Zarząd województwa/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Voivodship board")
 
(Utworzono nową stronę "'''VOIVODSHIP BOARD''' – a collegial executive body of the self-government → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Województwo voivodship] appointed by the voi...")
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''ZARZĄD WOJEWÓDZTWA''' – kolegialny organ wykonawczy samorządowego województwa powoływany przez sejmik województwa (s.woj.). W skład pięcioosobowego z.woj. wchodzą: marszałek (jako jego przewodniczący), wicemarszałek (jeden lub dwóch) oraz pozostali członkowie zarządu. S.woj. wybiera najpierw marszałka, a następnie na jego wniosek pozostałych członków z. Wybór z.woj. powinien być dokonany w terminie trzech miesięcy od daty ogłoszenia wyników wyborów sejmiku. Niewybranie z.woj. w ustawowym terminie skutkuje rozwiązaniem s.woj. z mocy prawa oraz zarządzeniem przez wojewodę przedterminowej elekcji s.woj. (tak zdarzyło się wiosną 2006 r. w woj. podlaskim). Do kompetencji z.woj. należy: wykonywanie uchwał s.woj.; gospodarowanie mieniem woj., w tym wykonywania praw wynikających z akcji i udziałów posiadanych przez woj.; przygotowywanie projektu i wykonywanie budżetu samorządowego woj.; przygotowywania dla woj. projektów strategii rozwoju, planu zagospodarowania przestrzennego, programów wojewódzkich oraz ich wykonywanie; organizowania współpracy ze strukturami samorządu regionalnego w innych państwach oraz z międzynarodowymi zrzeszeniami regionalnymi; kierowanie, koordynowanie i kontrolowanie działalności wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych, w tym powoływanie i odwoływanie ich kierowników; uchwalanie regulaminu organizacyjnego urzędu marszałkowskiego. Członkostwa w z.woj. nie można łączyć z członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego (radzie gminy, sejmiku województwa, zarządzie powiatu) lub sprawowaniem mandatu wójta, z zatrudnianiem w administracji rządowej, a także z wypełnianiem mandatu parlamentarzysty. Członek z.woj. nie musi być radnym. Z.woj. może zostać odwołany w dwóch przypadkach. Obligatoryjnie – w przypadku nieuzyskania w s.woj. → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Absolutorium absolutorium] za wykonanie budżetu. Fakultatywnie (cały zarząd lub poszczególni członkowie) – uchwałą s.woj. na wniosek złożony przez grupę co najmniej 1/3 jego ustawowego składu, uzasadniony i zaopiniowany przez komisję rewizyjną z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium. S.woj. może odwołać z.woj. (lub poszczególnych jego członków) uchwałą podjętą większością 3/5 ustawowego składu w głosowaniu tajnym. Odwołanie marszałka województwa oznacza odwołanie całego z.woj (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Organ_wykonawczy_samorządu_terytorialnego organ wykonawczy samorządu terytorialnego]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jacek_Wojnicki J. Wojnicki] ].
+
'''VOIVODSHIP BOARD''' – a collegial executive body of the self-government → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Województwo voivodship] appointed by the voivodship sejmik (v.s.). The five-person composition of the v.b. includes: the marshal (as its chairman), the vice-marshal (one or two) and the other members of the board. The v.s. first elects the marshal and then on his request the other members of the board. The selection of the v.b. should be made within three months from the date of publication of the results of the sejmik elections. Failing to select the v.b. within the statutory time results in dissolution of the v.s. by virtue of law and in the early election of the v.s. ordered by the voivode (it happened in the spring of 2006 in Podlaskie province). The competences of the v.b. include: executing resolutions of the v.s.; managing the property of the voivodship, including exercising the rights resulting from the stocks and shares held by the voivodship; preparing the project and executing the self-government budget of the voivodship; preparing strategic development plans, spatial development plans for the voivodship, voivodship programmes and their implementation; organising cooperation with regional self-government structures in other countries and with international regional associations; directing, coordinating and controlling the activities of voivodship self-government organisational units, including the appointment and dismissal of their managers; adopting organisational regulations of the marshal’s office. Membership in the v.b. should not be combined with membership in the body of another local-government unit (municipal council, voivodship sejmik, county board) or holding the mandate of a village mayor, with the employment in the government administration, and with the fulfilment of a parliamentary mandate. A member of the v.b. does not have to be a councillor. The v.b. can be dismissed in two cases. Obligatorily in the case of failing to be granted a vote of acceptance for the implementation of the budget. Optionally (the whole board or individual members of the board) – by resolution of the v.s., on request made by the group of at least 1/3 of its statutory composition, justified and with opinion of the revisory commission for another reason than not granting acceptance. The v.s. may dismiss the board (or individual members thereof) by resolution adopted by a majority of 3/5 of its statutory composition by secret ballot. The dismissal of the marshal of the voivodship is equal to dismissal of the whole v.b. (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Organ_wykonawczy_samorządu_terytorialnego executive body of local government]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jacek_Wojnicki/en J. Wojnicki] ].
  
