Specjalna

Wszystkie tłumaczenia

Wprowadź poniżej nazwę komunikatu, aby zobaczyć wszystkie dostępne tłumaczenia.

Komunikat

Znaleziono 2 tłumaczenia

NazwaTekst obecny
 h angielski (en)'''LOCAL GOVERNMENT BOARDS OF APPEALS''' – state budget entities that are higher-level bodies within the meaning of the c.a.p. and the tax ordinance in individual matters in the field of public administration belonging to the properties of local government units (l.g.u.), unless specific provisions provide otherwise. The main task of l.g.b.a. is to perform instance control and extra-instance supervision over the activity of the l.g.u. in individual matters in the field of public administration. L.g.b.a. operate in the areas of their local jurisdiction, which is determined by the regulation of the President of the Council of Ministers (as of 2019 – there are 49 boards).
The l.g.b.a. consist of full-time and contracted employees. Membership in l.g.b.a. cannot be combined with other functions: a deputy’s or senator’s mandate, a councillor’s mandate or membership in an executive body of the l.g.u.; employment in the municipality office, staroste’s or marshal’s office; membership in the council of the Regional Audit Chamber. Full-time membership of the board cannot be combined with employment as a judge, court assessor or prosecutor and employment in the same voivodship in the state administration. The l.g.b.a. bodies include the president and general assembly (president, vice presidents and other members). The president’s competences include, in particular, directing the works of the l.g.b.a., representing it outside, appointing the chairs of the adjudicating panels or issuing signaling provisions (in the case of significant deficiencies in the work of the body of l.g.u.). The general assembly’s competences include, among others, adopting organisational rules of the board, selecting members of the competition commission and candidates for the president of the board.
L.g.b.a. are bodies competent in particular to examine appeals from → administrative decisions, complaints about orders, reminders, requests to resume proceedings or annul the decision. As a rule, the board adjudicates in a three-member composition after the hearing or in a closed session. Decisions, as a rule, are issued in the form of orders or decisions. When adjudicating, members of adjudicating panels are bound only by the provisions of generally applicable law (independence of adjudication). Control over the jurisdiction of the l.g.b.a. is performed by administrative courts, while the supervisory body in the field of administrative activity of l.g.b.a. is the president of the council of ministers. [[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Barbara_W%C4%99glarz B. Węglarz]]
 h polski (pl)'''SAMORZĄDOWE KOLEGIA ODWOŁAWCZE''' – państwowe jednostki budżetowe będące organami wyższego stopnia w rozumieniu przepisów k.p.a. i ordynacji podatkowej w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości jednostek samorządu terytorialnego (j.s.t.), o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej. Głównym zadaniem s.k.o. jest sprawowanie kontroli instancyjnej i nadzoru pozainstancyjnego nad działalnością j.s.t. w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej. S.k.o. działają w obszarach swojej właściwości miejscowej, która jest ustalana rozporządzeniem prezesa rady ministrów (rok 2019 – funkcjonuje 49 kolegiów). 
W skład s.k.o. wchodzą członkowie etatowi i pozaetatowi. Członkostwa w s.k.o. nie można łączyć z innymi funkcjami: mandatem posła lub senatora, mandatem radnego lub członkostwem w organie wykonawczym j.s.t.; zatrudnieniem w urzędzie gminy, starostwie lub urzędzie marszałkowskim; członkostwem w kolegium regionalnej izby obrachunkowej. Etatowego członkostwa kolegium nie można łączyć również z zatrudnieniem na stanowisku sędziego, asesora sądowego i prokuratora oraz zatrudnieniem w tym samym województwie w administracji państwowej. Organami s.k.o. są prezes oraz zgromadzenie ogólne (prezes, wiceprezesi i pozostali członkowie). Do kompetencji prezesa należy w szczególności kierowanie pracami s.k.o, reprezentowanie go na zewnątrz, wyznaczanie przewodniczących składów orzekających czy wydawanie postanowień sygnalizacyjnych (w przypadku stwierdzenia istotnych uchybień w pracy organu j.s.t.). Spośród kompetencji zgromadzenia ogólnego wymienić należy m.in. uchwalanie regulaminu organizacyjnego kolegium, wybór członków komisji konkursowej i kandydatów na prezesa kolegium. 
S.k.o. są organami właściwymi w szczególności do rozpatrywania odwołań od → decyzji administracyjnych, zażaleń na postanowienia, ponagleń, żądań wznowienia postępowania lub stwierdzania nieważności decyzji. Co do zasady, kolegium orzeka w składzie trzyosobowym po przeprowadzeniu rozprawy lub na posiedzeniu niejawnym. Orzeczenia, co do zasady, wydawane są w formie decyzji albo postanowień. Przy orzekaniu członkowie składów orzekających są związani wyłącznie przepisami powszechnie obowiązującego prawa (niezależność orzekania). Kontrolę nad orzecznictwem s.k.o. sprawują sądy administracyjne, natomiast organem nadzoru w zakresie działalności administracyjnej s.k.o. jest prezes rady ministrów. [B. Węglarz]
Counterliczniki