Grupa interesu/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Interest group")
 
(Utworzono nową stronę "'''INTEREST GROUP''' – otherwise known as the pressure group, it is a non-public organisation that aims to have a sectoral impact on politics and actions of the author...")
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''GRUPA INTERESU''' – zwana inaczej grupą nacisku, to organizacja niepubliczna, która ma na celu sektorowy wpływ na politykę i działania władzy, jednakże nie dąży do zdobycia i sprawowania tej władzy w celu realizacji ogólnych zmian społecznych (co jest cechą partii). Ludzie organizują się w gr.int. na bazie takich czynników, jak: gospodarka (pracobiorcy i pracodawcy), demografia (młodzież, emeryci, mniejszości), przestrzeń geograficzno-społeczna (interesy lokalne, centrum i peryferie, wielkie miasta, regiony itp.), kultura (mniejszości językowe, etniczne, kulturowe), prawa (prawa kobiet, osób niepełnosprawnych itp.). Typologia gr.int. obejmuje takie podziały, jak grupy wspólnotowe/zrzeszeniowe (stowarzyszenia, związki zawodowe), grupy interesu prywatnego (biznes, korporacje zawodowe ) i interesu publicznego (ochrona konsumenta, ochrona środowiska), grupy instytucjonalne (samorządy terytorialne). Z punktu widzenia powiązań gr.int. z administracją publiczną wyróżnia się podział na tzw. outsiders/insiders w procesie decyzyjnym. Relacje administracja państwa – grupy interesu opisywane są przez różne teorie politologiczne. Najbardziej uznane są dwie: pluralizm zakłada względną równowagę różnych gr.int. Druga to korporatyzm i neokorporatyzm, zakłada prawno-instytucjonalne wyróżnienie pewnych gr.int. w relacjach z państwem, np. organizacji biznesu i centrali związków zawodowych, model sieci (networks, communities) identyfikuje tworzenie się sieci interesów przebiegających „w poprzek” różnych sektorów (prywatnego, publicznego, pozarządowego), które wpływają na kształt polityki publicznej. (→ iron triangle) [D. Długosz]
+
'''INTEREST GROUP''' – otherwise known as the pressure group, it is a non-public organisation that aims to have a sectoral impact on politics and actions of the authorities, but does not seek to gain and exercise this power to implement general social changes (which is a characteristic of the party). People organise themselves in the i.g. on the basis of such factors as: economy (employees and employers), demography (youth, pensioners, minorities), geographical and social space (local interests, centre and periphery, big cities, regions, etc.), culture (linguistic, ethnic, cultural minorities), rights (rights of women, people with disabilities, etc.). The typology of i.g. includes such divisions as community/union groups (associations, trade unions), private interest groups (business, professional corporations), public interest (consumer protection, environmental protection), institutional groups (local governments). From the point of view of links between i.g. and public administration one can distinguish a division into the so-called outsiders/insiders in the decision-making process. The relations of the state administration and interest groups are described by various political theories. Two are the most prominent: pluralism assumes a relative balance of different i.g. The second is corporatism and neo-corporatism, and it presupposes the legal and institutional distinction of certain i.g. in relations with the state, e.g., business organisation and trade union headquarters, the network model (networks, communities) identifies the creation of a network of interests “across” various sectors (private, public, non-governmental) that affect the shape of public policy. (→ iron triangle) [[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Dagmir_D%C5%82ugosz D. Długosz]]
  
 
'''Literatura''': S. Ehrlich, ''Władza i interesy: studium struktury politycznej kapitalizmu'', Warszawa 1974 ■ W. Grant, ''Lobbying: The Dark Side of Politics'', Manchester 2018 ■ J.C. Scott, ''Lobbying and Society: A Political Sociology of Interest Groups'', London 2018.
 
'''Literatura''': S. Ehrlich, ''Władza i interesy: studium struktury politycznej kapitalizmu'', Warszawa 1974 ■ W. Grant, ''Lobbying: The Dark Side of Politics'', Manchester 2018 ■ J.C. Scott, ''Lobbying and Society: A Political Sociology of Interest Groups'', London 2018.

Wersja z 17:47, 1 sty 2020

Inne języki:
English • ‎polski

INTEREST GROUP – otherwise known as the pressure group, it is a non-public organisation that aims to have a sectoral impact on politics and actions of the authorities, but does not seek to gain and exercise this power to implement general social changes (which is a characteristic of the party). People organise themselves in the i.g. on the basis of such factors as: economy (employees and employers), demography (youth, pensioners, minorities), geographical and social space (local interests, centre and periphery, big cities, regions, etc.), culture (linguistic, ethnic, cultural minorities), rights (rights of women, people with disabilities, etc.). The typology of i.g. includes such divisions as community/union groups (associations, trade unions), private interest groups (business, professional corporations), public interest (consumer protection, environmental protection), institutional groups (local governments). From the point of view of links between i.g. and public administration one can distinguish a division into the so-called outsiders/insiders in the decision-making process. The relations of the state administration and interest groups are described by various political theories. Two are the most prominent: pluralism assumes a relative balance of different i.g. The second is corporatism and neo-corporatism, and it presupposes the legal and institutional distinction of certain i.g. in relations with the state, e.g., business organisation and trade union headquarters, the network model (networks, communities) identifies the creation of a network of interests “across” various sectors (private, public, non-governmental) that affect the shape of public policy. (→ iron triangle) [D. Długosz]

Literatura: S. Ehrlich, Władza i interesy: studium struktury politycznej kapitalizmu, Warszawa 1974 ■ W. Grant, Lobbying: The Dark Side of Politics, Manchester 2018 ■ J.C. Scott, Lobbying and Society: A Political Sociology of Interest Groups, London 2018.

Counterliczniki