Translations

Współrządzenie sieciowe/1/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "'''NETWORK GOVERNANCE''' – one of the currents of governance: it is a process of a relatively stable, horizontal expression of interdependent, but operationally autono...")
 
(Brak różnic)

Aktualna wersja na dzień 11:39, 27 maj 2018

Objaśnienie komunikatu (prześlij)

Ten komunikat nie posiada dokumentacji. Jeśli wiesz gdzie lub jak ten komunikat jest używany, możesz pomóc innym tłumaczom przez dodanie dokumentacji do tego komunikatu.

Tekst źródłowy komunikatu (Współrządzenie sieciowe)
'''WSPÓŁRZĄDZENIE SIECIOWE''' (ang. ''network governance'') – jeden z nurtów współrządzenia: jest procesem względnie stabilnego, horyzontalnego wyrażania się współzależnych, ale operacyjnie autonomicznych aktorów, oddziałujących na siebie poprzez negocjacje. Proces ten odbywa się w obrębie uregulowanego, normatywnego, poznawczego i wyobrażeniowego szkieletu i (samo)reguluje się w ramach ograniczeń ustalonych przez siły zewnętrzne. Wsp.s. stanowi odpowiedź na fragmentaryzację, kompleksowość oraz wysoką dynamikę zachodzących współcześnie procesów społecznych. Wsp.s. nie ma jednej empirycznej formy, może być ściśle sformalizowane lub też zdominowane przez luźne, nieformalne kontakty. Przykładem pierwszego są sieci oparte na hierarchii, legalizmie, planowaniu, zarządzaniu i ustrukturyzowanej alokacji zasobów, drugiego – te mające za podwalinę zaufanie, dyskusję, kolegialność i nieustrukturyzowane zmiany. Wsp.s. może być realizowane wewnątrz organizacji lub pomiędzy różnymi organizacjami, może być budowane oddolnie lub kreowane odgórnie, mieć charakter otwarty lub zamknięty, tymczasowy lub stały, mieć ograniczony zakres lub obejmować całe społeczeństwo. Wsp.s. może także przyczyniać się do formułowania i kreowania polityk albo też bezpośrednio do ich implementacji. Praktyczne wdrożenie jego zasad wpływa na role pełnione przez polityków, urzędników i obywateli. Jego istotnym problemem jest brak dostatecznej przejrzystości funkcjonowania sieci. Wzrost liczby podmiotów i interesariuszy zaangażowanych w proces (współ)rządzenia często sprawia, iż ten – zamiast stawać się bardziej pluralistyczny i demokratyczny – jest mało transparenty i skomplikowany. Nurt wsp.s. szczególną popularność zdobył w państwach skandynawskich (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Współrządzenie współrządzenie]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Katarzyna_Radzik-Maruszak K. Radzik-Maruszak] ].
Tłumaczenie'''NETWORK GOVERNANCE''' – one of the currents of governance: it is a process of a relatively stable, horizontal expression of interdependent, but operationally autonomous actors, affecting one another through negotiations. This process takes place within a regulated, normative, cognitive and imaginary framework, and it (self)regulates within limits set by external forces. N.gov. is a response to the fragmentation, complexity and high dynamics of contemporary social processes. N.gov. has no one empirical form, it can be strictly formalized or dominated by loose, informal contacts. The examples of the former are networks based on hierarchy, legalism, planning, management and structured allocation of resources, the latter – those founded on trust, discussion, collegiality and unstructured changes. N.gov. can be implemented within an organisation or between different organisations, it can be built from the bottom-up or created top-bottom, it can be open or closed, temporary or permanent, have a limited scope or cover the whole society. N.gov. can also contribute to the formulation and creation of policies or directly to their implementation. The practical implementation of its principles affects the roles of politicians, officials and citizens. Its important problem is the lack of sufficient transparency of the network’s functioning. The increase in the number of entities and stakeholders involved in the governance process often makes it – instead of becoming more pluralistic and democratic – less transparent and complicated. The n.gov. trend gained special popularity in the Scandinavian countries (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Współrządzenie governance]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Katarzyna_Radzik-Maruszak/en K. Radzik-Maruszak] ].

NETWORK GOVERNANCE – one of the currents of governance: it is a process of a relatively stable, horizontal expression of interdependent, but operationally autonomous actors, affecting one another through negotiations. This process takes place within a regulated, normative, cognitive and imaginary framework, and it (self)regulates within limits set by external forces. N.gov. is a response to the fragmentation, complexity and high dynamics of contemporary social processes. N.gov. has no one empirical form, it can be strictly formalized or dominated by loose, informal contacts. The examples of the former are networks based on hierarchy, legalism, planning, management and structured allocation of resources, the latter – those founded on trust, discussion, collegiality and unstructured changes. N.gov. can be implemented within an organisation or between different organisations, it can be built from the bottom-up or created top-bottom, it can be open or closed, temporary or permanent, have a limited scope or cover the whole society. N.gov. can also contribute to the formulation and creation of policies or directly to their implementation. The practical implementation of its principles affects the roles of politicians, officials and citizens. Its important problem is the lack of sufficient transparency of the network’s functioning. The increase in the number of entities and stakeholders involved in the governance process often makes it – instead of becoming more pluralistic and democratic – less transparent and complicated. The n.gov. trend gained special popularity in the Scandinavian countries (→ governance) [ K. Radzik-Maruszak ].

Counterliczniki