Zasada szybkości i prostoty postępowania/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Principle of speed and simplicity of proceedings")
 
(Utworzono nową stronę "'''PRINCIPLE OF SPEED AND SIMPLICITY OF PROCEEDINGS''' – a general principle of the c.a.p.: public administration bodies should act in a given case insightfully and qu...")
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''ZASADA SZYBKOŚCI I PROSTOTY POSTĘPOWANIA''' – zasada ogólna k.p.a: organy administracji publicznej powinny działać w danej sprawie wnikliwie i szybko, posługując się nieskomplikowanymi środkami, które będą prowadziły do jej załatwienia. Jeżeli sprawa nie wymaga zebrania dowodów, informacji lub wyjaśnień, powinna zostać załatwiona bez zwłoki. Zasada ta jest ściśle związna z → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Zasada_praworządności zasadą praworządności] i [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Zasada_budzenia_zaufania_uczestnik%C3%B3w_post%C4%99powania_do_w%C5%82adzy_publicznej zasadą budzenia zaufania uczestników postępowania] do organów władzy publicznej. Realizując ją, organ administracji publicznej nie może naruszyć → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Zasada_prawdy_obiektywnej zasady prawdy obiektywnej]. Doraźność nie może spowodować sytuacji, w której stan faktyczny sprawy administracyjnej nie zostanie należycie rozpoznany. Realizacja tej zasady nie może także doprowadzić do naruszenia przepisów k.p.a. Przepisy określają precyzyjne terminy kolejnych czynności postępowania, np. termin na wezwanie i ogłoszenie o rozprawie administracyjnej (przynajmniej siedem dni). W zgodzie z zasadą prostoty (ekonomiki) postępowania pozostają przepisy o tzw. pomocy prawnej oraz o wezwaniu uczestników postępowania do czynności procesowych. Realizacja tej zasady nie może prowadzić do pomijania określonych form postępowania. Z tej zasady nie wynikają żadne wyjątki od norm procesowych zawartych w k.p.a. [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/El%C5%BCbieta_Joanna_Zieli%C5%84ska E. Zielińska] ].
+
'''PRINCIPLE OF SPEED AND SIMPLICITY OF PROCEEDINGS''' – a general principle of the c.a.p.: public administration bodies should act in a given case insightfully and quickly, using uncomplicated means that will lead to its settlement. If the case does not require collecting evidence, information or explanations, it should be dealt with without delay. This principle is closely related to the → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Zasada_praworządności principle of the rule of law] and the principle of inspiring participants of proceedings with trust to public authorities. In implementing it, the public administration body cannot infringe the → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Zasada_prawdy_obiektywnej principle of objective truth] . Summary mode may not result in a situation in which the facts of the administrative case are not properly identified. The implementation of this principle cannot lead to violation of the provisions of the c.a.p. The regulations specify precise deadlines for subsequent actions of the proceedings, for example a time limit on the summons and an announcement on the administrative hearing (at least seven days). The provisions on the so-called legal assistance and asking the participants of the proceedings to take legal action remain in agreement with the principle of simplicity (economy) of the proceedings. The implementation of this principle cannot lead to the omission of specific forms of conduct. No exceptions to the procedural standards contained in c.a.p. result from this rule [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/El%C5%BCbieta_Joanna_Zieli%C5%84ska/en E. Zielińska] ].
  
 
'''Literatura''': ''Postępowanie administracyjne'', red. T. Woś, Warszawa 2017.
 
'''Literatura''': ''Postępowanie administracyjne'', red. T. Woś, Warszawa 2017.

Wersja z 20:22, 27 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

PRINCIPLE OF SPEED AND SIMPLICITY OF PROCEEDINGS – a general principle of the c.a.p.: public administration bodies should act in a given case insightfully and quickly, using uncomplicated means that will lead to its settlement. If the case does not require collecting evidence, information or explanations, it should be dealt with without delay. This principle is closely related to the → principle of the rule of law and → the principle of inspiring participants of proceedings with trust to public authorities. In implementing it, the public administration body cannot infringe the → principle of objective truth . Summary mode may not result in a situation in which the facts of the administrative case are not properly identified. The implementation of this principle cannot lead to violation of the provisions of the c.a.p. The regulations specify precise deadlines for subsequent actions of the proceedings, for example a time limit on the summons and an announcement on the administrative hearing (at least seven days). The provisions on the so-called legal assistance and asking the participants of the proceedings to take legal action remain in agreement with the principle of simplicity (economy) of the proceedings. The implementation of this principle cannot lead to the omission of specific forms of conduct. No exceptions to the procedural standards contained in c.a.p. result from this rule [ E. Zielińska ].

Literatura: Postępowanie administracyjne, red. T. Woś, Warszawa 2017.

Counterliczniki