Jednostka samorządu terytorialnego: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Administracji Publicznej
(Oznaczono tę wersję do tłumaczenia) |
|||
Linia 2: | Linia 2: | ||
<translate> | <translate> | ||
<!--T:1--> | <!--T:1--> | ||
− | '''JEDNOSTKA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO''' – podmiot prawa publicznego, którego elementem składowym jest wspólnota zamieszkująca określone terytorium. W Konstytucji RP z nazwy wymieniono jedynie gminę i wskazano, że jest ona podstawową j.s.t. Akt zasadniczy przewiduje jednak możliwość utworzenia na szczeblu lokalnym i regionalnym innych jednostek. W ramach drugiego etapu → reformy samorządowej w Polsce w 1998 r. wprowadzono zasadniczy trójstopniowy → podział terytorialny państwa, tworząc trójszczeblowy system samorządu terytorialnego, na który składają się: → gmina, → powiat, → województwo. Jednostki te nie są względem siebie hierarchiczne, chociaż ich układ przypomina strukturę szczeblową. W sensie organizacyjnym w skład województwa wchodzą powiaty, a w skład tych ostatnich – gminy. Jednostki nie są jednak od siebie zależne, nie mają względem siebie ani uprawnień władczych, ani nie są organami nadzoru i kontroli czy organami wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym. Zostały powołane w celu realizowania zadań o charakterze publicznym, które wykonują w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zadania mogą być realizowane bezpośrednio przez mieszkańców, którzy mają do dyspozycji narzędzia demokracji bezpośredniej lub pośrednio – przez przedstawicieli (→ radny). J.s.t. mają osobowość prawną i samodzielność, która podlega ochronie sądowej. (→ samorząd terytorialny; gmina; powiat; województwo) [B. Węglarz] | + | '''JEDNOSTKA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO''' – podmiot prawa publicznego, którego elementem składowym jest wspólnota zamieszkująca określone terytorium. W Konstytucji RP z nazwy wymieniono jedynie gminę i wskazano, że jest ona podstawową j.s.t. Akt zasadniczy przewiduje jednak możliwość utworzenia na szczeblu lokalnym i regionalnym innych jednostek. W ramach drugiego etapu → reformy samorządowej w Polsce w 1998 r. wprowadzono zasadniczy trójstopniowy → podział terytorialny państwa, tworząc trójszczeblowy system samorządu terytorialnego, na który składają się: → gmina, → powiat, → województwo. Jednostki te nie są względem siebie hierarchiczne, chociaż ich układ przypomina strukturę szczeblową. W sensie organizacyjnym w skład województwa wchodzą powiaty, a w skład tych ostatnich – gminy. Jednostki nie są jednak od siebie zależne, nie mają względem siebie ani uprawnień władczych, ani nie są organami nadzoru i kontroli czy organami wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym. Zostały powołane w celu realizowania zadań o charakterze publicznym, które wykonują w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zadania mogą być realizowane bezpośrednio przez mieszkańców, którzy mają do dyspozycji narzędzia demokracji bezpośredniej lub pośrednio – przez przedstawicieli (→ radny). J.s.t. mają osobowość prawną i samodzielność, która podlega ochronie sądowej. (→ samorząd terytorialny; gmina; powiat; województwo) [[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Barbara_W%C4%99glarz B. Węglarz]] |
<!--T:2--> | <!--T:2--> | ||
'''Literatura''': Z. Bukowski, T. Jędrzejewski, P. Rączka, ''Ustrój samorządu terytorialnego'', Toruń 2011 ■ B. Dolnicki, ''Samorząd terytorialny'', Warszawa 2012 ■ H. Izdebski, ''Samorząd terytorialny. Podstawy ustroju i działalności'', Warszawa 2011. | '''Literatura''': Z. Bukowski, T. Jędrzejewski, P. Rączka, ''Ustrój samorządu terytorialnego'', Toruń 2011 ■ B. Dolnicki, ''Samorząd terytorialny'', Warszawa 2012 ■ H. Izdebski, ''Samorząd terytorialny. Podstawy ustroju i działalności'', Warszawa 2011. | ||
</translate> | </translate> | ||
+ | |||
+ | [[Category: Hasła]] |
Aktualna wersja na dzień 19:39, 31 gru 2019
JEDNOSTKA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO – podmiot prawa publicznego, którego elementem składowym jest wspólnota zamieszkująca określone terytorium. W Konstytucji RP z nazwy wymieniono jedynie gminę i wskazano, że jest ona podstawową j.s.t. Akt zasadniczy przewiduje jednak możliwość utworzenia na szczeblu lokalnym i regionalnym innych jednostek. W ramach drugiego etapu → reformy samorządowej w Polsce w 1998 r. wprowadzono zasadniczy trójstopniowy → podział terytorialny państwa, tworząc trójszczeblowy system samorządu terytorialnego, na który składają się: → gmina, → powiat, → województwo. Jednostki te nie są względem siebie hierarchiczne, chociaż ich układ przypomina strukturę szczeblową. W sensie organizacyjnym w skład województwa wchodzą powiaty, a w skład tych ostatnich – gminy. Jednostki nie są jednak od siebie zależne, nie mają względem siebie ani uprawnień władczych, ani nie są organami nadzoru i kontroli czy organami wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym. Zostały powołane w celu realizowania zadań o charakterze publicznym, które wykonują w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zadania mogą być realizowane bezpośrednio przez mieszkańców, którzy mają do dyspozycji narzędzia demokracji bezpośredniej lub pośrednio – przez przedstawicieli (→ radny). J.s.t. mają osobowość prawną i samodzielność, która podlega ochronie sądowej. (→ samorząd terytorialny; gmina; powiat; województwo) [B. Węglarz]
Literatura: Z. Bukowski, T. Jędrzejewski, P. Rączka, Ustrój samorządu terytorialnego, Toruń 2011 ■ B. Dolnicki, Samorząd terytorialny, Warszawa 2012 ■ H. Izdebski, Samorząd terytorialny. Podstawy ustroju i działalności, Warszawa 2011.