Dewolucja/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Devolution")
 
(Utworzono nową stronę "'''Literature''': A. Heywood, ''Politologia'', Warszawa 2006 ■ J. Szymanek, M. Kaczorowska, A. Rothert, ''Ewolucja, dewolucja, emergencja w systemach politycznych'', W...")
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''DEWOLUCJA''' – swoiste przekazanie władzy przez władzę centralną podległym jej instytucjom regionalnym. Organy powstałe w wyniku d. tworzą więc pośredni szczebel pomiędzy władzą centralną a lokalną. D. różni się od federalizmu tym, że mimo iż terytorialna jurysdykcja może być podobna, organy powstałe na skutek d. nie są suwerenne ich obowiązki i kompetencje pochodzą od władzy centralnej i są przez nią określane. W państwie federalnym istnieje jasny podział kompetencji między federację a części składowe, powiązany z oddaniem na niższy szczebel suwerennej władzy w wyraźnie wyznaczonych zakresach. W przypadku d. nie następuje przekazanie ani podział suwerennej władzy. D. administracyjna, która stanowi najbardziej ograniczoną formę, oznacza tylko, że instytucje regionalne realizują programy polityczne przygotowywane i zatwierdzane gdzie indziej. D. legislacyjna czasem zwana autonomią obejmuje utworzenie pochodzących z wyborów zgromadzeń regionalnych, mających kompetencje w zakresie kształtowania polityki oraz elementy fiskalnej niezależności. Małgorzata Kaczorowska podkreśla, iż pojęciem dewolucji (devolution) określa się szczególny proces decentralizacji w Zjednoczonym Królestwie polegający na przekazaniu podporządkowanemu organowi pochodzącemu z wyborów, przeprowadzanych według kryteriów geograficznych, funkcji wykonywanych dotychczas przez ministrów i Parlament Zjednoczonego Królestwa. W wyniku reformy dewolucyjnej wprowadzono wybierane w wyborach powszechnych regionalne zgromadzenia przedstawicielskie w Szkocji, Walii i Irlandii Północnej. D. jest procesem, a nie stanem. Jest procesem decentralizacji i dekoncentracji władzy. Jest procesem dynamicznym, nie zaś stanem niezmiennym i nieelastycznym. Istota d. polega na tym, iż władza zostaje w tym procesie przekazana, nie zaś oddana, gdyż suwerenny parlament Zjednoczonego Królestwa nie wyrzeka się ostatecznie swojej władzy. David Simpson definiuje d. jako delegację władzy rządu centralnego bez rezygnowania z jego suwerenności. Pozwala to na zachowanie prawa do cofnięcia w każdej chwili uprawnień przekazanych w drodze dewolucji regionalnemu parlamentowi czy zgromadzeniu. Dotąd w języku polskim mianem d. zwykło się określać przeniesienie na żądanie strony kompetencji do rozstrzygnięcia sprawy z jednego organu administracyjnego na inny, zwykle nadrzędny [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Justyna_Gra%C5%BCyna_Otto J.G .Otto] ].
+
'''DEVOLUTION''' – a specific transfer of power by the central authority to its regional subordinate institutions. The bodies created as a result of devolution form an intermediate level between the central and local authorities. D., however, differs from federalism in that, although territorial jurisdiction may be similar, the bodies created as a result of devolution are not sovereign their duties and powers derive from the central authority and are determined by it. In the federal state there is a clear division of competences between the federation and its constituent parts, linked with transferring to the lower level the sovereign authority in clearly defined areas. In case of d. there is no transfer or division of sovereign authority. Administrative d., which is the most limited form, only implies that regional institutions implement policy programmes prepared and approved elsewhere. Legislative d. – sometimes referred to as autonomy involves the creation of elected regional assemblies with policy-making powers and elements of fiscal independence. Małgorzata Kaczorowska emphasizes that the concept of devolution defines a particular process of decentralization in the United Kingdom, consisting in delegation to a subordinate elected body, carried out according to geographical criteria, of functions previously performed by ministers and the United Kingdom Parliament. As a result of the devolution reform, regional representative assemblies, elected in general elections, were created in Scotland, Wales and Northern Ireland. D. is a process, not a state. It is a process of decentralization and deconcentration of power. It is a dynamic process, not an unchangeable and inflexible state. The essence of d. consists in the fact that in this process the power is delegated, rather than given, since the sovereign United Kingdom Parliament does not renounce its authority at all. David Simpson defines d. as a delegation of central government’s power without relinquishing its sovereignty. This allows to retain the right to withdraw the powers delegated by devolution to a regional parliament or assembly at any time. So far, in Polish language, the term d. was usually used to specify the transfer at the request of a party of the competences to settle a case from one administrative body to another, usually superior. [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Justyna_Gra%C5%BCyna_Otto/en J.G .Otto] ].
  
'''Literatura''': A. Heywood, ''Politologia'', Warszawa 2006 ■ J. Szymanek, M. Kaczorowska, A. Rothert, ''Ewolucja, dewolucja, emergencja w systemach politycznych'', Warszawa 2007 ■ V. Bogdanor, ''Devolution in the United Kingdom'', Oxford 1999.
+
'''Literature''': A. Heywood, ''Politologia'', Warszawa 2006 ■ J. Szymanek, M. Kaczorowska, A. Rothert, ''Ewolucja, dewolucja, emergencja w systemach politycznych'', Warszawa 2007 ■ V. Bogdanor, ''Devolution in the United Kingdom'', Oxford 1999.

Aktualna wersja na dzień 13:24, 17 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

DEVOLUTION – a specific transfer of power by the central authority to its regional subordinate institutions. The bodies created as a result of devolution form an intermediate level between the central and local authorities. D., however, differs from federalism in that, although territorial jurisdiction may be similar, the bodies created as a result of devolution are not sovereign – their duties and powers derive from the central authority and are determined by it. In the federal state there is a clear division of competences between the federation and its constituent parts, linked with transferring to the lower level the sovereign authority in clearly defined areas. In case of d. there is no transfer or division of sovereign authority. Administrative d., which is the most limited form, only implies that regional institutions implement policy programmes prepared and approved elsewhere. Legislative d. – sometimes referred to as autonomy – involves the creation of elected regional assemblies with policy-making powers and elements of fiscal independence. Małgorzata Kaczorowska emphasizes that the concept of devolution defines a particular process of decentralization in the United Kingdom, consisting in delegation to a subordinate elected body, carried out according to geographical criteria, of functions previously performed by ministers and the United Kingdom Parliament. As a result of the devolution reform, regional representative assemblies, elected in general elections, were created in Scotland, Wales and Northern Ireland. D. is a process, not a state. It is a process of decentralization and deconcentration of power. It is a dynamic process, not an unchangeable and inflexible state. The essence of d. consists in the fact that in this process the power is delegated, rather than given, since the sovereign United Kingdom Parliament does not renounce its authority at all. David Simpson defines d. as a delegation of central government’s power without relinquishing its sovereignty. This allows to retain the right to withdraw the powers delegated by devolution to a regional parliament or assembly at any time. So far, in Polish language, the term d. was usually used to specify the transfer – at the request of a party – of the competences to settle a case from one administrative body to another, usually superior. [ J.G .Otto ].

Literature: A. Heywood, Politologia, Warszawa 2006 ■ J. Szymanek, M. Kaczorowska, A. Rothert, Ewolucja, dewolucja, emergencja w systemach politycznych, Warszawa 2007 ■ V. Bogdanor, Devolution in the United Kingdom, Oxford 1999.

Counterliczniki