Zasada pisemności postępowania

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

Ta strona zawiera zmiany, które nie zostały oznaczone do tłumaczenia.

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

ZASADA PISEMNOŚCI POSTĘPOWANIA – obowiązek nałożony na organy administracji publicznej, który wymaga, aby sprawy administracyjne były załatwiane w formie pisemnej lub dokumentu elektronicznego. Zasada postępowania administracyjnego wprowadzona w interesie pewności i jasności stosunków prawnych początkowo ograniczała się do obowiązku utrwalania lub dokonania czynności poprzez sporządzenie dokumentu w formie papierowej. Współczesny rozwój technologiczny umożliwia załatwianie sprawy w formie elektronicznej (przede wszystkim przy wykorzystaniu → Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej). Czynności procesowe podjęte w postępowaniu administracyjnym wymagają utrwalenia. Załatwienie sprawy w formie pisemnej odnosi się nie tylko do czynności kończących postępowanie, ale także do ciągu czynności postępowania. Generalnie istnieją dwie zasady prawa procesowego odnoszące się do formy czynności procesowych: zasada ustności oraz zasada pisemności. Pierwsza wynika z ekonomiki procesowej, ponieważ przyspiesza komunikowanie się, co ułatwia proces. Z kolei z.pis. dopracowuje precyzję utrwalenia czynności procesowych. Gdy w postępowaniu administracyjnym przemawia za tym interes strony, a przepis prawa nie stoi temu na przeszkodzie, dopuszcza się odstępstwo od z.pis. i sprawy mogą zostać załatwione ustnie, ale treść oraz istotne motywy takiego załatwienia powinny być utrwalone w aktach w formie protokołu lub podpisanej przez stronę adnotacji [ M. Szczegielniak, E. Zielińska ].

Literatura: B. Adamiak, J. Borkowski, Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2016 ■ Postępowanie administracyjne, red. M. Wierzbowski, Warszawa 2008 ■ Z. Kmieciak, Zarys teorii postępowania administracyjnego, Warszawa 2014.

Counterliczniki