Statut jednostki pomocniczej gminy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

Linia 1: Linia 1:
'''STATUT JEDNOSTKI POMOCNICZEJ GMINY''' – akt prawa miejscowego uchwalany przez radę gminy dla jednostki pomocniczej: sołectwa, dzielnicy, osiedla bądź innej. Jednostka pomocnicza gminy stanowi strukturę społeczno-terytorialną, która przejmuje na swoim terytorium realizację zadań publicznych, a jednocześnie nie ma osobowości prawnej. Jednostki pomocnicze mają własne organy uchwałodawcze. Rada gminy uchwalając s.j.p. w szczególności określa: nazwę i obszar działania jednostki; organizację i zadania jej organów; ordynację wyborczą do tych organów; zakres zadań przekazanych jednostce i sposób ich realizacji; formę oraz zakres nadzoru i kontroli realizowanej przez organy gminy nad działalnością organów jednostki. W s.j.p. może być określona także organizacja i zakres działania jednostek niższego rzędu wchodzących w skład danej jednostki. Zgodnie z orzecznictwem, statut każdej jednostki pomocniczej w danej gminie powinien być zindywidualizowany. Przepisy s.j.p. regulują jej organizację, zakres i sposób działania. S.j.p. ma taką samą moc wiążącą jak statut gminy. Organy czuwające nad przestrzeganiem porządku prawnego mają obowiązek uwzględniać postanowienia s.j.p., oceniając prawne aspekty działania np. organów gminy. S.j.p. nie może zawierać regulacji sprzecznych z ustawami. S.j.p. podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym (→[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Akty_prawa_miejscowego_stanowione_przez_gminę akty prawa miejscowego stanowione przez gminę]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jednostka_pomocnicza_gminy jednostka pomocnicza gminy) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Sebastian_Kozłowski S. Kozłowski] ].
+
'''STATUT JEDNOSTKI POMOCNICZEJ GMINY''' – akt prawa miejscowego uchwalany przez radę gminy dla jednostki pomocniczej: sołectwa, dzielnicy, osiedla bądź innej. Jednostka pomocnicza gminy stanowi strukturę społeczno-terytorialną, która przejmuje na swoim terytorium realizację zadań publicznych, a jednocześnie nie ma osobowości prawnej. Jednostki pomocnicze mają własne organy uchwałodawcze. Rada gminy uchwalając s.j.p. w szczególności określa: nazwę i obszar działania jednostki; organizację i zadania jej organów; ordynację wyborczą do tych organów; zakres zadań przekazanych jednostce i sposób ich realizacji; formę oraz zakres nadzoru i kontroli realizowanej przez organy gminy nad działalnością organów jednostki. W s.j.p. może być określona także organizacja i zakres działania jednostek niższego rzędu wchodzących w skład danej jednostki. Zgodnie z orzecznictwem, statut każdej jednostki pomocniczej w danej gminie powinien być zindywidualizowany. Przepisy s.j.p. regulują jej organizację, zakres i sposób działania. S.j.p. ma taką samą moc wiążącą jak statut gminy. Organy czuwające nad przestrzeganiem porządku prawnego mają obowiązek uwzględniać postanowienia s.j.p., oceniając prawne aspekty działania np. organów gminy. S.j.p. nie może zawierać regulacji sprzecznych z ustawami. S.j.p. podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym (→[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Akty_prawa_miejscowego_stanowione_przez_gminę akty prawa miejscowego stanowione przez gminę]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jednostka_pomocnicza_gminy jednostka pomocnicza gminy]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Sebastian_Kozłowski S. Kozłowski] ].
  
 
'''Literatura''': B. Dolnicki, ''Samorząd terytorialny'', Warszawa 2016.
 
'''Literatura''': B. Dolnicki, ''Samorząd terytorialny'', Warszawa 2016.

Wersja z 16:40, 26 maj 2018

STATUT JEDNOSTKI POMOCNICZEJ GMINY – akt prawa miejscowego uchwalany przez radę gminy dla jednostki pomocniczej: sołectwa, dzielnicy, osiedla bądź innej. Jednostka pomocnicza gminy stanowi strukturę społeczno-terytorialną, która przejmuje na swoim terytorium realizację zadań publicznych, a jednocześnie nie ma osobowości prawnej. Jednostki pomocnicze mają własne organy uchwałodawcze. Rada gminy uchwalając s.j.p. w szczególności określa: nazwę i obszar działania jednostki; organizację i zadania jej organów; ordynację wyborczą do tych organów; zakres zadań przekazanych jednostce i sposób ich realizacji; formę oraz zakres nadzoru i kontroli realizowanej przez organy gminy nad działalnością organów jednostki. W s.j.p. może być określona także organizacja i zakres działania jednostek niższego rzędu wchodzących w skład danej jednostki. Zgodnie z orzecznictwem, statut każdej jednostki pomocniczej w danej gminie powinien być zindywidualizowany. Przepisy s.j.p. regulują jej organizację, zakres i sposób działania. S.j.p. ma taką samą moc wiążącą jak statut gminy. Organy czuwające nad przestrzeganiem porządku prawnego mają obowiązek uwzględniać postanowienia s.j.p., oceniając prawne aspekty działania np. organów gminy. S.j.p. nie może zawierać regulacji sprzecznych z ustawami. S.j.p. podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym (→akty prawa miejscowego stanowione przez gminę; jednostka pomocnicza gminy) [ S. Kozłowski ].

Literatura: B. Dolnicki, Samorząd terytorialny, Warszawa 2016.

Counterliczniki