Demokracja partycypacyjna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Przygotowano stronę do tłumaczenia)
 
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
 
<translate>
 
<translate>
'''DEMOKRACJA PARTYCYPACYJNA''' (inaczej – uczestnicząca) – jej istotą jest aktywny, osobisty udział obywateli w kreowaniu decyzji publicznych. D.p. polega na tym, że obywatele uczestniczą w kształtowaniu polityki publicznej na każdym jej etapie, tj. planowania, opracowywania i implementacji. Opiera się na założeniu, że właścicielem zasobów publicznych jest społeczeństwo i to ono ma największą wiedzę na temat rzeczywistych potrzeb i problemów występujących w ich otoczeniu, odwołuje się do tradycji → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Demokracja_bezpośrednia demokracji bezpośredniej]. Fundamentalnym elementem d.par. jest komunikacja na linii obywatel – władza, ponieważ demokracja w tym modelu opiera się podejmowaniu decyzji przy współudziale obywateli. Cechy d.par.: 1. zaangażowanie podmiotów niepaństwowych, tj. obywateli, organizacji pozarządowych, w proces decydowania, także w sposób bezpośredni; 2. monitoring, ewaluacja i kontrola działań podejmowanych przez administrację; 3. partnerskie relacje pomiędzy władzą a obywatelami; 4. obywatele mogą podejmować odpowiedzialność w życiu publicznym; 5. wykorzystuje i łączy elementy demokracji bezpośredniej i przedstawicielskiej. Dzięki d.par. rządzenie publiczne przestaje być zarezerwowane do wyłącznej kompetencji administracji publicznej i staje się otwarte także dla pojedynczych obywateli. Światowym prekursorem demokracji uczestniczącej jest Brazylia, która jako pierwsza zastosowała instrument budżetu obywatelskiego w mieście Porto Alegre, gdzie obywatele decydowali o przeznaczeniu określonej puli środków publicznych. Narzędzia d. par. to np. → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Budżet_partycypacyjny budżet partycypacyjny], → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Fundusz_sołecki fundusz sołecki], → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Rady_społeczne rady społeczne], współpraca z organizacjami pozarządowymi (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Partycypacja_społeczna partycypacja społeczna]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Wsp%C3%B3%C5%82rz%C4%85dzenie_partycypacyjne współrządzenie partycypacyjne]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/El%C5%BCbieta_Szulc-Wa%C5%82ecka E. Szulc-Wałecka] ].
+
<!--T:1-->
 +
'''DEMOKRACJA PARTYCYPACYJNA''' (inaczej – uczestnicząca) – jej istotą jest aktywny, osobisty udział obywateli w kreowaniu decyzji publicznych. D.p. polega na tym, że obywatele uczestniczą w kształtowaniu polityki publicznej na każdym jej etapie, tj. planowania, opracowywania i implementacji. Opiera się na założeniu, że właścicielem zasobów publicznych jest społeczeństwo i to ono ma największą wiedzę na temat rzeczywistych potrzeb i problemów występujących w ich otoczeniu, odwołuje się do tradycji → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Demokracja_bezpośrednia demokracji bezpośredniej]. Fundamentalnym elementem d.par. jest komunikacja na linii obywatel – władza, ponieważ demokracja w tym modelu opiera się podejmowaniu decyzji przy współudziale obywateli. Cechy d.par.: 1. zaangażowanie podmiotów niepaństwowych, tj. obywateli, organizacji pozarządowych, w proces decydowania, także w sposób bezpośredni; 2. monitoring, ewaluacja i kontrola działań podejmowanych przez administrację; 3. partnerskie relacje pomiędzy władzą a obywatelami; 4. obywatele mogą podejmować odpowiedzialność w życiu publicznym; 5. wykorzystuje i łączy elementy demokracji bezpośredniej i przedstawicielskiej. Dzięki d.par. rządzenie publiczne przestaje być zarezerwowane do wyłącznej kompetencji administracji publicznej i staje się otwarte także dla pojedynczych obywateli. Światowym prekursorem demokracji uczestniczącej jest Brazylia, która jako pierwsza zastosowała instrument budżetu obywatelskiego w mieście Porto Alegre, gdzie obywatele decydowali o przeznaczeniu określonej puli środków publicznych. Narzędzia d. par. to np. → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Budżet_partycypacyjny budżet obywatelski], → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Fundusz_sołecki fundusz sołecki], → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Rady_społeczne rady społeczne], współpraca z organizacjami pozarządowymi (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Partycypacja_społeczna partycypacja społeczna]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Wsp%C3%B3%C5%82rz%C4%85dzenie_partycypacyjne współrządzenie partycypacyjne]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/El%C5%BCbieta_Szulc-Wa%C5%82ecka E. Szulc-Wałecka] ].
  
 +
<!--T:2-->
 
'''Literatura''': R. Górski, ''Demokracja uczestnicząca w samorządzie lokalnym'', Poznań – Kraków 2003 ■ R. Górski, ''Bez państwa. Demokracja uczestnicząca w działaniu'', Kraków 2007.
 
'''Literatura''': R. Górski, ''Demokracja uczestnicząca w samorządzie lokalnym'', Poznań – Kraków 2003 ■ R. Górski, ''Bez państwa. Demokracja uczestnicząca w działaniu'', Kraków 2007.
 
</translate>
 
</translate>
 +
 +
[[Category: Hasła]]

Aktualna wersja na dzień 20:16, 15 lut 2020

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

DEMOKRACJA PARTYCYPACYJNA (inaczej – uczestnicząca) – jej istotą jest aktywny, osobisty udział obywateli w kreowaniu decyzji publicznych. D.p. polega na tym, że obywatele uczestniczą w kształtowaniu polityki publicznej na każdym jej etapie, tj. planowania, opracowywania i implementacji. Opiera się na założeniu, że właścicielem zasobów publicznych jest społeczeństwo i to ono ma największą wiedzę na temat rzeczywistych potrzeb i problemów występujących w ich otoczeniu, odwołuje się do tradycji → demokracji bezpośredniej. Fundamentalnym elementem d.par. jest komunikacja na linii obywatel – władza, ponieważ demokracja w tym modelu opiera się podejmowaniu decyzji przy współudziale obywateli. Cechy d.par.: 1. zaangażowanie podmiotów niepaństwowych, tj. obywateli, organizacji pozarządowych, w proces decydowania, także w sposób bezpośredni; 2. monitoring, ewaluacja i kontrola działań podejmowanych przez administrację; 3. partnerskie relacje pomiędzy władzą a obywatelami; 4. obywatele mogą podejmować odpowiedzialność w życiu publicznym; 5. wykorzystuje i łączy elementy demokracji bezpośredniej i przedstawicielskiej. Dzięki d.par. rządzenie publiczne przestaje być zarezerwowane do wyłącznej kompetencji administracji publicznej i staje się otwarte także dla pojedynczych obywateli. Światowym prekursorem demokracji uczestniczącej jest Brazylia, która jako pierwsza zastosowała instrument budżetu obywatelskiego w mieście Porto Alegre, gdzie obywatele decydowali o przeznaczeniu określonej puli środków publicznych. Narzędzia d. par. to np. → budżet obywatelski, → fundusz sołecki, → rady społeczne, współpraca z organizacjami pozarządowymi (→ partycypacja społeczna; współrządzenie partycypacyjne) [ E. Szulc-Wałecka ].

Literatura: R. Górski, Demokracja uczestnicząca w samorządzie lokalnym, Poznań – Kraków 2003 ■ R. Górski, Bez państwa. Demokracja uczestnicząca w działaniu, Kraków 2007.

Counterliczniki