Kierownicza rola partii wobec administracji/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Steering role of the party towards administration")
 
(Utworzono nową stronę "'''STEERING ROLE OF THE PARTY TOWARDS ADMINISTRATION''' – the theorists of the Communist Party distinguished the following forms of implementation of the steering role...")
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''KIEROWNICZA ROLA PARTII WOBEC ADMINISTRACJI''' – teoretycy partii komunistycznej wyróżniali następujące formy realizacji kierowniczej roli partii w stosunku do administracji (państwa): 1. wytyczanie przez partię programu działania dla państwa; 2. wysuwanie członków partii na kierownicze stanowiska państwowe; 3. kontrola polityczna partii nad działalnością państwa, m.in. poprzez równoległe struktury partyjne (wydziały komitetu centralnego, wojewódzkiego itd.); 4. kierownictwo partyjne w państwowych organach przedstawicielskich (kluby, zespoły partyjne w parlamencie, radach narodowych); 5. funkcjonowanie organizacji partyjnych w urzędach administracji publicznej. Zwieńczeniem kierowniczej roli była tzw. konstytucjonalizacja kierowniczej roli partii w konstytucjach państw byłego bloku radzieckiego począwszy od lat sześćdziesiątych (np. w PRL w 1976, w ZSRR w 1977). Te teoretyczne założenia niewiele różniły się od praktyki, przyznawały to nawet podręczniki partyjne, odwołując się do teorii państwa Lenina i tłumacząc to reprezentowaniem przez partię najbardziej postępowej w historii klasy społecznej, tj. klasy robotniczej, a od lat siedemdziesiątych XX w. koncepcją partii jako reprezentacji ogółu społeczeństwa w warunkach zaniku sprzeczności klasowych. Od lat sześćdziesiątych–siedemdziesiątych XX w. można obserwować łączenie najwyższej funkcji partyjnej („gensek”) z pełnieniem funkcji głowy państwa (prezydenta, przewodniczącego rady najwyższej / państwa itp. – np. Leonid Breżniew, Gustaw Husak, Wojciech Jaruzelski). Znaczenie kierowniczej roli partii wobec administracji ukazuje dobrze przykład ministerstw w krajach komunistycznych, np. w urzędach ministerstw w PRL pierwszy sekretarz podstawowej organizacji partyjnej miał status odpowiadający wiceministrowi. (→ radziecki model administracji) [D. Długosz]
+
'''STEERING ROLE OF THE PARTY TOWARDS ADMINISTRATION''' – the theorists of the Communist Party distinguished the following forms of implementation of the steering role of the party in relation to the administration (the state): 1. outlining by the party the programme of action for the state; 2. designating party members to managerial state positions; 3. political control of the party over the activities of the state, including through parallel party structures (departments of the central committee, voivodship committee, etc.); 4. party leadership in the state representative bodies (clubs, party teams in the parliament, national councils); 5. functioning of party organisations in public administration offices. The culmination of the steering role was the so-called constitutionalisation of the party’s leadership role in the constitutions of the former Soviet bloc states beginning in the 1960s (e.g. in the Polish People’s Republic (PPR) in 1976, in the USSR in 1977). These theoretical assumptions were not much different from the practice, even the party textbooks admitted, referring to Lenin’s theory of the state and explaining it as representation by the party of the most progressive social class in history, i.e. the working class, and from the 1970s the concept of the party as representation of the general public in the conditions of the disappearance of class contradictions. From the 1960s/1970s one can observe the merger of the highest party function (“gensek”) with the function of the head of state (president, chairman of the supreme council/state, etc. – e.g., Leonid Breżniew, Gustaw Husak, Wojciech Jaruzelski). The importance of the party’s steering role towards administration is well illustrated by the example of ministries in communist countries, for example in the offices of ministries in the PPR the first secretary of the basic party organisation had the status of a deputy minister. (→ Soviet model of administration) [[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Dagmir_D%C5%82ugosz D. Długosz]]
  
 
'''Literatura''': R.J. Hill, P. Frank, ''Soviet Communist Party'', 3rd edn, London 1986 ■ A. Łopatka, ''Kierownicza rola partii komunistycznej w stosunku do państwa socjalistycznego'', Poznań 1963 ■ ''PZPR jako machina władzy'', red. D. Stola, K. Persak, Warszawa 2012.
 
'''Literatura''': R.J. Hill, P. Frank, ''Soviet Communist Party'', 3rd edn, London 1986 ■ A. Łopatka, ''Kierownicza rola partii komunistycznej w stosunku do państwa socjalistycznego'', Poznań 1963 ■ ''PZPR jako machina władzy'', red. D. Stola, K. Persak, Warszawa 2012.

Wersja z 18:22, 1 sty 2020

Inne języki:
English • ‎polski

STEERING ROLE OF THE PARTY TOWARDS ADMINISTRATION – the theorists of the Communist Party distinguished the following forms of implementation of the steering role of the party in relation to the administration (the state): 1. outlining by the party the programme of action for the state; 2. designating party members to managerial state positions; 3. political control of the party over the activities of the state, including through parallel party structures (departments of the central committee, voivodship committee, etc.); 4. party leadership in the state representative bodies (clubs, party teams in the parliament, national councils); 5. functioning of party organisations in public administration offices. The culmination of the steering role was the so-called constitutionalisation of the party’s leadership role in the constitutions of the former Soviet bloc states beginning in the 1960s (e.g. in the Polish People’s Republic (PPR) in 1976, in the USSR in 1977). These theoretical assumptions were not much different from the practice, even the party textbooks admitted, referring to Lenin’s theory of the state and explaining it as representation by the party of the most progressive social class in history, i.e. the working class, and from the 1970s – the concept of the party as representation of the general public in the conditions of the disappearance of class contradictions. From the 1960s/1970s one can observe the merger of the highest party function (“gensek”) with the function of the head of state (president, chairman of the supreme council/state, etc. – e.g., Leonid Breżniew, Gustaw Husak, Wojciech Jaruzelski). The importance of the party’s steering role towards administration is well illustrated by the example of ministries in communist countries, for example in the offices of ministries in the PPR the first secretary of the basic party organisation had the status of a deputy minister. (→ Soviet model of administration) [D. Długosz]

Literatura: R.J. Hill, P. Frank, Soviet Communist Party, 3rd edn, London 1986 ■ A. Łopatka, Kierownicza rola partii komunistycznej w stosunku do państwa socjalistycznego, Poznań 1963 ■ PZPR jako machina władzy, red. D. Stola, K. Persak, Warszawa 2012.

Counterliczniki