Wszystkie tłumaczenia
Wprowadź poniżej nazwę komunikatu, aby zobaczyć wszystkie dostępne tłumaczenia.
Znaleziono 4 tłumaczenia
Nazwa | Tekst obecny |
---|---|
h angielski (en) | '''STRUCTURE OF THE CAPITAL CITY OF WARSAW''' – a statutory regulation of special character defining the structure of local government in Warsaw. Due to the size of this unit of local government and its capital functions (including as the seat of the most important state offices), the matters of the structure of the local government of the c.c. of Warsaw was defined in a special way by adopting a separate law. In the Second Polish Republic a separate law for Warsaw was adopted once, in 1938, and after 1989 four times: in 1990, 1994, 1998 and in 2002. The office of the c.c. of Warsaw results from the combination of municipal and county tasks (it is a city with county rights and the urban municipality, the largest in Poland). The city was divided into 18 auxiliary units – districts. The decision-making and control body is the city council of the c.c. of Warsaw, and a monocratic executive body – the president of the c.c. of Warsaw. Local-government tasks are divided into city-wide and local (left at the disposal of districts). The division of tasks and competences results from the statutory regulations, local acts – the statute of the c.c. of Warsaw, and the statutes of individual districts and resolutions of competences (dividing the tasks between the capital city’s local government and districts’ governments). Districts have no legal personality, it is vested in the city as a whole. The city budget is a uniform resolution of the council of the c.c. of Warsaw, containing district attachments. Districts have their own self-governing bodies, they are: district council and district board (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jednostka_pomocnicza_gminy municipality’s auxiliary unit], [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Dzielnica district]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jacek_Wojnicki/en J. Wojnicki] ]. |
h francuski (fr) | "ORGANISATION DE LA VILLE DE VARSOVIE" - réglementation statutaire définissant la structure du gouvernement local à Varsovie. En raison de la taille de cette unité de gouvernement local et de ses fonctions dans la capitale (y compris en tant que siège des principaux bureaux de l'État), le système des autorités locales de la capitale de Varsovie a été définie de manière particulière en adoptant un acte séparé. Dans la deuxième République polonaise, une loi distincte pour Varsovie a été adoptée une fois, en 1938, et quatre fois après 1989: en 1990, 1994, 1998 et en 2002. L’organisation de la ville de Varsovie résulte de la combinaison de tâches communales et du district (c’est une ville dotée de droits du district et une commune urbaine, la plus grande de Pologne). La ville était divisée en 18 unités auxiliaires - districts. L'organe de décision et de contrôle est le Conseil de de ville de Varsovie. L’organe exécutif monocratique c’est le maire de Varsovie. Les tâches des gouvernements locaux sont divisées en tâches municipales et locales (laissées à la disposition des quartiers). La division des tâches et des compétences résulte de réglementations statutaires, d'actes de droit local - le Statut de Varsovie et les statuts des quartiers individuels ainsi que les résolutions relatives aux compétences (répartition des tâches entre la capitale et les gouvernements des quartiers). Les quartiers n'ont pas de personnalité juridique, ils ont droit à la ville dans son ensemble. Le budget de la ville est une résolution uniforme du conseil municipal de Varsovie, contenant des attachements des quartiers. Les quartiers ont leurs propres organes autonomes: conseil du district et direction du district (→ unité auxiliaire; quartier). [J. Wojnicki]. Sources: S. Faliński, Warszawski samorząd terytorialny w latach 1990–2002: geneza, ustrój, idee ustrojowe, aktywność, Varsovie 2013 ■ M. Kulesza, Budowanie samorządu, Varsovie 2008 ■ M. Niziołek, Problemy ustroju aglomeracji miejskich, Varsovie 2008. |
h polski (pl) | '''USTRÓJ MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY''' – regulacja ustawowa o charakterze szczególnym określająca strukturę samorządu lokalnego w Warszawie. Ze względu na wielkość tej jednostki samorządu terytorialnego oraz pełnione przez nią funkcje stołeczne (w tym jako siedziby najważniejszych urzędów państwowych), kwestie ustroju władz lokalnych m.st. Warszawy określono w sposób szczególny, przyjmując odrębną ustawę. W II RP odrębną ustawę dla Warszawy przyjęto raz, w 1938, a po 1989 r. czterokrotnie: w 1990, 1994, 1998 oraz w 2002 r. U.m.st.W. wynika z połączenia zadań gminnych oraz powiatowych (jest to miasto na prawach powiatu oraz gmina miejska, największa w Polsce). Miasto zostało podzielone na 18 jednostek pomocniczych – dzielnic. Organem stanowiącym i kontrolnym jest Rada m.st. Warszawy, monokratycznym organem wykonawczym – prezydent m.st. Warszawy. Zadania samorządowe dzielą się na ogólnomiejskie oraz lokalne (pozostawione do dyspozycji dzielnicom). Podział zadań i kompetencji wynika z regulacji ustawowej, aktów prawa miejscowego – Statutu m.st. Warszawy oraz statutów poszczególnych dzielnic oraz uchwał kompetencyjnych (dzielących zadania pomiędzy samorząd stołeczny a samorządy dzielnicowe). Dzielnice nie mają osobowości prawnej, przysługuje ona miastu jako całości. Budżet miejski jest jednolitą uchwałą Rady m.st. Warszawy, zawierającą załączniki dzielnicowe. Dzielnice mają własne organy samorządowe, są to: rada dzielnicy oraz zarząd dzielnicy (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jednostka_pomocnicza_gminy jednostka pomocnicza]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Dzielnica dzielnica]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jacek_Wojnicki J. Wojnicki] ]. |
h rosyjski (ru) | '''СТРУКТУРА СТОЛИЦЫ ВАРШАВА''' – специальное законодательное положение, определяющее структуру органов местного самоуправления в Варшаве. Учитывая размеры этого органа местного самоуправления и выполняемые им столичные функции (в том числе как местонахождение важнейших государственных учреждений), вопросы структуры местной власти в столице Варшава были определены особым образом, путем принятия отдельного закона. Во Второй Речи Посполитой один раз был принят отдельный закон для Варшавы - в 1938 г., а в период по 1989 г. - четыре раза: в 1990, 1994, 1998 и 2002 годах. Структура столицы Варшава является результатом сочетания гминных и повятовых задач (это город на правах повята и городская гмина, самая большая в Польше). Город был разделен на 18 вспомогательных единиц - районов. Органом управления и контроля является Совет столицы Варшава, а единоличным исполнительным органом является президент столицы Варшава. Задачи органов местного самоуправления разделены на общегородские и местные задачи (оставлены в распоряжение районов). Разделение задач и полномочий вытекает из законодательства, местных правовых актов - Устав столицы Варшава и уставы отдельных районов, а также актов определяющих полномочия (разделяющих задачи между столичными и районными органами самоуправления). Районы не имеют статуса юридического лица, они принадлежит городу как целостность. Городской бюджет является единой резолюцией Варшавского столичного совета, включая приложения для районов. Районы имеют свои собственные органы самоуправления: районный совет и районное управление (→ вспомогательная единица; район) [ Я. Войницки ]. |