Resort/1/pl
Z Encyklopedia Administracji Publicznej
RESORT – element struktury administracyjnej, który składa się z wyodrębnionego organizacyjnie zespołu organów zajmujących się daną dziedziną życia, katalogiem jednorodnych lub pokrewnych spraw. W ramach r. funkcjonuje system organów i innych jednostek tworzących część administracji, a w jego skład wchodzą centralne organy administracji rządowej, urzędy centralne, terenowe organy administracji rządowej, a także zakłady administracyjne, jak szpitale, uczelnie wyższe, urzędy administracyjne, organy doradcze, opiniodawcze, konsultacyjne oraz przedsiębiorstwa państwowe. Na czele r. stoi naczelny organ administracji publicznej (→ minister) lub centralny organ administracji publicznej. W państwach, w których decentralizuje się zadania i silną pozycję ma samorząd terytorialny, struktura resortowa istnieje w obszarach scentralizowanych (administracja rządowa) oraz wewnątrz innych urzędów, jak np. urzędy gmin czy powiatów. Nie jest to jednak jednolita struktura ze względu na brak podległości między samorządem a rządem. Dlatego też bardziej trafne jest pojęcie → działu administracji rządowej [ A. Jarosz ].