Specjalna

Wszystkie tłumaczenia

Wprowadź poniżej nazwę komunikatu, aby zobaczyć wszystkie dostępne tłumaczenia.

Komunikat

Znaleziono 4 tłumaczenia

NazwaTekst obecny
 h angielski (en)'''PUBLIC MANAGEMENT''' – sub-discipline of management sciences. The subject of its interest are actors, structures, processes, mechanisms and resources related to the creation and implementation of → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Polityki_publiczne  public policies] and solving collective problems. On the basis of p.m. four basic theoretical and methodological orientations are visible: 1. political (use of power and control over resources to achieve public goals); 2. legal (norms and rules for coordinating collective actions); 3. economic (efficiency and effectiveness of public activities); 4. managerial (tools and techniques for managing public affairs). P.m. as a scientific sub-discipline is characterized by theoretical and methodological pluralism that constitute its research attractiveness, which is also a source of problems with ensuring its conceptual identity and the clarity of its boundaries. One should look for the conceptual rooting of p.m. in the theoretical traditions related to scientific management, the doctrine of the rule of law, the model of classic administration, New Public Management, public co-management and neoweberism (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Model_biurokracji model of bureaucracy], [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Nowe_Zarządzanie_Publiczne New Public Management]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Stanis%C5%82aw_Mazur/en S. Mazur] ].
 h francuski (fr)"GESTION PUBLIQUE" - sous-discipline des sciences de gestion. Ses sujets d'intérêt sont les acteurs, les structures, les processus, les mécanismes et les ressources liés à la création et à la mise en œuvre de → politiques publiques et à la résolution de problèmes collectifs. Sur le terrain de Quatre orientations théoriques et méthodologiques de base sont visibles: 1. politique (utiliser le pouvoir et le contrôle des ressources pour atteindre des objectifs publics); 2. juridique (normes et règles de coordination des actions collectives); 3. économique (efficience et efficacité des activités publiques); 4. gestion (outils et techniques de gestion des affaires publiques). La gestion publique en tant que sous-discipline scientifique, elle se caractérise par le pluralisme théorique et méthodologique, qui détermine son attractivité pour la recherche, tout en étant source de problèmes pour assurer son identité conceptuelle et la clarté de ses frontières. Enracinement conceptuel devrait être vue dans les traditions théoriques liées à la gestion scientifique, à la doctrine de l’État de droit, au modèle de l’administration classique, au nouveau management public, à la cogestion publique et au néolibérisme (→ modèle de bureaucratie; nouveau management public). [S. Mazur]. 
Sources: S. Cyfert, W. Dyduch, D. Latusek-Jurczak, J. Niemczyk, A. Sopińska, Subdyscypliny w naukach o zarządzaniu – logika wyodrębnienia, identyfikacja modelu koncepcyjnego oraz zawartość tematyczna, „Organizacja i Kierowanie” 2014, nr 1 ■ B. Kożuch, Zarządzanie publiczne. W teorii i praktyce polskich organizacji, Varsovie 2004.
 h polski (pl)'''ZARZĄDZANIE PUBLICZNE''' – subdyscyplina nauk o zarządzaniu. Przedmiotem jej zainteresowania są aktorzy, struktury, procesy, mechanizmy i zasoby związane z tworzeniem i realizacją → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Polityki_publiczne polityk publicznych] oraz rozwiązywaniem problemów kolektywnych. Na gruncie z.p. widoczne są cztery podstawowe orientacje teoretyczne i metodologiczne: 1. polityczna (wykorzystanie władzy i kontroli nad zasobami dla realizacji celów publicznych); 2. prawnicza (normy i reguły koordynacji działań zbiorowych); 3. ekonomiczna (efektywność i skuteczność działań publicznych); 4. zarządcza (narzędzia i techniki zarządzania sprawami publicznymi). Z.p. jako subdyscyplina naukowa cechuje się pluralizmem teoretycznym i metodologicznym, stanowiącym o jej atrakcyjności badawczej, a będącej zarazem źródłem problemów z zapewnieniem jej tożsamości konceptualnej i wyrazistości jej granic. Konceptualnego zakorzeniania z.p. upatrywać należy w tradycjach teoretycznych związanych z zarządzaniem naukowym, z doktryną państwa prawa, modelem administracji klasycznej, Nowym Zarządzaniem Publicznym, współzarządzaniem publicznych oraz neoweberyzmem (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Model_biurokracji model biurokracji]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Nowe_Zarządzanie_Publiczne Nowe Zarządzanie Publiczne]). [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Stanis%C5%82aw_Mazur S. Mazur] ].
 h rosyjski (ru)'''ОБЩЕСТВЕННОЕ УПРАВЛЕНИЕ''' - научный  подраздел наук об управлении. Предметом его интересов являются субъекты, структуры, процессы, механизмы и ресурсы, связанные с созданием и реализацией → общественной политики, а также с решением коллективных проблем. В основе общественного управления заложено четыре основных теоретических и методологических направления: 1. политическое  (использование власти и контроля над ресурсами для достижения общественных целей); 2. правовое (нормы и правила координации коллективных действий); 3. экономическое (эффективность и действенность публичных действий);  4. управленческое (инструменты и методы управления государственными делами). Общественное управление как подраздел науки характеризуется теоретическим и методологическим плюрализмом, что определяет его исследовательскую привлекательность, но также является источником проблем с обеспечением его концептуальной самобытности и четкости границ. Концептуальные корни общественного управления следует рассматривать в теоретических традициях, связанных с научным управлением, с доктриной Правового государства, с классической административной моделью, с Новым общественным управлением, с совместным управлением государственной администрацией и с нео-веберизмом (→ бюрократическая модель; Новое общественное управление). [ С. Мазур ].
Counterliczniki