Audyt/fr: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Audit")
 
 
(Nie pokazano 3 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''AUDYT''' (z jęz. łacińskiego: ''auditor'', czyli słuchacz, słuchający, ang. ''auditing'') – działalność niezależna, obiektywna i doradcza, której celem jest zwiększenie zdolności operacyjnej danej organizacji. A. realizowany jest według precyzyjnie określonych wzorców, zaleceń i standardów. A. ma na celu wspieranie organizacji w osiąganiu jej celów poprzez systematyczne i zdyscyplinowane podejście do oceny i doskonalenia skuteczności zarządzania ryzykiem, kontroli i governance. Termin ten był bezpośrednio związany z tzw. przesłuchaniem rachunków w okresie starożytnego Rzymu, kiedy to urzędnicy „przesłuchiwali” się wzajemnie, porównując poprzez odczytywanie treść dokumentów wytworzonych przez każdego z nich. Działanie to miało zapobiec wystąpieniu błędów oraz marnotrawieniu pieniędzy publicznych. A. są prowadzone przez audytorów – ekspertów niezależnych od czynników decyzyjnych i od właścicieli procesów, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych, którzy muszą spełniać szereg kryteriów formalnych i merytorycznych. W czasach współczesnych a. jest ukierunkowany na usprawnianie organizacji, a nie proste wskazywanie nieprawidłowości. Jego celem jest wspieranie systemu zarządzania organizacją w sposób aktywny, a nie pasywny [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Kamil_Mroczka K. Mroczka] ].
+
AUDIT (en latin : auditor, c’est-à-dire auditeur, qui écoute, en anglais – auditing) – il s’agit un activité indépendante, objective et consultative ayant pour but de renforcer la capacité opérationnelle d’une organisation donnée. L’audit est strictement mis en œuvre selon des modèles, recommandations et modalités bien définis. L’objectif de l’audit est l’aide à l’organisation d’atteindre ses objectifs par le biais d’une approche systématique et disciplinée en vue d’évaluer et d’améliorer l’efficacité de la gestion des risques, du contrôle et de la gouvernance. Ce terme était directement lié à l’interrogatoire de factures à l’époque de  Rome antique, lorsque les fonctionnaires impériaux  « s’interrogeaient », en comparant le contenu lors de la lecture des documents produits par chacun d’eux. Cette action visait à prévenir les erreurs et le gaspillage des fonds publics. L’audit est effectué par des auditeurs, c’est-à-dire des experts indépendants des facteurs décisionnels et des propriétaires internes et externes de processus, qui doivent répondre à un certain nombre de critères de forme et de fond. Dans les temps modernes, l’audit se concentre sur l’amélioration de l’organisation au lieu de signaler uniquement des irrégularités. L’objectif de l’audit est de soutenir le système de gestion de l’organisation de manière active plutôt que celle qui est passive [K. Mroczka].
  
'''Literatura''': G. Gołębiowski, K. Marchewka-Bartkowiak, ''Audyt i kontrola zarządzania długiem publicznym'', „Materiały i Studia NBP” 2004, nr 181 ■ A. Mazurek, M. Piołunowicz, ''Audyt wewnętrzny w sektorze publicznym w Polsce. Diagnoza i propozycje zmian'', Warszawa 2008 ■ K. Winiarska, ''Audyt wewnętrzny. Teoria i zastosowanie'', Warszawa 2017.
+
Sources: G. Gołębiowski, K. Marchewka-Bartkowiak, Audyt i kontrola zarządzania długiem publicznym, „Materiały i Studia NBP” 2004, nr 181 ■ A. Mazurek, M. Piołunowicz, Audyt wewnętrzny w sektorze publicznym w Polsce. Diagnoza i propozycje zmian, Varsovie 2008 ■ K. Winiarska, Audyt wewnętrzny. Teoria i zastosowanie, Varsovie 2017.

Aktualna wersja na dzień 15:07, 30 sty 2020

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

AUDIT (en latin : auditor, c’est-à-dire auditeur, qui écoute, en anglais – auditing) – il s’agit un activité indépendante, objective et consultative ayant pour but de renforcer la capacité opérationnelle d’une organisation donnée. L’audit est strictement mis en œuvre selon des modèles, recommandations et modalités bien définis. L’objectif de l’audit est l’aide à l’organisation d’atteindre ses objectifs par le biais d’une approche systématique et disciplinée en vue d’évaluer et d’améliorer l’efficacité de la gestion des risques, du contrôle et de la gouvernance. Ce terme était directement lié à l’interrogatoire de factures à l’époque de Rome antique, lorsque les fonctionnaires impériaux « s’interrogeaient », en comparant le contenu lors de la lecture des documents produits par chacun d’eux. Cette action visait à prévenir les erreurs et le gaspillage des fonds publics. L’audit est effectué par des auditeurs, c’est-à-dire des experts indépendants des facteurs décisionnels et des propriétaires internes et externes de processus, qui doivent répondre à un certain nombre de critères de forme et de fond. Dans les temps modernes, l’audit se concentre sur l’amélioration de l’organisation au lieu de signaler uniquement des irrégularités. L’objectif de l’audit est de soutenir le système de gestion de l’organisation de manière active plutôt que celle qui est passive [K. Mroczka].

Sources: G. Gołębiowski, K. Marchewka-Bartkowiak, Audyt i kontrola zarządzania długiem publicznym, „Materiały i Studia NBP” 2004, nr 181 ■ A. Mazurek, M. Piołunowicz, Audyt wewnętrzny w sektorze publicznym w Polsce. Diagnoza i propozycje zmian, Varsovie 2008 ■ K. Winiarska, Audyt wewnętrzny. Teoria i zastosowanie, Varsovie 2017.

Counterliczniki