Modele gminy: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Administracji Publicznej
(Utworzono nową stronę "fd") |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | '''MODELE GMINY''' – ustawodawstwo polskie w okresie II RP wyróżniało dwa rodzaje gmin – wiejskie oraz miejskie. W ustroju samorządu terytorialnego ustanowionym po 1989 r. podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest gm., bez prawnego rozróżnienia jej rodzaju – np. ze względu na fakt posiadania praw miejskich. Jednakże wyróżnia się we współczesnej strukturze samorządowej trzy zasadnicze modele gm. – wiejskiej, miejskiej oraz wielkomiejskiej. Podstawą, obok czynników społecznych, gospodarczych czy kulturowych, jest przesłanka ustrojowa – nazwa organu wykonawczego. W gm. wiejskich, gdzie siedziba lokalnych władz samorządowych mieści się miejscowości niemającej praw miejskich, organem wykonawczym jest wójt. W przypadku gm. miejskiej, gdzie siedziba lokalnych władz samorządowych mieści się miejscowości mającej prawa miejskie, organem wykonawczym jest burmistrz. Zgodnie z regulacjami prawnymi specyficznym modelem gm. miejskiej są miasta, których liczba mieszkańców przekracza 100 tys. (tzw. wielkie miasta) – organem wykonawczym jest prezydent miasta. (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Gmina gmina]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jacek_Wojnicki J. Wojnicki] ]. | |
+ | |||
+ | '''Literatura''': B. Dolnicki, ''Samorząd terytorialny'', Warszawa 2016 ■ ''Gmina, powiat, województwo po reformie terenowej administracji publicznej: zbiór przepisów prawnych z objaśnieniami'', t. 1, ''Podział kompetencji, podział terytorialny'', oprac. P. Świątecki, M. Berek, Warszawa Zielona Góra 1999 ■ J. Regulski, ''Samorząd III Rzeczypospolitej: koncepcje i realizacja'', Warszawa 2008. |
Wersja z 15:49, 22 maj 2018
MODELE GMINY – ustawodawstwo polskie w okresie II RP wyróżniało dwa rodzaje gmin – wiejskie oraz miejskie. W ustroju samorządu terytorialnego ustanowionym po 1989 r. podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest gm., bez prawnego rozróżnienia jej rodzaju – np. ze względu na fakt posiadania praw miejskich. Jednakże wyróżnia się we współczesnej strukturze samorządowej trzy zasadnicze modele gm. – wiejskiej, miejskiej oraz wielkomiejskiej. Podstawą, obok czynników społecznych, gospodarczych czy kulturowych, jest przesłanka ustrojowa – nazwa organu wykonawczego. W gm. wiejskich, gdzie siedziba lokalnych władz samorządowych mieści się miejscowości niemającej praw miejskich, organem wykonawczym jest wójt. W przypadku gm. miejskiej, gdzie siedziba lokalnych władz samorządowych mieści się miejscowości mającej prawa miejskie, organem wykonawczym jest burmistrz. Zgodnie z regulacjami prawnymi specyficznym modelem gm. miejskiej są miasta, których liczba mieszkańców przekracza 100 tys. (tzw. wielkie miasta) – organem wykonawczym jest prezydent miasta. (→ gmina) [ J. Wojnicki ].
Literatura: B. Dolnicki, Samorząd terytorialny, Warszawa 2016 ■ Gmina, powiat, województwo po reformie terenowej administracji publicznej: zbiór przepisów prawnych z objaśnieniami, t. 1, Podział kompetencji, podział terytorialny, oprac. P. Świątecki, M. Berek, Warszawa Zielona Góra 1999 ■ J. Regulski, Samorząd III Rzeczypospolitej: koncepcje i realizacja, Warszawa 2008.