Aktualna wersja na dzień 14:46, 27 maj 2018
Objaśnienie komunikatu (prześlij ) Ten komunikat nie posiada dokumentacji.
Jeśli wiesz gdzie lub jak ten komunikat jest używany, możesz pomóc innym tłumaczom przez dodanie dokumentacji do tego komunikatu.
Tekst źródłowy komunikatu (Zarządzanie publiczne )
'''ZARZĄDZANIE PUBLICZNE''' – subdyscyplina nauk o zarządzaniu. Przedmiotem jej zainteresowania są aktorzy, struktury, procesy, mechanizmy i zasoby związane z tworzeniem i realizacją → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Polityki_publiczne polityk publicznych] oraz rozwiązywaniem problemów kolektywnych. Na gruncie z.p. widoczne są cztery podstawowe orientacje teoretyczne i metodologiczne: 1. polityczna (wykorzystanie władzy i kontroli nad zasobami dla realizacji celów publicznych); 2. prawnicza (normy i reguły koordynacji działań zbiorowych); 3. ekonomiczna (efektywność i skuteczność działań publicznych); 4. zarządcza (narzędzia i techniki zarządzania sprawami publicznymi). Z.p. jako subdyscyplina naukowa cechuje się pluralizmem teoretycznym i metodologicznym, stanowiącym o jej atrakcyjności badawczej, a będącej zarazem źródłem problemów z zapewnieniem jej tożsamości konceptualnej i wyrazistości jej granic. Konceptualnego zakorzeniania z.p. upatrywać należy w tradycjach teoretycznych związanych z zarządzaniem naukowym, z doktryną państwa prawa, modelem administracji klasycznej, Nowym Zarządzaniem Publicznym, współzarządzaniem publicznych oraz neoweberyzmem (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Model_biurokracji model biurokracji]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Nowe_Zarządzanie_Publiczne Nowe Zarządzanie Publiczne]). [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Stanis%C5%82aw_Mazur S. Mazur] ].
'''ZARZĄDZANIE PUBLICZNE''' – subdyscyplina nauk o zarządzaniu. Przedmiotem jej zainteresowania są aktorzy, struktury, procesy, mechanizmy i zasoby związane z tworzeniem i realizacją → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Polityki_publiczne polityk publicznych] oraz rozwiązywaniem problemów kolektywnych. Na gruncie z.p. widoczne są cztery podstawowe orientacje teoretyczne i metodologiczne: 1. polityczna (wykorzystanie władzy i kontroli nad zasobami dla realizacji celów publicznych); 2. prawnicza (normy i reguły koordynacji działań zbiorowych); 3. ekonomiczna (efektywność i skuteczność działań publicznych); 4. zarządcza (narzędzia i techniki zarządzania sprawami publicznymi). Z.p. jako subdyscyplina naukowa cechuje się pluralizmem teoretycznym i metodologicznym, stanowiącym o jej atrakcyjności badawczej, a będącej zarazem źródłem problemów z zapewnieniem jej tożsamości konceptualnej i wyrazistości jej granic. Konceptualnego zakorzeniania z.p. upatrywać należy w tradycjach teoretycznych związanych z zarządzaniem naukowym, z doktryną państwa prawa, modelem administracji klasycznej, Nowym Zarządzaniem Publicznym, współzarządzaniem publicznych oraz neoweberyzmem (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Model_biurokracji model biurokracji]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Nowe_Zarządzanie_Publiczne Nowe Zarządzanie Publiczne]). [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Stanis%C5%82aw_Mazur S. Mazur] ].
Tłumaczenie '''PUBLIC MANAGEMENT''' – sub-discipline of management sciences. The subject of its interest are actors, structures, processes, mechanisms and resources related to the creation and implementation of → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Polityki_publiczne public policies] and solving collective problems. On the basis of p.m. four basic theoretical and methodological orientations are visible: 1. political (use of power and control over resources to achieve public goals); 2. legal (norms and rules for coordinating collective actions); 3. economic (efficiency and effectiveness of public activities); 4. managerial (tools and techniques for managing public affairs). P.m. as a scientific sub-discipline is characterized by theoretical and methodological pluralism that constitute its research attractiveness, which is also a source of problems with ensuring its conceptual identity and the clarity of its boundaries. One should look for the conceptual rooting of p.m. in the theoretical traditions related to scientific management, the doctrine of the rule of law, the model of classic administration, New Public Management, public co-management and neoweberism (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Model_biurokracji model of bureaucracy], [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Nowe_Zarządzanie_Publiczne New Public Management]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Stanis%C5%82aw_Mazur/en S. Mazur] ]. PUBLIC MANAGEMENT – sub-discipline of management sciences. The subject of its interest are actors, structures, processes, mechanisms and resources related to the creation and implementation of → public policies and solving collective problems. On the basis of p.m. four basic theoretical and methodological orientations are visible: 1. political (use of power and control over resources to achieve public goals); 2. legal (norms and rules for coordinating collective actions); 3. economic (efficiency and effectiveness of public activities); 4. managerial (tools and techniques for managing public affairs). P.m. as a scientific sub-discipline is characterized by theoretical and methodological pluralism that constitute its research attractiveness, which is also a source of problems with ensuring its conceptual identity and the clarity of its boundaries. One should look for the conceptual rooting of p.m. in the theoretical traditions related to scientific management, the doctrine of the rule of law, the model of classic administration, New Public Management, public co-management and neoweberism (→ model of bureaucracy , New Public Management ) [ S. Mazur ].