Specjalna

Wszystkie tłumaczenia

Wprowadź poniżej nazwę komunikatu, aby zobaczyć wszystkie dostępne tłumaczenia.

Komunikat

Znaleziono 4 tłumaczenia

NazwaTekst obecny
 h angielski (en)'''PUBLIC VALUE''' – in microeconomic terms, the value of utility provided to a citizen/customer as a result of spending public funds. The measure of so understood p.v. is the relation of the expected results to expenditures, and the main determinants of its creation are the → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Skuteczność efficiency] and → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Efektywność effectiveness] of the operation. In this approach, the public sector unit creates p.v. if it effectively implements its mission with effective management of public funds. A citizen here is identified with the consumer of public goods  (principle of effectiveness) and the taxpayer (principle of efficiency). Beside the concept of p.v. the relation of the expected results to public expenses is defined as the public service value or the value obtained for public expenses (value for money). The notion of p.v. (based on the concept of value management in the private sector) was introduced by Mark H. Moore in his work entitled ''Creating Public Value'' from 1995. In broader terms, p.v. is defined in relation to the citizen’s needs analysed using the triad: citizen – owner and partner, citizen – client, citizen – taxpayer. In this approach, the public unit provides value to its citizens if it effectively and efficiently implements its mission and the goals resulting from it, which were developed jointly with its stakeholders, while acting in a transparent, innovative, participatory, lawful and ethical manner and ensuring accountability of the implemented tasks. Dimensions of p.v., in accordance with the above understanding, include: efficiency, effectiveness, transparency, participation, innovation and ability to respond to stakeholders’ expectations, accountability and observance of laws and ethical principles [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Tomasz_Strąk/en T. Strąk] ].
 h francuski (fr)'''VALEUR PUBLIQUE" (ang. public value) - en termes microéconomiques, la valeur de l'utilité fournie au citoyen / client à la suite de l'utilisation de fonds publics. La mesure de cette compréhension est la relation entre les résultats attendus et les dépenses, et les principaux déterminants de sa création sont → efficacité et → efficience. Dans cette approche, une entité du secteur public crée un service de sécurité sociale si elle remplit efficacement sa mission avec une gestion efficace des fonds publics. Le citoyen s'identifie ici au consommateur de biens publics (principe d'efficacité) et au contribuable (principe d'efficience). En plus, la valeur publique, la relation entre les résultats attendus et les dépenses publiques est définie comme la valeur du service public (ang public service value) ou la valeur obtenue pour les dépenses publiques (ang. value for money). La signification de la valeur publique en ce sens (basé sur le concept de gestion de la valeur dans le secteur privé) a été introduite par Mark H. Moore dans son ouvrage Creating Public Value de 1995. La valeur publique est définie par rapport aux besoins du citoyen analysés à l'aide de la triade: citoyen - propriétaire et partenaire, citoyen - client, citoyen - contribuable. Avec cette approche, une entité publique donne de la valeur aux citoyens si elle remplit efficacement sa mission et les objectifs qui en résultent, développés avec ses parties prenantes, agissant de manière transparente, innovante, participative, légale et éthique et en garantissant la responsabilité. Les dimensions de la valeur publique sont: l'efficacité, l'efficience, la transparence, la participation, l'innovation et la capacité de répondre aux attentes des parties prenantes, la responsabilité et le respect de la loi et des principes éthiques. [T. Strąk].
 h polski (pl)'''WARTOŚĆ PUBLICZNA''' (ang. ''public value'') – w ujęciu mikroekonomicznym wartość użyteczności dostarczonej obywatelowi/klientowi w efekcie wydatkowania środków publicznych. Miarą tak rozumianej w.p. jest relacja oczekiwanych rezultatów do nakładów, a głównymi determinantami jej kreowania są → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Efektywność efektowność] i → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Skuteczność skuteczność działania]. W tym ujęciu jednostka sektora publicznego kreuje w.p., jeżeli skutecznie realizuje swoją misję przy efektywnym gospodarowaniu środkami publicznymi. Obywatel jest tutaj utożsamiany z konsumentem dóbr publicznych (zasada skuteczności) oraz podatnikiem (zasada efektywności). Obok pojęcia w.p. relację oczekiwanych rezultatów do wydatków publicznych określa się mianem wartości użyteczności publicznej (ang. ''public service value'') lub wartości uzyskanej za wydatki publiczne (ang. ''value for money''). Tak rozumiane pojęcie w.p. (oparte na koncepcji zarządzania wartością w sektorze prywatnym) wprowadził Mark H. Moore w pracy ''Creating Public Value'' z 1995 r. W szerszym ujęciu w.p. definiowana jest w odniesieniu do potrzeb obywatela analizowanych z wykorzystaniem triady: obywatel – właściciel i partner, obywatel – klient, obywatel – podatnik. Przy takim podejściu jednostka publiczna dostarcza obywatelom wartość, jeżeli skutecznie i efektywnie realizuje swoją misję i wynikające z niej cele, które zostały wypracowane wspólnie z jej interesariuszami, działając przy tym w sposób transparentny, innowacyjny, partycypacyjny, zgodny z prawem i etyczny oraz zapewniający rozliczalność realizowanych zadań. Wymiarami w.p. zgodnie z powyższym rozumieniem są: efektowność, skuteczność, transparentność, partycypacja, innowacyjność i zdolność do odpowiadania na oczekiwania interesariuszy, rozliczalność oraz przestrzeganie prawa i zasad etycznych [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Tomasz_Strąk T. Strąk] ].
 h rosyjski (ru)'''ОБЩЕСТВЕННАЯ ЦЕННОСТЬ''' (англ. public value) – в микроэкономическом смысле - ценность предоставляемая гражданину/клиенту в результате расходования государственных средств. Мерой, так называемой, общественной ценности является соотношение ожидаемых результатов и затрат, а основными показателями ее создания являются → эффективность и → результативность действия. В этом контексте орган государственного сектора создает общественную ценность, если он успешно реализует свою миссию при эффективном распоряжении государственными средствами. Здесь гражданин идентифицируется с потребителем общественных благ (принцип результативности) и налогоплательщиком (принцип эффективности). Дополнением к понятию является соотношение ожидаемых результатов и государственных расходов, т.е. ценность государственной службы (англ. public service value) или ценность, полученная за государственные средства (англ.value for money). Понятие общественной ценности (основанное на концепции управления ценностью в частном секторе) представил М. Х. Мур в работе Creating Public Value  в 1995 г. В более широком смысле общественная ценность определяется в отношении потребностей гражданина, анализируемых с использованием триады: гражданин - собственник и партнер,  гражданин - клиент, гражданин - налогоплательщик. Применяя данный подход, государственный орган приносит пользу гражданам, если он эффективно и результативно выполняет свою миссию и вытекающие из нее цели, которые были разработаны совместно с заинтересованными сторонами, действуя при этом прозрачно, инновационно, с участием всех заинтересованных сторон, законно и этично, а также обеспечивая отчетность по реализуемым задачам. Согласно вышесказанному, общественная ценность подразумевает: эффективность и результативность, прозрачность, инновационность и способность реагировать на ожидания заинтересованных сторон, подотчетность, а также соблюдение законов и этических принципов  [ T. Стронк ].
Counterliczniki