Administracja specjalna/1/pl
Z Encyklopedia Administracji Publicznej
ADMINISTRACJA SPECJALNA – jedna z form → administracji rządowej w terenie, w postaci wyodrębnionego aparatu administracyjnego o kompetencji specjalnej, niepodlegającego formalnemu przedstawicielowi administracji rządowej w danej jednostce podziału terytorialno-administracyjnego (tzw. organ administracji o kompetencji ogólnej) oraz samorządowi terytorialnemu, przez co ma charakter tzw. administracji niezespolonej. Głównym kryterium wyodrębnienia a.s. jest ściśle określony zakres zadań o charakterze specjalistyczno-technicznym, które trudno byłoby zespolić w ramach organu o kompetencji ogólnej, jak np. administracja górnicza, morska czy celna. W literaturze można spotkać się także z głosami wskazującymi na to, iż motywy tworzenia administracji specjalnej wynikają z chęci zachowania władztwa administracyjnego ze strony aparatu urzędniczego, który zgodnie z teorią wyboru publicznego, dbając o własne interesy, dąży do wzrostu budżetu oraz zadań, czego konsekwencją jest rozrost administracji [ M. Jęczarek ].