Zasada sądowej kontroli decyzji ostatecznych: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Administracji Publicznej
(Oznaczono tę wersję do tłumaczenia) |
|||
Linia 7: | Linia 7: | ||
'''Literatura''': ''Postępowanie administracyjne'', red. T. Woś, Warszawa 2017. | '''Literatura''': ''Postępowanie administracyjne'', red. T. Woś, Warszawa 2017. | ||
</translate> | </translate> | ||
+ | |||
+ | [[Category: Hasła]] |
Aktualna wersja na dzień 21:10, 27 maj 2018
ZASADA SĄDOWEJ KONTROLI DECYZJI OSTATECZNYCH – zasada ogólna k.p.a: decyzje wydane przez organy administracji publicznej mogą być zaskarżone do sądu administracyjnego z powodu ich niezgodności z prawem, na zasadach i w trybie określonych w odrębnych ustawach (→ sądownictwo administracyjne). Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi przewiduje nawet szerszy zakres kognicji sądów administracyjnych. Zasada ta jest rozwinięciem konstytucyjnej zasady demokratycznego państwa prawnego (konstytucja stanowi, że każdy ma prawo do skorzystania z drogi sądowej dla dochodzenia naruszeń prawa i wolności). W konstytucji RP zawarte jest też prawo sądów administracyjnych do kontroli działania administracji publicznej. Gdy pojawia się spór co do legalności działania administracji publicznej, wówczas staje się to przedmiotem zaskarżenia i postępowania sądowoadministracyjnego. Postępowanie to może być oparte tylko i wyłącznie na kryterium legalności. W sądownictwie administracyjnym w pierwszej instancji orzekają → wojewódzkie sądy administracyjnej, w drugiej → Naczelny Sąd Administracyjny [ E. Zielińska ].
Literatura: Postępowanie administracyjne, red. T. Woś, Warszawa 2017.