Zasada szybkości i prostoty postępowania

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

Wersja z dnia 20:24, 27 maj 2018 autorstwa FuzzyBot (dyskusja | edycje) (Aktualizowanie w celu dopasowania do nowej wersji strony źródłowej)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

ZASADA SZYBKOŚCI I PROSTOTY POSTĘPOWANIA – zasada ogólna k.p.a: organy administracji publicznej powinny działać w danej sprawie wnikliwie i szybko, posługując się nieskomplikowanymi środkami, które będą prowadziły do jej załatwienia. Jeżeli sprawa nie wymaga zebrania dowodów, informacji lub wyjaśnień, powinna zostać załatwiona bez zwłoki. Zasada ta jest ściśle związna z → zasadą praworządności i → zasadą budzenia zaufania uczestników postępowania do organów władzy publicznej. Realizując ją, organ administracji publicznej nie może naruszyć → zasady prawdy obiektywnej. Doraźność nie może spowodować sytuacji, w której stan faktyczny sprawy administracyjnej nie zostanie należycie rozpoznany. Realizacja tej zasady nie może także doprowadzić do naruszenia przepisów k.p.a. Przepisy określają precyzyjne terminy kolejnych czynności postępowania, np. termin na wezwanie i ogłoszenie o rozprawie administracyjnej (przynajmniej siedem dni). W zgodzie z zasadą prostoty (ekonomiki) postępowania pozostają przepisy o tzw. pomocy prawnej oraz o wezwaniu uczestników postępowania do czynności procesowych. Realizacja tej zasady nie może prowadzić do pomijania określonych form postępowania. Z tej zasady nie wynikają żadne wyjątki od norm procesowych zawartych w k.p.a. [ E. Zielińska ].

Literatura: Postępowanie administracyjne, red. T. Woś, Warszawa 2017.

Counterliczniki