Interpelacja

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

INTERPELACJA – jeden z podstawowych, indywidualnych środków kontroli parlamentarnej (parlamentarzystów) nad działalnością rządu. Występuje też w samorządzie terytorialnym – interpelacja radnego. Int. parlamentarzysty (w polskich uwarunkowaniach ustrojowych prawo to przysługuje jedynie posłom) polega na kierowaniu przez niego pytań do członków rady ministrów, które rodzą obowiązek udzielenia odpowiedzi na piśmie w przewidzianym przez regulamin sejmu terminie (21 dni). Treścią int. powinny być sprawy o charakterze zasadniczym i odnoszące się do problemów związanych z polityką państwa. Treść int. powinna zawierać przedstawienie stanu faktycznego oraz wynikające zeń pytanie, zgodnie z właściwością interpelowanego. Są to zatem kwestie szczególnie istotne, choć w praktyce zdarza się, że treść int. dotyka materii zapytań poselskich, które kierowane są w sprawach bieżących, mniej fundamentalnych. Pewnym elementem korygującym jest wstępna kontrola int. przez prezydium sejmu, które może zdecydować o nienadaniu jej biegu ze względu na niespełnienie wskazanych regulaminowo wymogów formalnych. Marszałek sejmu niezwłocznie przekazuje int. adresatowi, który powinien poinformować sejm o jej przyjęciu (treść int. oraz odpowiedź na nią publikuje się w załączniku do sprawozdania stenograficznego z obrad sejmu). W przypadku, gdy poseł uzna odpowiedź interpelowanego podmiotu za niewystarczającą, może zwrócić się do marszałka o wystąpienie do członka rady ministrów z żądaniem złożenia dodatkowych wyjaśnień. Z politycznego punktu widzenia int. daje posłowi możliwość wykazania przed wyborcami zainteresowania problemami własnego okręgu wyborczego (wiele z int. oraz zapytań dotyczy problemów związanych z funkcjonowaniem danych wspólnot regionalnych i lokalnych), jak również jest jednym z najważniejszych instrumentów kontrolnych opozycji parlamentarnej. W samorządzie terytorialnym instytucja int. radnego regulowana jest przepisami statutu jednostki samorządu terytorialnego – reguluje ją zatem nie ustawa, lecz akt prawa miejscowego. Co do zasady int. (kierowana do organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego) dotyczy istotnych spraw z punktu widzenia funkcjonowania tej jednostki i obejmuje wskazanie konieczności rozwiązania danego problemu i żądanie zajęcia stanowiska przez organ wykonawczy jednostki. Radny ma prawo uzyskać każdą informację, która ma publiczny charakter. Int. ma charakter pisemny lub ustny [ T. Słomka ].

Literatura: L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2013 ■ A. Krajewska, Radni a partycypacja publiczna, Instytut Spraw Publicznych, „Analizy i Opinie” 2013, nr 5.

Counterliczniki