Zasada polubownego załatwiania kwestii spornych
Z Encyklopedia Administracji Publicznej
ZASADA POLUBOWNEGO ZAŁATWIANIA KWESTII SPORNYCH – zasada ogólna k.p.a: organy administracji publicznej w sprawach, których charakter na to pozwala, dążą do polubownego rozstrzygania kwestii spornych oraz ustalania praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania. Dzieje się tak, gdy przemawia za tym charakter sprawy bądź gdy może ona zostać znacząco przyśpieszona lub uproszczona, a także gdy nie wyklucza tego inny przepis prawny, w szczególności przez podejmowanie czynności: 1. skłaniających strony do zawarcia ugody, w sprawach, w których uczestniczą strony o spornych interesach; 2. niezbędnych do przeprowadzenia mediacji. Mediacja jest nowym instrumentem wprowadzonym w życie od 1 czerwca 2017 r. Jej celem jest wyjaśnienie i rozważenie okoliczności faktycznych i prawnych sprawy oraz dokonanie ustaleń dotyczących jej załatwienia w granicach obowiązującego prawa, na każdym etapie postępowania. Oznacza to, że w jej następstwie może zostać wydana → decyzja lub → ugoda administracyjna [ E. Zielińska ].
Literatura: Postępowanie administracyjne, red. T. Woś, Warszawa 2017.