Kadencja/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Term of office")
 
(Utworzono nową stronę "'''TERM OF OFFICE''' (in Latin ''cadentia'' – fall) – that is a legally specified (in the Constitution or in other legal act) term of holding an office, mostly relat...")
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''KADENCJA''' (łac. ''cadentia'' – upadek; ang. ''term of office'') – czyli określony prawem (w konstytucji czy ustawie) czas urzędowania, przede wszystkim w odniesieniu do wybieralnego urzędnika lub organu; jest to okres, na jaki wyborcy udzielają organowi wybieralnemu pełnomocnictw, w którym wykonuje on swoje zadania. W większości demokratycznych porządków konstytucyjnych głowa państwa wybierana jest na okres od czterech do siedmiu lat, ale niekiedy pełni swoje funkcje dożywotnio; deputowani w organach przedstawicielskich zwykle wybierani są na dwa do sześciu lat. Dawniej kad. oznaczała też zebranie, posiedzenie, przede wszystkim sądu. Stosowane jest w systemie prawa określanie limitu liczby kad. w odniesieniu do obieralnych organów, ich członków, także wobec urzędników (np. głowa państwa może pełnić zwykle swoje funkcje maksymalnie dwie kad. z rzędu to najczęściej spotykane ograniczenie liczby kad.; w USA w stosunku do prezydenta wprowadzono takie ograniczenie dopiero poprawką XXII uchwaloną w 1947 r., która weszła w życie w 1951). Zwykle ograniczenia liczby kad. nie obowiązują parlamentarzystów (zarówno członków izb niższych, jak i izb wyższych). W Polsce nie wprowadzono ograniczenia kad. wybieralnych wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Natomiast ograniczenie liczby kad. wprowadzono m.in. w stosunku do sędziów Trybunału Konstytucyjnego – jedna kad.; w stosunku do prezydenta państwa maksymalnie dwie kadencje (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Kadencyjność kadencyjność]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Rozwiązanie_organu_stanowiącego rozwiązanie organu stanowiącego]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Ma%C5%82gorzata_Kaczorowska M. Kaczorowska] ].
+
'''TERM OF OFFICE''' (in Latin ''cadentia'' – fall) – that is a legally specified (in the Constitution or in other legal act) term of holding an office, mostly related to electable officer or body; it is a period of time for which the voters are authorising the electable body to perform its tasks. In most constitutional democracies the head of the state is elected for the period of four to seven years, but sometimes the functions are held for life; deputies in representative bodies are usually elected for two to six years. In the past, the term of office also meant an assembly, session, most of all of the court. In legal systems, a limit of terms of office is used in relation to elected bodies, their members, and also in relation to officers (e.g., the head of state can hold the office usually for two terms in a row this is the most often used limit; in the USA this limit was introduced in a form of the 22nd Amendment to the Constitution passed in 1947, ratified in 1951). Usually, the limits of terms of office do not apply to members of parliament (both members of lower chambers and higher chambers). In Poland, the limit has not been set for elected village mayors, city mayors and presidents of the cities. However, the limit of terms of office has been set for the judges of the Constitutional Tribunal – one term in office; for the President of the country up to two terms (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Kadencyjność principle of term of office]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Rozwiązanie_organu_stanowiącego dissolution of the decision-making body]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Ma%C5%82gorzata_Kaczorowska/en M. Kaczorowska] ].
  
 
'''Literatura''': B. Banaszak, ''Kadencja parlamentu'', [w:] ''Słownik wiedzy o Sejmie'', red. A. Preisner, Warszawa 2001 ■ A. Ławniczak, M. Masternak-Kubiak, ''Zasada kadencyjności Sejmu: wybrane problemy'', „Przegląd Sejmowy” 2002, nr 3 ■ L. Garlicki, ''Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu'', Warszawa 2006.
 
'''Literatura''': B. Banaszak, ''Kadencja parlamentu'', [w:] ''Słownik wiedzy o Sejmie'', red. A. Preisner, Warszawa 2001 ■ A. Ławniczak, M. Masternak-Kubiak, ''Zasada kadencyjności Sejmu: wybrane problemy'', „Przegląd Sejmowy” 2002, nr 3 ■ L. Garlicki, ''Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu'', Warszawa 2006.

Wersja z 14:58, 18 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

TERM OF OFFICE (in Latin cadentia – fall) – that is a legally specified (in the Constitution or in other legal act) term of holding an office, mostly related to electable officer or body; it is a period of time for which the voters are authorising the electable body to perform its tasks. In most constitutional democracies the head of the state is elected for the period of four to seven years, but sometimes the functions are held for life; deputies in representative bodies are usually elected for two to six years. In the past, the term of office also meant an assembly, session, most of all of the court. In legal systems, a limit of terms of office is used in relation to elected bodies, their members, and also in relation to officers (e.g., the head of state can hold the office usually for two terms in a row – this is the most often used limit; in the USA this limit was introduced in a form of the 22nd Amendment to the Constitution passed in 1947, ratified in 1951). Usually, the limits of terms of office do not apply to members of parliament (both members of lower chambers and higher chambers). In Poland, the limit has not been set for elected village mayors, city mayors and presidents of the cities. However, the limit of terms of office has been set for the judges of the Constitutional Tribunal – one term in office; for the President of the country – up to two terms (→ principle of term of office; dissolution of the decision-making body) [ M. Kaczorowska ].

Literatura: B. Banaszak, Kadencja parlamentu, [w:] Słownik wiedzy o Sejmie, red. A. Preisner, Warszawa 2001 ■ A. Ławniczak, M. Masternak-Kubiak, Zasada kadencyjności Sejmu: wybrane problemy, „Przegląd Sejmowy” 2002, nr 3 ■ L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2006.

Counterliczniki