Transparentność: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Administracji Publicznej
(Przygotowano stronę do tłumaczenia) |
(Oznaczono tę wersję do tłumaczenia) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
<languages/> | <languages/> | ||
<translate> | <translate> | ||
+ | <!--T:1--> | ||
'''TRANSPARENTNOŚĆ''' – jedna z cech → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Dobre_rządzenie dobrego rządzenia], rozumiana jest jako podejmowanie decyzji i ich egzekucja (rządzenie) w sposób jawny i transparentny, w zgodzie z obowiązującym prawem i procedurami. Obejmuje to zarówno kwestie jawności, jak i przejrzystości funkcjonowania władz publicznych: dostęp do informacji (dokumentów); wiedzę o sposobie podejmowania decyzji oraz o tym, kto je podejmuje; zrozumiałość procedury podejmowania decyzji, np. jasnego podziału kompetencyjnego; konsultacje; obowiązek podania przesłanek czyjegość działania. T. nie może być ograniczona do kwestii dostępu do informacji publicznej (a więc np. udostępniania jej bądź w Biuletynie Informacji Publicznej, bądź na wniosek obywatela) – te działania wiążą się z apektem jawności. Z kolei przejrzystość wiąże się z czytelnością tej informacji oraz jasnym sprecyzowaniem procedur. T. to także np. sytuacja, gdy dany podmiot upublicznia informacje o swoim mieniu czy o procesie stanowienia prawa w taki sposób, że owa informacja jest powszechna, przystępna dla każdego zainteresowanego i pozwala na jej przetworzenie i porównywanie bez specjalistycznej wiedzy [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/El%C5%BCbieta_Joanna_Zieli%C5%84ska E. Zielińska] ]. | '''TRANSPARENTNOŚĆ''' – jedna z cech → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Dobre_rządzenie dobrego rządzenia], rozumiana jest jako podejmowanie decyzji i ich egzekucja (rządzenie) w sposób jawny i transparentny, w zgodzie z obowiązującym prawem i procedurami. Obejmuje to zarówno kwestie jawności, jak i przejrzystości funkcjonowania władz publicznych: dostęp do informacji (dokumentów); wiedzę o sposobie podejmowania decyzji oraz o tym, kto je podejmuje; zrozumiałość procedury podejmowania decyzji, np. jasnego podziału kompetencyjnego; konsultacje; obowiązek podania przesłanek czyjegość działania. T. nie może być ograniczona do kwestii dostępu do informacji publicznej (a więc np. udostępniania jej bądź w Biuletynie Informacji Publicznej, bądź na wniosek obywatela) – te działania wiążą się z apektem jawności. Z kolei przejrzystość wiąże się z czytelnością tej informacji oraz jasnym sprecyzowaniem procedur. T. to także np. sytuacja, gdy dany podmiot upublicznia informacje o swoim mieniu czy o procesie stanowienia prawa w taki sposób, że owa informacja jest powszechna, przystępna dla każdego zainteresowanego i pozwala na jej przetworzenie i porównywanie bez specjalistycznej wiedzy [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/El%C5%BCbieta_Joanna_Zieli%C5%84ska E. Zielińska] ]. | ||
+ | <!--T:2--> | ||
'''Literatura''': T. Mering, ''Pomiar jakości rządzenia (governance)'', [w:] ''Nowe idee zarządzania publicznego. Wyzwania i dylematy'', red. E.M. Marciniak, J. Szczupaczyński, Warszawa 2017 ■ J. Supernat, ''Transparentność w funkcjonowaniu instytucji Unii Europejskiej'', [w:] ''Patologie w administracji publicznej'', red. D. Kijowski, P. Suwaj, Warszawa 2009. | '''Literatura''': T. Mering, ''Pomiar jakości rządzenia (governance)'', [w:] ''Nowe idee zarządzania publicznego. Wyzwania i dylematy'', red. E.M. Marciniak, J. Szczupaczyński, Warszawa 2017 ■ J. Supernat, ''Transparentność w funkcjonowaniu instytucji Unii Europejskiej'', [w:] ''Patologie w administracji publicznej'', red. D. Kijowski, P. Suwaj, Warszawa 2009. | ||
</translate> | </translate> |
Wersja z 19:38, 26 maj 2018
TRANSPARENTNOŚĆ – jedna z cech → dobrego rządzenia, rozumiana jest jako podejmowanie decyzji i ich egzekucja (rządzenie) w sposób jawny i transparentny, w zgodzie z obowiązującym prawem i procedurami. Obejmuje to zarówno kwestie jawności, jak i przejrzystości funkcjonowania władz publicznych: dostęp do informacji (dokumentów); wiedzę o sposobie podejmowania decyzji oraz o tym, kto je podejmuje; zrozumiałość procedury podejmowania decyzji, np. jasnego podziału kompetencyjnego; konsultacje; obowiązek podania przesłanek czyjegość działania. T. nie może być ograniczona do kwestii dostępu do informacji publicznej (a więc np. udostępniania jej bądź w Biuletynie Informacji Publicznej, bądź na wniosek obywatela) – te działania wiążą się z apektem jawności. Z kolei przejrzystość wiąże się z czytelnością tej informacji oraz jasnym sprecyzowaniem procedur. T. to także np. sytuacja, gdy dany podmiot upublicznia informacje o swoim mieniu czy o procesie stanowienia prawa w taki sposób, że owa informacja jest powszechna, przystępna dla każdego zainteresowanego i pozwala na jej przetworzenie i porównywanie bez specjalistycznej wiedzy [ E. Zielińska ].
Literatura: T. Mering, Pomiar jakości rządzenia (governance), [w:] Nowe idee zarządzania publicznego. Wyzwania i dylematy, red. E.M. Marciniak, J. Szczupaczyński, Warszawa 2017 ■ J. Supernat, Transparentność w funkcjonowaniu instytucji Unii Europejskiej, [w:] Patologie w administracji publicznej, red. D. Kijowski, P. Suwaj, Warszawa 2009.