Solidarność zawodowa
Z Encyklopedia Administracji Publicznej
Wersja z dnia 15:46, 26 maj 2018 autorstwa Administracja (dyskusja | edycje)
SOLIDARNOŚĆ ZAWODOWA – oznacza wzajemne wsparcie, szczególnie w sytuacjach trudnych, zakaz wypowiadania nieuzasadnionej niekorzystnej opinii o pracy współpracowników, używania pojęć dyskredytujących lub obraźliwych. Takie rozumienie łączy się z pojęciem → lojalności. Dobrze pojęta s.zaw. oznacza nieukrywanie prawdy o nieuczciwym, nieetycznym, łamiącym prawo postępowaniu urzędników administracji publicznej. S.zaw. w administracji publicznej nie wyklucza zjawiska whisteblowing (sygnalizowanie nieprawidłowości; → system zgłaszania nadużyć). Whisteblowers („świszczące gwizdki”; → sygnalista) to pracownicy, którzy w przypadku korupcyjnych zdarzeń w instytucjach, w których są zatrudnieni, informują odpowiednie władze lub opinię publiczną o popełnionych wykroczeniach [ J. Itrich-Drabarek ].