Francuski model administracji/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "French model of administration")
 
(Utworzono nową stronę "'''Literature''': M. Kulesza, M. Niziołek, ''Etyka służby publicznej'' [Ethics of public service], Warszawa 2010 ■ OECD, ''France. An International Perspective on t...")
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''FRANCUSKI MODEL ADMINISTRACJI''' – służba cywilna we Francji liczy ponad 5,2 mln urzędników i obejmuje służbę państwową, samorządową i szpitalną. Zdecydowana większość urzędników jest zatrudniona na podstawie mianowania. Należą oni do tzw. korpusów. Są to grupy urzędników, którzy: 1. przeszli przez tę samą procedurę egzaminacyjną, 2. mogą zajmować te same stanowiska, 3. podlegają tej samej pragmatyce służbowej (ustawie kadrowej). Najbardziej prestiżowe są tzw. wielkie korpusy państwowe zajmujące się dyplomacją, finansami publicznymi i inżynierią. Rekrutacja do korpusów odbywa się poprzez konkursy mające formę państwowego egzaminu. Zdanie egzaminu jest także warunkiem zmiany kategorii urzędniczej (A, B, C) czy zmiany korpusu. Ważnym elementem systemu jest Krajowa Szkoła Administracji (École nationale d’administration, ENA), kuźnia administracyjnych elit Francji. Przygotowuje ona do służy publicznej kadrę wyższych urzędników państwowych. Jej absolwenci mają zagwarantowane zatrudnienie w strukturach administracji. Część z nich angażuje się politycznie. We Francji nie ma tradycji ścisłego oddzielenia kariery urzędniczej od politycznej. Cechą charakterystyczną francuskiego modelu jest zatem: szeroki zakres służby cywilnej, podział urzędników na korpusy, instytucja konkursów oraz rola ENA w kształceniu kadr administracyjnych. W sferze kadrowej system francuski nawiązuje zatem do modelu kariery służby cywilnej. Jego specyfiką jest również elitarny charakter służby cywilnej i polityczne kariery jej urzędników. (→ służba cywilna; urzędnik) [Ł. Świetlikowski]
+
'''FRENCH MODEL OF ADMINISTRATION''' – the civil service in France has more than 5.2 million officials and includes the state services, local government and hospital services. The vast majority of officials are employed on the basis of nomination. They belong to the so-called corps. These are groups of officials who: 1. have gone through the same examination procedure, 2. can hold the same positions, 3. are subject to the same professional pragmatics (the Human Resources Act). The most prestigious are the so-called large state corps dealing with diplomacy, public finances and engineering. Recruitment to corps takes place through competitions in the form of a state examination. Passing the exam is also a condition for changing the official category (A, B, C) or changing the corps. An important element of the system is the National School of Administration (École nationale d'administration, ENA), a forge of the administrative elites of France. It prepares the cadre of senior state officials for public service. The School’s graduates are guaranteed employment in administration structures. Some of them engage politically. In France, there is no tradition of strict separation of official and political career. The characteristic feature of the French model is therefore: a wide range of civil service, the division of civil servants into corpora, the institution of competitions and the role of the ENA in the training of administrative staff. In the HR sphere, the French system therefore refers to the career model of civil service. The elitist character of the civil service and the political careers of its officials is also specific for this model. (→ civil service, official) [[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/%C5%81ukasz_%C5%9Awietlikowski/en Ł. Świetlikowski]]
  
'''Literatura''': M. Kulesza, M. Niziołek, ''Etyka służby publicznej'', Warszawa 2010 ■ OECD, ''France. An International Perspective on the General Review of Public Policies'', Paris 2012.
+
'''Literature''': M. Kulesza, M. Niziołek, ''Etyka służby publicznej'' [Ethics of public service], Warszawa 2010 ■ OECD, ''France. An International Perspective on the General Review of Public Policies'', Paris 2012.

Aktualna wersja na dzień 23:54, 31 gru 2019

Inne języki:
English • ‎polski

FRENCH MODEL OF ADMINISTRATION – the civil service in France has more than 5.2 million officials and includes the state services, local government and hospital services. The vast majority of officials are employed on the basis of nomination. They belong to the so-called corps. These are groups of officials who: 1. have gone through the same examination procedure, 2. can hold the same positions, 3. are subject to the same professional pragmatics (the Human Resources Act). The most prestigious are the so-called large state corps dealing with diplomacy, public finances and engineering. Recruitment to corps takes place through competitions in the form of a state examination. Passing the exam is also a condition for changing the official category (A, B, C) or changing the corps. An important element of the system is the National School of Administration (École nationale d'administration, ENA), a forge of the administrative elites of France. It prepares the cadre of senior state officials for public service. The School’s graduates are guaranteed employment in administration structures. Some of them engage politically. In France, there is no tradition of strict separation of official and political career. The characteristic feature of the French model is therefore: a wide range of civil service, the division of civil servants into corpora, the institution of competitions and the role of the ENA in the training of administrative staff. In the HR sphere, the French system therefore refers to the → career model of civil service. The elitist character of the civil service and the political careers of its officials is also specific for this model. (→ civil service, official) [Ł. Świetlikowski]

Literature: M. Kulesza, M. Niziołek, Etyka służby publicznej [Ethics of public service], Warszawa 2010 ■ OECD, France. An International Perspective on the General Review of Public Policies, Paris 2012.

Counterliczniki