Akty prawa miejscowego stanowione przez terenowe organy administracji rządowej: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Administracji Publicznej
(Przygotowano stronę do tłumaczenia) |
(Oznaczono tę wersję do tłumaczenia) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
<languages/> | <languages/> | ||
<translate> | <translate> | ||
+ | <!--T:1--> | ||
'''AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO STANOWIONE PRZEZ TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ''' – przepisy obowiązujące na terenie województwa wydane na podstawie upoważnienia ustawowego przez organy do tego uprawnione, tj. organy terenowe organy administracji rządowej (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Prawo_miejscowe;_akty_prawa_miejscowego prawo miejscowe]). Wojewoda oraz organy niezespolonej administracji rządowej mają kompetencje prawotwórcze, które odnoszą się do tworzenia aktów prawa obowiązującego w województwie lub jego części. P.m. musi być stanowione na podstawie upoważnień zawartych w ustawach, a organy niezespolonej administracji rządowej są zobowiązane do uzgadniania z wojewodą projektów takich aktów prawa. Wojewoda w zakresie nieuregulowanym w ustawach lub przepisach powszechnie obowiązujących może wydawać rozporządzenia porządkowe w przypadku konieczności ochrony życia i zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego. Przepisy porządkowe wydane przez wojewodę muszą być przekazane niezwłocznie prezesowi rady ministrów, marszałkowi województwa, starostom oraz wójtom/burmistrzom/prezydentom miast ze względu na właściwość miejscową. Rozporządzenia wojewody mogą przewidywać wymierzenie kary grzywny za naruszenie zawartych w nich przepisów. Prezes rady ministrów może uchylić wszystkie akty ustanowione przez wojewodę lub organy niezespolonej administracji rządowej w przypadku: niezgodności z ustawami lub aktami wykonawczymi wydanymi w celu ich wykonania, niezgodności z polityką rządu, naruszenia zasad rzetelności i gospodarności. W przypadku, gdy przepisy rozporządzenia wydane przez organy administracji rządowej naruszają interes obywateli, mogą być zaskarżone do sądu administracyjnego, który jest władny nakazać organowi nadzoru wykonanie niezbędnych czynności na rzecz skarżącego (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Og%C5%82aszanie_akt%C3%B3w_prawa_miejscowego ogłaszanie aktów prawa miejscowego]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Sebastian_Koz%C5%82owski S. Kozłowski] ]. | '''AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO STANOWIONE PRZEZ TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ''' – przepisy obowiązujące na terenie województwa wydane na podstawie upoważnienia ustawowego przez organy do tego uprawnione, tj. organy terenowe organy administracji rządowej (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Prawo_miejscowe;_akty_prawa_miejscowego prawo miejscowe]). Wojewoda oraz organy niezespolonej administracji rządowej mają kompetencje prawotwórcze, które odnoszą się do tworzenia aktów prawa obowiązującego w województwie lub jego części. P.m. musi być stanowione na podstawie upoważnień zawartych w ustawach, a organy niezespolonej administracji rządowej są zobowiązane do uzgadniania z wojewodą projektów takich aktów prawa. Wojewoda w zakresie nieuregulowanym w ustawach lub przepisach powszechnie obowiązujących może wydawać rozporządzenia porządkowe w przypadku konieczności ochrony życia i zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego. Przepisy porządkowe wydane przez wojewodę muszą być przekazane niezwłocznie prezesowi rady ministrów, marszałkowi województwa, starostom oraz wójtom/burmistrzom/prezydentom miast ze względu na właściwość miejscową. Rozporządzenia wojewody mogą przewidywać wymierzenie kary grzywny za naruszenie zawartych w nich przepisów. Prezes rady ministrów może uchylić wszystkie akty ustanowione przez wojewodę lub organy niezespolonej administracji rządowej w przypadku: niezgodności z ustawami lub aktami wykonawczymi wydanymi w celu ich wykonania, niezgodności z polityką rządu, naruszenia zasad rzetelności i gospodarności. W przypadku, gdy przepisy rozporządzenia wydane przez organy administracji rządowej naruszają interes obywateli, mogą być zaskarżone do sądu administracyjnego, który jest władny nakazać organowi nadzoru wykonanie niezbędnych czynności na rzecz skarżącego (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Og%C5%82aszanie_akt%C3%B3w_prawa_miejscowego ogłaszanie aktów prawa miejscowego]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Sebastian_Koz%C5%82owski S. Kozłowski] ]. | ||
+ | <!--T:2--> | ||
'''Literatura''': D. Dąbek, ''Prawo miejscowe'', Warszawa 2015. | '''Literatura''': D. Dąbek, ''Prawo miejscowe'', Warszawa 2015. | ||
</translate> | </translate> |
Wersja z 15:30, 16 maj 2018
AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO STANOWIONE PRZEZ TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ – przepisy obowiązujące na terenie województwa wydane na podstawie upoważnienia ustawowego przez organy do tego uprawnione, tj. organy terenowe organy administracji rządowej (→ prawo miejscowe). Wojewoda oraz organy niezespolonej administracji rządowej mają kompetencje prawotwórcze, które odnoszą się do tworzenia aktów prawa obowiązującego w województwie lub jego części. P.m. musi być stanowione na podstawie upoważnień zawartych w ustawach, a organy niezespolonej administracji rządowej są zobowiązane do uzgadniania z wojewodą projektów takich aktów prawa. Wojewoda w zakresie nieuregulowanym w ustawach lub przepisach powszechnie obowiązujących może wydawać rozporządzenia porządkowe w przypadku konieczności ochrony życia i zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego. Przepisy porządkowe wydane przez wojewodę muszą być przekazane niezwłocznie prezesowi rady ministrów, marszałkowi województwa, starostom oraz wójtom/burmistrzom/prezydentom miast ze względu na właściwość miejscową. Rozporządzenia wojewody mogą przewidywać wymierzenie kary grzywny za naruszenie zawartych w nich przepisów. Prezes rady ministrów może uchylić wszystkie akty ustanowione przez wojewodę lub organy niezespolonej administracji rządowej w przypadku: niezgodności z ustawami lub aktami wykonawczymi wydanymi w celu ich wykonania, niezgodności z polityką rządu, naruszenia zasad rzetelności i gospodarności. W przypadku, gdy przepisy rozporządzenia wydane przez organy administracji rządowej naruszają interes obywateli, mogą być zaskarżone do sądu administracyjnego, który jest władny nakazać organowi nadzoru wykonanie niezbędnych czynności na rzecz skarżącego (→ ogłaszanie aktów prawa miejscowego) [ S. Kozłowski ].
Literatura: D. Dąbek, Prawo miejscowe, Warszawa 2015.