznego. W pierwszym, który funkcjonował do połowy lat sześćdziesiątych XX w. w krajach skandynawskich, jedynym podmiotem odpowiedzialnym za stan bezpieczeństwa były policje samorządowe bez udziału państwa. Częstszym rozwiązaniem organizacyjnym jest model dualistyczny – na poziomie lokalnym obok formacji państwowych działają samorządowe policje [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Andrzej_Misiuk A. Misiuk] ].
Tłumaczenie'''MUNICIPALITY POLICE''' (Polish: ''straż gminna/miejska'') – a uniformed formation created by the municipality council (rural or urban), which is intended to protect → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Porządek_publiczny public order] in the municipality. It reports directly to the executive body in the municipality (village mayor/mayor/president of the city). Its tasks include: protection of peace and order in public places, supervision of order and control of traffic, control of public mass transport, cooperation with relevant entities in saving lives and citizens’ health, assistance in removing technical failures and consequences of natural disasters and other local threats, protection of municipal facilities and public utilities, cooperation with organizers and other services in order to provide protection during public gatherings and public events. Mun.p. was created seven years after the local-government reform of 1990 (until that time, after the political changes initiated in 1989, municipality polices were operating under the 1990 Police Act). The local government is established to meet the collective needs of local communities. One of them is the need to feel personal safety of its members. At the same time, as a public administration entity, it performs tasks in the areas of public safety and order, fire protection and crisis management. The scope of these tasks depends on the degree of decentralization of public authority. Local-government units carry out these tasks through the right to issue administrative law acts in the area of citizens’ security, influence on the activities of state institutions, in particular the police. Local government, especially at the local level, may also create its own self-government police services in the form of a subordinate organisational unit. In Europe, there were two models of local government’s participation in the protection of public safety and order. In the first one, which operated until the mid-1960s in the Scandinavian countries, the only entity responsible for the state of security were local government polices without involvement of the state. A more frequent organisational solution is the dualistic model – on the local level, beside the state formations, local polices operate [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Andrzej_Misiuk/en A. Misiuk] ].

MUNICIPALITY POLICE (Polish: straż gminna/miejska) – a uniformed formation created by the municipality council (rural or urban), which is intended to protect → public order in the municipality. It reports directly to the executive body in the municipality (village mayor/mayor/president of the city). Its tasks include: protection of peace and order in public places, supervision of order and control of traffic, control of public mass transport, cooperation with relevant entities in saving lives and citizens’ health, assistance in removing technical failures and consequences of natural disasters and other local threats, protection of municipal facilities and public utilities, cooperation with organizers and other services in order to provide protection during public gatherings and public events. Mun.p. was created seven years after the local-government reform of 1990 (until that time, after the political changes initiated in 1989, municipality polices were operating under the 1990 Police Act). The local government is established to meet the collective needs of local communities. One of them is the need to feel personal safety of its members. At the same time, as a public administration entity, it performs tasks in the areas of public safety and order, fire protection and crisis management. The scope of these tasks depends on the degree of decentralization of public authority. Local-government units carry out these tasks through the right to issue administrative law acts in the area of citizens’ security, influence on the activities of state institutions, in particular the police. Local government, especially at the local level, may also create its own self-government police services in the form of a subordinate organisational unit. In Europe, there were two models of local government’s participation in the protection of public safety and order. In the first one, which operated until the mid-1960s in the Scandinavian countries, the only entity responsible for the state of security were local government polices without involvement of the state. A more frequent organisational solution is the dualistic model – on the local level, beside the state formations, local polices operate [ A. Misiuk ].

Counterliczniki