Współrządzenie publiczne: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Administracji Publicznej
(Przygotowano stronę do tłumaczenia) |
(Oznaczono tę wersję do tłumaczenia) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
<languages/> | <languages/> | ||
<translate> | <translate> | ||
+ | <!--T:1--> | ||
'''WSPÓŁRZĄDZENIE PUBLICZNE''' (ang. ''public governance'') – paradygmat decydowania o sprawach publicznych, którego istotą jest współdziałanie podmiotów gospodarki rynkowej (''corporate governance'') oraz podmiotów sfery społeczeństwa obywatelskiego (''civic governance''), a także instytucji publicznych (''public governance''). Wsp.pub. znajduje zastosowanie na wszystkich poziomach – od lokalnego, poprzez metropolitalny, regionalny do narodowego oraz do globalnego. Cechą charakterystyczną jest nacisk na proces stałego uczestnictwa w zarządzaniu przez podmioty z sektora niepublicznego jako współdecydentów, ale także wykonawców działań. W efekcie zadaniem władzy publicznej jest rządzenie sieciami tworzonymi przez organizacje społeczne i prywatne oraz kreowanie odpowiednich warunków ułatwiających proces interakcji. Ideę wsp.pub. wyróżnia także odejście od tradycyjnych mechanizmów decydowania oraz odrzucenie jednostronnego, odgórnego i władczego rozwiązywania problemów na rzecz konsensusu, negocjacji i konsultacji. Na wsp.pub. składają się zatem: różnorodność instytucji, horyzontalne sieci koordynacji działań zbiorowych, zinstytucjonalizowane partnerstwo i partycypacja obywatelska (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Partycypacja_społeczna partycypacja społeczna]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Demokracja_partycypacyjna demokracja partycypacyjna]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Dobre_rządzenie dobre rządzenie]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/El%C5%BCbieta_Szulc-Wa%C5%82ecka E. Szulc-Wałecka] ]. | '''WSPÓŁRZĄDZENIE PUBLICZNE''' (ang. ''public governance'') – paradygmat decydowania o sprawach publicznych, którego istotą jest współdziałanie podmiotów gospodarki rynkowej (''corporate governance'') oraz podmiotów sfery społeczeństwa obywatelskiego (''civic governance''), a także instytucji publicznych (''public governance''). Wsp.pub. znajduje zastosowanie na wszystkich poziomach – od lokalnego, poprzez metropolitalny, regionalny do narodowego oraz do globalnego. Cechą charakterystyczną jest nacisk na proces stałego uczestnictwa w zarządzaniu przez podmioty z sektora niepublicznego jako współdecydentów, ale także wykonawców działań. W efekcie zadaniem władzy publicznej jest rządzenie sieciami tworzonymi przez organizacje społeczne i prywatne oraz kreowanie odpowiednich warunków ułatwiających proces interakcji. Ideę wsp.pub. wyróżnia także odejście od tradycyjnych mechanizmów decydowania oraz odrzucenie jednostronnego, odgórnego i władczego rozwiązywania problemów na rzecz konsensusu, negocjacji i konsultacji. Na wsp.pub. składają się zatem: różnorodność instytucji, horyzontalne sieci koordynacji działań zbiorowych, zinstytucjonalizowane partnerstwo i partycypacja obywatelska (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Partycypacja_społeczna partycypacja społeczna]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Demokracja_partycypacyjna demokracja partycypacyjna]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Dobre_rządzenie dobre rządzenie]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/El%C5%BCbieta_Szulc-Wa%C5%82ecka E. Szulc-Wałecka] ]. | ||
+ | <!--T:2--> | ||
'''Literatura''': R.A. Rhodes, ''Understanding Governance: Policy Networks, Governance, Reflexivity and Accountability'', Buckingham 1997 ■ ''The SAGE handbook of governance'', red. M. Bevir, Berkeley 2011 ■ ''Współzarządzanie publiczne'', red. S. Mazur, Warszawa 2015. | '''Literatura''': R.A. Rhodes, ''Understanding Governance: Policy Networks, Governance, Reflexivity and Accountability'', Buckingham 1997 ■ ''The SAGE handbook of governance'', red. M. Bevir, Berkeley 2011 ■ ''Współzarządzanie publiczne'', red. S. Mazur, Warszawa 2015. | ||
</translate> | </translate> |
Wersja z 12:11, 27 maj 2018
WSPÓŁRZĄDZENIE PUBLICZNE (ang. public governance) – paradygmat decydowania o sprawach publicznych, którego istotą jest współdziałanie podmiotów gospodarki rynkowej (corporate governance) oraz podmiotów sfery społeczeństwa obywatelskiego (civic governance), a także instytucji publicznych (public governance). Wsp.pub. znajduje zastosowanie na wszystkich poziomach – od lokalnego, poprzez metropolitalny, regionalny do narodowego oraz do globalnego. Cechą charakterystyczną jest nacisk na proces stałego uczestnictwa w zarządzaniu przez podmioty z sektora niepublicznego jako współdecydentów, ale także wykonawców działań. W efekcie zadaniem władzy publicznej jest rządzenie sieciami tworzonymi przez organizacje społeczne i prywatne oraz kreowanie odpowiednich warunków ułatwiających proces interakcji. Ideę wsp.pub. wyróżnia także odejście od tradycyjnych mechanizmów decydowania oraz odrzucenie jednostronnego, odgórnego i władczego rozwiązywania problemów na rzecz konsensusu, negocjacji i konsultacji. Na wsp.pub. składają się zatem: różnorodność instytucji, horyzontalne sieci koordynacji działań zbiorowych, zinstytucjonalizowane partnerstwo i partycypacja obywatelska (→ partycypacja społeczna; demokracja partycypacyjna; dobre rządzenie) [ E. Szulc-Wałecka ].
Literatura: R.A. Rhodes, Understanding Governance: Policy Networks, Governance, Reflexivity and Accountability, Buckingham 1997 ■ The SAGE handbook of governance, red. M. Bevir, Berkeley 2011 ■ Współzarządzanie publiczne, red. S. Mazur, Warszawa 2015.