Dualizm administracyjny/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Administrative dualism")
 
(Utworzono nową stronę "'''ADMINISTRATIVE DUALISM''' – the structure of public administration assuming the presence of two administrative divisions – government and local government. They a...")
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''DUALIZM ADMINISTRACYJNY''' – struktura administracji publicznej zakładająca występowanie obok siebie dwóch pionów administracyjnych rządowego i samorządowego. Zbudowane są one na zróżnicowanych zasadach: administracja rządowa (a.rz.) jest przykładem administracji scentralizowanej, administracja samorządowa (a.sam.) – zdecentralizowanej. W Polsce du.a. występuje od 1 stycznia 1999 r. na szczeblu województwa – jest ono jednostka samorządu terytorialnego, a jednocześnie największą jednostką zasadniczego podziału terytorialnego kraju w celu wykonywania administracji publicznej. W województwie obok siebie występuje zarówno a.rz. – wykonująca działania na rzecz państwa, pojmowanego jako pewna całość, jak i a.sam. – wykonująca zadania w sferze regionalnej, w imieniu społeczności lokalnej i na jej odpowiedzialność (samorząd terytorialny ma odrębną od państwa podmiotowość prawną). Różnią je zadania i wykonywane kompetencje oraz władze: wojewoda w a.rz., zarząd województwa (na czele z marszałkiem) w a.sam., a także struktura urzędowa: odpowiednio urząd wojewódzki oraz urząd marszałkowski. Du.a. generuje pewne kwestie sporne, choćby przy ocenie wymiernych efektów działania administracji czy podczas wdrażania programów i funduszy pomocowych Unii. W kontekście du.a. istotne znaczenie ma → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Zasada_pomocniczo%C5%9Bci_(subsydiaryzm) zasada pomocniczości], która nakazuje przypisać dane zadanie publiczne najniższemu z możliwych szczebli (jeśli jest on w stanie należycie wykonywać to zadanie). Du.a. występuje również w przypadku innych państw europejskich (Francja na poziomie departamentów i gmin; Niemcy na poziomie gmin i powiatów). Przykładem odwrotnej struktury jest monizm administracyjny, zakładający występowanie tylko jednej struktury administracji publicznej (przykład Anglii) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jacek_Wojnicki J. Wojnicki] ].
+
'''ADMINISTRATIVE DUALISM''' – the structure of public administration assuming the presence of two administrative divisions government and local government. They are built on different principles: the government administration (g.a.) is an example of centralized administration, the local-government administration (l.g.a.) – decentralized. In Poland the a.d. exists since 1 January 1999 at the level of the voivodship – it is the local-government unit and at the same time the largest unit of the territorial division of the country in order to perform the public administration. In the voivodship there exist simultaneously the g.a. – carrying out actions for the benefit of the state, understood as a whole, as well as the l.g.a. – carrying out tasks in the regional sphere, on behalf of the local community and under its responsibility (local government has a legal personality separate from the state). They are differentiated by tasks and competences and authorities: voivode in the the g.a., the voivodship board (headed by the marshal) in the l.g.a., as well as official structure: respectively voivodship office and marshal’s office. The a.d. generates certain moot points, even when assessing the measurable effects of the administration, or when implementing the EU programmes and aid funds. In the context of a.d. the → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Zasada_pomocniczo%C5%9Bci_(subsydiaryzm) subsidiarity principle] is of substantial importance, which requires assigning the public task to the lowest possible level (if it is able to do the job properly). The a.d. also occurs in other European countries (France at the level of departments and municipalities, Germany at the level of municipalities and counties). An example of an inverse structure is the administrative monism, assuming only one public administration structure (example of England) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jacek_Wojnicki/en J. Wojnicki] ].
  
 
'''Literatura''': H. Izdebski, M. Kulesza, ''Administracja publiczna: zagadnienia ogólne'', Warszaw 2004 ■ E. Ochendowski, ''Prawo administracyjne''; ''część ogólna'', Toruń 2013 ■ Z. Leoński, ''Nauka o administracji'', Warszawa 2010.
 
'''Literatura''': H. Izdebski, M. Kulesza, ''Administracja publiczna: zagadnienia ogólne'', Warszaw 2004 ■ E. Ochendowski, ''Prawo administracyjne''; ''część ogólna'', Toruń 2013 ■ Z. Leoński, ''Nauka o administracji'', Warszawa 2010.

Wersja z 15:28, 17 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

ADMINISTRATIVE DUALISM – the structure of public administration assuming the presence of two administrative divisions – government and local government. They are built on different principles: the government administration (g.a.) is an example of centralized administration, the local-government administration (l.g.a.) – decentralized. In Poland the a.d. exists since 1 January 1999 at the level of the voivodship – it is the local-government unit and at the same time the largest unit of the territorial division of the country in order to perform the public administration. In the voivodship there exist simultaneously the g.a. – carrying out actions for the benefit of the state, understood as a whole, as well as the l.g.a. – carrying out tasks in the regional sphere, on behalf of the local community and under its responsibility (local government has a legal personality separate from the state). They are differentiated by tasks and competences and authorities: voivode in the the g.a., the voivodship board (headed by the marshal) in the l.g.a., as well as official structure: respectively voivodship office and marshal’s office. The a.d. generates certain moot points, even when assessing the measurable effects of the administration, or when implementing the EU programmes and aid funds. In the context of a.d. the → subsidiarity principle is of substantial importance, which requires assigning the public task to the lowest possible level (if it is able to do the job properly). The a.d. also occurs in other European countries (France at the level of departments and municipalities, Germany at the level of municipalities and counties). An example of an inverse structure is the administrative monism, assuming only one public administration structure (example of England) [ J. Wojnicki ].

Literatura: H. Izdebski, M. Kulesza, Administracja publiczna: zagadnienia ogólne, Warszaw 2004 ■ E. Ochendowski, Prawo administracyjne; część ogólna, Toruń 2013 ■ Z. Leoński, Nauka o administracji, Warszawa 2010.

Counterliczniki