 
'''Literatura''': Z. Bukowski, T. Jędrzejewski, P. Rączka, ''Ustrój samorządu terytorialnego'', Toruń 2013 ■ A. Piekara, ''Samorząd terytorialny i inne formy aktywności społecznej: dawniej i dziś'', Warszawa 2005 ■ J. Regulski, ''Samorząd III RP: koncepcje i realizacja'', Warszawa 2000.
 
'''Literatura''': Z. Bukowski, T. Jędrzejewski, P. Rączka, ''Ustrój samorządu terytorialnego'', Toruń 2013 ■ A. Piekara, ''Samorząd terytorialny i inne formy aktywności społecznej: dawniej i dziś'', Warszawa 2005 ■ J. Regulski, ''Samorząd III RP: koncepcje i realizacja'', Warszawa 2000.

Wersja z 14:37, 27 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

VOIVODSHIP BOARD – a collegial executive body of the self-government → voivodship appointed by the voivodship sejmik (v.s.). The five-person composition of the v.b. includes: the marshal (as its chairman), the vice-marshal (one or two) and the other members of the board. The v.s. first elects the marshal and then on his request the other members of the board. The selection of the v.b. should be made within three months from the date of publication of the results of the sejmik elections. Failing to select the v.b. within the statutory time results in dissolution of the v.s. by virtue of law and in the early election of the v.s. ordered by the voivode (it happened in the spring of 2006 in Podlaskie province). The competences of the v.b. include: executing resolutions of the v.s.; managing the property of the voivodship, including exercising the rights resulting from the stocks and shares held by the voivodship; preparing the project and executing the self-government budget of the voivodship; preparing strategic development plans, spatial development plans for the voivodship, voivodship programmes and their implementation; organising cooperation with regional self-government structures in other countries and with international regional associations; directing, coordinating and controlling the activities of voivodship self-government organisational units, including the appointment and dismissal of their managers; adopting organisational regulations of the marshal’s office. Membership in the v.b. should not be combined with membership in the body of another local-government unit (municipal council, voivodship sejmik, county board) or holding the mandate of a village mayor, with the employment in the government administration, and with the fulfilment of a parliamentary mandate. A member of the v.b. does not have to be a councillor. The v.b. can be dismissed in two cases. Obligatorily in the case of failing to be granted a vote of acceptance for the implementation of the budget. Optionally (the whole board or individual members of the board) – by resolution of the v.s., on request made by the group of at least 1/3 of its statutory composition, justified and with opinion of the revisory commission for another reason than not granting acceptance. The v.s. may dismiss the board (or individual members thereof) by resolution adopted by a majority of 3/5 of its statutory composition by secret ballot. The dismissal of the marshal of the voivodship is equal to dismissal of the whole v.b. (→ executive body of local government) [ J. Wojnicki ].

Literatura: Z. Bukowski, T. Jędrzejewski, P. Rączka, Ustrój samorządu terytorialnego, Toruń 2013 ■ A. Piekara, Samorząd terytorialny i inne formy aktywności społecznej: dawniej i dziś, Warszawa 2005 ■ J. Regulski, Samorząd III RP: koncepcje i realizacja, Warszawa 2000.

Counterliczniki