Bezstronność/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Impartiality")
 
(Utworzono nową stronę "'''Literature''': J. Itrich-Drabarek, ''The Civil Service in Poland – Theory and Experience'', Frankfurt am Main 2015 ■ J. Itrich-Drabarek, ''Etyka zawodowa funkcjon...")
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''BEZSTRONNOŚĆ''' – jedna z podstawowych zasad, którymi powinni kierować się wszyscy działający w imieniu państwa. Max Weber zakładał, że prawdziwy urzędnik powinien działać zgodnie z maksymą ''sine ira et studio'', czyli bez gniewu i stronniczości, te emocje bowiem są zarezerwowane dla polityka. W pojęciu bezstronności mieszczą się takie cechy, jak: uczciwość, wyższość interesu publicznego nad interesem prywatnym, profesjonalna niezależność, jawność i otwartość dostępu obywateli do informacji o działalności administracji publicznej, prawo do sprawiedliwego wysłuchania i sprawiedliwości proceduralnej (uczciwe wykonywanie przez funkcjonariuszy publicznych zadań powierzonych im przez prawo). Zasada bezstronności oznacza także zakaz podejmowania bez zgody przełożonego dodatkowych prac i zajęć. Urzędnik administracji publicznej nie demonstruje zażyłości z osobami znanymi ze swej działalności publicznej: politycznej, religijnej, społecznej, gospodarczej. B. jest wyrazem jego obiektywnego działania, a zarazem jest odwrotnością stronniczości oraz interesowności. Jest gwarancją rządów prawa, wymaga zachowania zgodnego ze społecznym postrzeganiem tej wartości. Idea b. funkcjonuje nierozłącznie z ideą → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Neutralność_polityczna neutralności politycznej] poprzez zakaz tworzenia partii politycznych i uczestniczenia w nich, publicznego manifestowania poglądów politycznych i innych. Obowiązek zachowania b. oznacza, że każda decyzja winna być wolna od przynależności do grupy interesu. Przestrzeganie tej zasady wiąże się z gwarancją, że wszyscy obywatele, niezależnie od swoich poglądów politycznych i przynależności partyjnej, płci, rasy, wyznania, statusu społecznego i majątku będą traktowani równo. Urzędnik administracji publicznej rozstrzyga kwestie związane z interesem publicznym, interesem państwowym i interesem indywidualnym. Urzędnik administracji publicznej traktuje równo obywateli, grupy etniczne, grupy społeczne bez względu na: wygląd, płeć, rasę, kolor skóry, wiek, wyznanie, status majątkowy, status społeczny, stan cywilny, przynależność polityczną, orientację seksualną, niepełnosprawność. Nie podlega naciskom i nie przyjmuje żadnych zobowiązań wynikających z pokrewieństwa, pracy, znajomości czy też przynależności partyjnej [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jolanta_Itrich-Drabarek J. Itrich-Drabarek] ].
+
'''IMPARTIALITY''' – one of the basic principles that all people acting on behalf of the state should follow. Max Weber assumed that a real official should act according to the maxim sine ira et studio, that is, without anger or bias, these emotions are reserved for a politician. The term impartiality contains such features as: honesty, superiority of the public interest over private interest, professional independence, transparency and openness of citizens’ access to information on public administration activities, right to fair hearing and procedural justice (fair execution of public tasks entrusted to them by law). The principle of impartiality also means the prohibition of taking over additional work and activities without the consent of the supervisor. Public administration official does not demonstrate intimacy with people who are known for their public, political, religious, social or economic activities. I. is an expression of his/her objective action, and at the same time is the opposite of bias and interest. It is a guarantee of the rule of law, requires compliance with the social perception of this value. The idea of i. is inextricably linked to the idea of → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Neutralność_polityczna political neutrality] by prohibiting the creation of and participation in political parties, the public manifestation of political views and others. Obligation to maintain i. means that any decision should be free of belonging to the interest group. Adherence to this principle is a guarantee that all citizens, regardless of their political views and party affiliation, gender, race, religion, social status and property will be treated equally. Public administration official decides issues related to the public interest, the interests of the state and the interests of the individual. Public administration official treats citizens, ethnic groups, and social groups equally, irrespective of: appearance, gender, race, skin colour, age, religion, property status, social status, marital status, political affiliation, sexual orientation, disability. He/she is not subject to pressure and does not accept any obligations arising from kinship, work, knowledge or membership in a party [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jolanta_Itrich-Drabarek/en J. Itrich-Drabarek] ].
  
'''Literatura''': J. Itrich-Drabarek, ''The Civil Service in Poland – Theory and Experience'', Frankfurt am Main 2015 ■ J. Itrich-Drabarek, ''Etyka zawodowa funkcjonariuszy służb państwowych'', Warszawa 2016.
+
'''Literature''': J. Itrich-Drabarek, ''The Civil Service in Poland – Theory and Experience'', Frankfurt am Main 2015 ■ J. Itrich-Drabarek, ''Etyka zawodowa funkcjonariuszy służb państwowych'', Warszawa 2016.

Aktualna wersja na dzień 09:48, 17 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

IMPARTIALITY – one of the basic principles that all people acting on behalf of the state should follow. Max Weber assumed that a real official should act according to the maxim sine ira et studio, that is, without anger or bias, these emotions are reserved for a politician. The term impartiality contains such features as: honesty, superiority of the public interest over private interest, professional independence, transparency and openness of citizens’ access to information on public administration activities, right to fair hearing and procedural justice (fair execution of public tasks entrusted to them by law). The principle of impartiality also means the prohibition of taking over additional work and activities without the consent of the supervisor. Public administration official does not demonstrate intimacy with people who are known for their public, political, religious, social or economic activities. I. is an expression of his/her objective action, and at the same time is the opposite of bias and interest. It is a guarantee of the rule of law, requires compliance with the social perception of this value. The idea of i. is inextricably linked to the idea of → political neutrality by prohibiting the creation of and participation in political parties, the public manifestation of political views and others. Obligation to maintain i. means that any decision should be free of belonging to the interest group. Adherence to this principle is a guarantee that all citizens, regardless of their political views and party affiliation, gender, race, religion, social status and property will be treated equally. Public administration official decides issues related to the public interest, the interests of the state and the interests of the individual. Public administration official treats citizens, ethnic groups, and social groups equally, irrespective of: appearance, gender, race, skin colour, age, religion, property status, social status, marital status, political affiliation, sexual orientation, disability. He/she is not subject to pressure and does not accept any obligations arising from kinship, work, knowledge or membership in a party [ J. Itrich-Drabarek ].

Literature: J. Itrich-Drabarek, The Civil Service in Poland – Theory and Experience, Frankfurt am Main 2015 ■ J. Itrich-Drabarek, Etyka zawodowa funkcjonariuszy służb państwowych, Warszawa 2016.

Counterliczniki