Zasada budzenia zaufania uczestników postępowania do władzy publicznej: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Administracji Publicznej
(Przygotowano stronę do tłumaczenia) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
+ | <languages/> | ||
+ | <translate> | ||
'''ZASADA BUDZENIA ZAUFANIA UCZESTNIKÓW POSTĘPOWANIA DO WŁADZY PUBLICZNEJ''' – zasada ogólna k.p.a: organy administracji publicznej prowadzą postępowanie w sposób, który budzi zaufanie jego uczestników do władzy publicznej, kierując się zasadami proporcjonalności, bezstronności i równego traktowania. Jest często wskazywana jako ta, która spina w całość ogólne zasady postępowania administracyjnego. Wyprowadza się z niej również szereg innych zasad, które nie zostały skodyfikowane w polskim ustawodawstwie, ale ich istnienie wynika z konstytucyjnej zasady demokratycznego państwa prawnego. Pogłębianie zaufania powinno być realizowane przez spełnienie wniosku przewidywalności zachowania organu administracji publicznej i pewności prawa. Dlatego gwarantem wykonalności tej zasady jest wyłączenie ze sprawy w celu zapewnienia bezstronności organu. Istotną rolę w funkcjonowaniu tej zasady pełni uzasadnienie decyzji administracyjnej. Nie może być ono sformułowane ogólnie, ponieważ jego celem jest przedstawienie istotnych powodów rozstrzygnięcia, które przekonają adresata aktu administracyjnego do dobrowolnego wykonania. Szczególne znaczenie ma stosunek pracowników do petenta, dlatego przyjmuje się, że urzędnik powinien być jak najbardziej pomocny i życzliwy [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/El%C5%BCbieta_Joanna_Zieli%C5%84ska E. Zielińska] ]. | '''ZASADA BUDZENIA ZAUFANIA UCZESTNIKÓW POSTĘPOWANIA DO WŁADZY PUBLICZNEJ''' – zasada ogólna k.p.a: organy administracji publicznej prowadzą postępowanie w sposób, który budzi zaufanie jego uczestników do władzy publicznej, kierując się zasadami proporcjonalności, bezstronności i równego traktowania. Jest często wskazywana jako ta, która spina w całość ogólne zasady postępowania administracyjnego. Wyprowadza się z niej również szereg innych zasad, które nie zostały skodyfikowane w polskim ustawodawstwie, ale ich istnienie wynika z konstytucyjnej zasady demokratycznego państwa prawnego. Pogłębianie zaufania powinno być realizowane przez spełnienie wniosku przewidywalności zachowania organu administracji publicznej i pewności prawa. Dlatego gwarantem wykonalności tej zasady jest wyłączenie ze sprawy w celu zapewnienia bezstronności organu. Istotną rolę w funkcjonowaniu tej zasady pełni uzasadnienie decyzji administracyjnej. Nie może być ono sformułowane ogólnie, ponieważ jego celem jest przedstawienie istotnych powodów rozstrzygnięcia, które przekonają adresata aktu administracyjnego do dobrowolnego wykonania. Szczególne znaczenie ma stosunek pracowników do petenta, dlatego przyjmuje się, że urzędnik powinien być jak najbardziej pomocny i życzliwy [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/El%C5%BCbieta_Joanna_Zieli%C5%84ska E. Zielińska] ]. | ||
'''Literatura''': ''Postępowanie administracyjne'', red. T. Woś, Warszawa 2017. | '''Literatura''': ''Postępowanie administracyjne'', red. T. Woś, Warszawa 2017. | ||
+ | </translate> |
Wersja z 14:59, 27 maj 2018
ZASADA BUDZENIA ZAUFANIA UCZESTNIKÓW POSTĘPOWANIA DO WŁADZY PUBLICZNEJ – zasada ogólna k.p.a: organy administracji publicznej prowadzą postępowanie w sposób, który budzi zaufanie jego uczestników do władzy publicznej, kierując się zasadami proporcjonalności, bezstronności i równego traktowania. Jest często wskazywana jako ta, która spina w całość ogólne zasady postępowania administracyjnego. Wyprowadza się z niej również szereg innych zasad, które nie zostały skodyfikowane w polskim ustawodawstwie, ale ich istnienie wynika z konstytucyjnej zasady demokratycznego państwa prawnego. Pogłębianie zaufania powinno być realizowane przez spełnienie wniosku przewidywalności zachowania organu administracji publicznej i pewności prawa. Dlatego gwarantem wykonalności tej zasady jest wyłączenie ze sprawy w celu zapewnienia bezstronności organu. Istotną rolę w funkcjonowaniu tej zasady pełni uzasadnienie decyzji administracyjnej. Nie może być ono sformułowane ogólnie, ponieważ jego celem jest przedstawienie istotnych powodów rozstrzygnięcia, które przekonają adresata aktu administracyjnego do dobrowolnego wykonania. Szczególne znaczenie ma stosunek pracowników do petenta, dlatego przyjmuje się, że urzędnik powinien być jak najbardziej pomocny i życzliwy [ E. Zielińska ].
Literatura: Postępowanie administracyjne, red. T. Woś, Warszawa 2017.