Wszystkie tłumaczenia
Wprowadź poniżej nazwę komunikatu, aby zobaczyć wszystkie dostępne tłumaczenia.
Znaleziono 4 tłumaczenia
Nazwa | Tekst obecny |
---|---|
h angielski (en) | '''RECEIVERSHIP''' – one of the supervisory measures in relation to the bodies of units of local government. The establishment of the r. is made by the decision of the → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Prezes_Rady_Ministrów President of the Council of Ministers], who acts upon the request of the minister responsible for public administration and may lead to the suspension of the bodies of local-government units and to establish the r. The premise of introducing r. is the lack of hope for rapid improvement and prolonged lack of effectiveness in the performance of public tasks by the bodies of local government units: municipality, county or self-government voivodship. R. can operate for a maximum of two years (i.e. half of the term of office of local government). R. cannot function longer than until the election of bodies of local-government units. Implementation of the r. may take place after raising the objections to the local-government bodies with the simultaneous requesting of an immediate submission of the so-called repair program. Acts of the supervisory body, consisting in the establishment of a r., are subject to appeal to the administrative court within 30 days of the date of service. A local-government unit whose legal interest, power or competence has been violated is entitled to file a complaint. The literature of the subject notes that there are cases of establishing a r. based on the political premises – when a political group forming/cocreating a council of ministers loses power in the local-government unit (an example of a r. in the Warsaw’s Centre municipality in May 2000 – the → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Naczelny_Sąd_Administracyjny Supreme Administrative Court] abrogated the decision of the President of the Council of Ministers in the case) (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Nadzór_nad_samorządem_terytorialnym supervision of local government]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jacek_Wojnicki/en J. Wojnicki] ]. |
h francuski (fr) | '''COMMISSION BOARD''' - une des mesures de surveillance concernant les organes des collectivités locales. Création de z.k. a lieu par décision du → Premier ministre, qui agit à la demande du ministre chargé de l'administration publique, peut suspendre les organes des unités de gouvernement local et créer un z.k. Prémisse pour l'introduction de z.k. il n'y a aucun espoir d'amélioration rapide ni de manque d'efficacité prolongé dans l'exécution des tâches publiques par les organes des administrations locales: une commune, un poviat ou un gouvernement local. Z.k. il peut fonctionner pendant deux ans au maximum (c’est-à-dire la moitié du mandat des autorités locales). Z.k. ne peut fonctionner plus longtemps que l'élection des organes de l'administration locale. Introduction de z.k. peut survenir après la présentation préalable des allégations aux autorités locales, ainsi que leur convocation simultanée pour soumettre immédiatement le prétendu programme de récupération. Actes de l'autorité de surveillance consistant en la création d'un z.k. sont susceptibles de recours devant le tribunal administratif dans les 30 jours suivant la livraison. Une unité du gouvernement local dont les intérêts, les droits ou la compétence ont été violés est habilitée à porter plainte. La littérature sur le sujet note qu'il existe des cas d'établissement de z.k. de locaux politiques - lorsqu'une unité politique locale formant / formant conjointement un conseil de ministres perd le pouvoir dans une unité de gouvernement local (exemple de la création d'un tribunal pénal dans la commune de Centrum à Varsovie en mai 2000 - la Cour administrative suprême a annulé la décision du Premier ministre dans cette affaire) (→ contrôle du gouvernement local ) [J. Wojnicki]. |
h polski (pl) | '''ZARZĄD KOMISARYCZNY''' – jeden ze środków nadzorczych w stosunku do organów jednostek samorządu terytorialnego. Ustanowienie z.k. następuje na mocy decyzji → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Prezes_Rady_Ministrów prezesa rady ministrów], który działa na wniosek ministra właściwego ds. administracji publicznej i może doprowadzić do zawieszenia organów jednostek samorządu terytorialnego i ustanowić z.k. Przesłanką wprowadzenia z.k. jest nierokujący nadziei na szybką poprawę i przedłużający się brak skuteczności w wykonywaniu zadań publicznych przez organy jednostek samorządu terytorialnego: gminy, powiatu bądź samorządowego województwa. Z.k. może funkcjonować maksymalnie przez dwa lata (a więc okres połowy kadencji władz samorządowych). Z.k. nie może funkcjonować dłużej niż do wyboru organów jednostek samorządu terytorialnego. Wprowadzenie z.k. może nastąpić po uprzednim przedstawieniu zarzutów organom samorządowym wraz z jednoczesnym wezwaniem ich do niezwłocznego przedstawienia tzw. programu naprawczego. Akty organu nadzoru polegające na ustanowieniu z.k. podlegają zaskarżeniu do sądu administracyjnego w terminie 30 dni od dnia doręczenia. Do złożenia skargi uprawniona jest jednostka samorządu terytorialnego, której interes prawny, uprawnienia lub kompetencja zostały naruszone. Literatura przedmiotu odnotowuje, że zdarzają się przypadki ustanawiania z.k. z politycznych przesłanek – gdy w jednostce samorządu terytorialnego traci władzę ugrupowanie polityczne tworzące/współtworzące radę ministrów (przykład ustanowienia z.k. w warszawskiej gminie Centrum w maju 2000 r. – Naczelny Sąd Administracyjny uchylił decyzję prezesa rady ministrów w przedmiotowej sprawie) (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Nadzór_nad_samorządem_terytorialnym nadzór nad samorządem terytorialnym]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jacek_Wojnicki J. Wojnicki] ]. |
h rosyjski (ru) | '''ВНЕШНЕЕ УПРАВЛЕНИЕ''' - одна из форм надзора в отношении органов местного самоуправления. Назначение внешнего управления происходит по решению → председателя Совета Министров, который действует по запросу министра, отвечающего за вопросы государственного управления, и может привести к приостановке деятельности органов местного самоуправления и назначить внешнее управление. Основанием для ведения внешнего управления является длительное неэффективное выполнение государственных задач органами местного самоуправления: гмины, повята или воеводского самоуправления. Внешнее управление может функционировать максимум два года (т.е. период, равный половине срока полномочий местного самоуправления). Внешнее управление не может функционировать дольше, чем до избрания органов местного самоуправления. Введение внешнего управления может произойти после предварительного предъявления обвинения органам местного самоуправления с одновременным требованием к ним о немедленном предоставлении, так называемой, корректирующей программы. Акты органа надзора, заключающиеся в назначении внешнего управления, могут быть обжалованы в административном суде в течение 30 дней со дня вручения. Орган местного самоуправления, чьи законные интересы, полномочия или компетенции были нарушены, имеет право подать жалобу. В тематической литературе отмечается, что бывали случаи назначения внешнего управления по политическим мотивам - когда политическая группа, образующая/ сообразующая Совет Министров, теряет свою власть в органе местного самоуправления (например, назначение внешнего управления в варшавской гмине Центр в мае 2000 г. - Высший административный суд отменил решение Председателя Совета Министров по данному вопросу) (→ надзор над местным самоуправлением) [ Я. Войницки ]. |