Aktualna wersja na dzień 20:08, 27 maj 2018
Objaśnienie komunikatu (prześlij ) Ten komunikat nie posiada dokumentacji.
Jeśli wiesz gdzie lub jak ten komunikat jest używany, możesz pomóc innym tłumaczom przez dodanie dokumentacji do tego komunikatu.
Tekst źródłowy komunikatu (Zasada sądowej kontroli decyzji ostatecznych )
'''ZASADA SĄDOWEJ KONTROLI DECYZJI OSTATECZNYCH''' – zasada ogólna k.p.a: decyzje wydane przez organy administracji publicznej mogą być zaskarżone do sądu administracyjnego z powodu ich niezgodności z prawem, na zasadach i w trybie określonych w odrębnych ustawach (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Sądownictwo_administracyjne sądownictwo administracyjne]). Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi przewiduje nawet szerszy zakres kognicji sądów administracyjnych. Zasada ta jest rozwinięciem konstytucyjnej zasady demokratycznego państwa prawnego (konstytucja stanowi, że każdy ma prawo do skorzystania z drogi sądowej dla dochodzenia naruszeń prawa i wolności). W konstytucji RP zawarte jest też prawo sądów administracyjnych do kontroli działania administracji publicznej. Gdy pojawia się spór co do legalności działania administracji publicznej, wówczas staje się to przedmiotem zaskarżenia i postępowania sądowoadministracyjnego. Postępowanie to może być oparte tylko i wyłącznie na kryterium legalności. W sądownictwie administracyjnym w pierwszej instancji orzekają → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Wojewódzki_sąd_administracyjny wojewódzkie sądy administracyjnej], w drugiej → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Naczelny_Sąd_Administracyjny Naczelny Sąd Administracyjny] [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/El%C5%BCbieta_Joanna_Zieli%C5%84ska E. Zielińska] ].
'''ZASADA SĄDOWEJ KONTROLI DECYZJI OSTATECZNYCH''' – zasada ogólna k.p.a: decyzje wydane przez organy administracji publicznej mogą być zaskarżone do sądu administracyjnego z powodu ich niezgodności z prawem, na zasadach i w trybie określonych w odrębnych ustawach (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Sądownictwo_administracyjne sądownictwo administracyjne]). Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi przewiduje nawet szerszy zakres kognicji sądów administracyjnych. Zasada ta jest rozwinięciem konstytucyjnej zasady demokratycznego państwa prawnego (konstytucja stanowi, że każdy ma prawo do skorzystania z drogi sądowej dla dochodzenia naruszeń prawa i wolności). W konstytucji RP zawarte jest też prawo sądów administracyjnych do kontroli działania administracji publicznej. Gdy pojawia się spór co do legalności działania administracji publicznej, wówczas staje się to przedmiotem zaskarżenia i postępowania sądowoadministracyjnego. Postępowanie to może być oparte tylko i wyłącznie na kryterium legalności. W sądownictwie administracyjnym w pierwszej instancji orzekają → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Wojewódzki_sąd_administracyjny wojewódzkie sądy administracyjnej], w drugiej → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Naczelny_Sąd_Administracyjny Naczelny Sąd Administracyjny] [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/El%C5%BCbieta_Joanna_Zieli%C5%84ska E. Zielińska] ].
Tłumaczenie '''PRINCIPLE OF COURT CONTROL OF FINAL DECISIONS''' – a general principle of the c.a.p.: decisions issued by public administration bodies may be appealed to the administrative court because of their illegality, under the terms and in the mode specified in separate statutes (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Sądownictwo_administracyjne administrative courts]). The law on proceedings before administrative courts even provides for a wider scope of cognitions of administrative courts. This principle is an extension of the constitutional principle of a democratic state of law (the constitution provides that everyone has the right to take to the court proceedings to investigate violations of law and freedom). The Constitution of the Republic of Poland also includes the right of administrative courts to control the operation of public administration. When a dispute arises as to the legality of actions of public administration, then it becomes the subject of appeal and administrative court proceedings. This procedure can be based only on the criterion of legality. In the administrative courts, in the first instance, → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Wojewódzki_sąd_administracyjny voivodship administrative courts] adjudicate, in the second, the → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Naczelny_Sąd_Administracyjny Supreme Administrative Court] [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/El%C5%BCbieta_Joanna_Zieli%C5%84ska/en E. Zielińska] ]. PRINCIPLE OF COURT CONTROL OF FINAL DECISIONS – a general principle of the c.a.p.: decisions issued by public administration bodies may be appealed to the administrative court because of their illegality, under the terms and in the mode specified in separate statutes (→ administrative courts ). The law on proceedings before administrative courts even provides for a wider scope of cognitions of administrative courts. This principle is an extension of the constitutional principle of a democratic state of law (the constitution provides that everyone has the right to take to the court proceedings to investigate violations of law and freedom). The Constitution of the Republic of Poland also includes the right of administrative courts to control the operation of public administration. When a dispute arises as to the legality of actions of public administration, then it becomes the subject of appeal and administrative court proceedings. This procedure can be based only on the criterion of legality. In the administrative courts, in the first instance, → voivodship administrative courts adjudicate, in the second, the → Supreme Administrative Court [ E. Zielińska ].