Koprodukcja usług publicznych: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Administracji Publicznej
(Przygotowano stronę do tłumaczenia) |
|||
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
<languages/> | <languages/> | ||
<translate> | <translate> | ||
+ | <!--T:1--> | ||
'''KOPRODUKCJA USŁUG PUBLICZNYCH''' – bezpośrednie zaangażowanie obywateli, jako równorzędnych partnerów, w proces planowania, projektowania, dostarczania i ewaluacji usług publicznych. Celem k. jest poprawa jakości usług publicznych poprzez ich dostosowanie do potrzeb i oczekiwań artykułowanych przez odbiorców, tj. obywateli. Idea k. wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych i pierwotnie sprowadzała się do bezpośredniego angażowania obywateli lub klientów sektora publicznego czy prywatnego w produkcję usług (lata siedemdziesiąte XX w.). Współcześnie nastąpiło przejście od tradycyjnego modelu akcentującego pełną i wyłączną odpowiedzialność sektora publicznego za podaż usług publicznych w kierunku traktowania k. jako podejścia bazującego na współpracy administracji publicznej z obywatelami i wymagającego istotnego wkładu obu stron. Redefinicja spowodowała zmianę roli obywatela – od konsumenta usług publicznych oferowanych przez administrację, do aktywnego zaangażowania w proces planowania, projektowania, dostarczania i ewaluacji usług publicznych [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/El%C5%BCbieta_Szulc-Wa%C5%82ecka E. Szulc-Wałecka] ]. | '''KOPRODUKCJA USŁUG PUBLICZNYCH''' – bezpośrednie zaangażowanie obywateli, jako równorzędnych partnerów, w proces planowania, projektowania, dostarczania i ewaluacji usług publicznych. Celem k. jest poprawa jakości usług publicznych poprzez ich dostosowanie do potrzeb i oczekiwań artykułowanych przez odbiorców, tj. obywateli. Idea k. wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych i pierwotnie sprowadzała się do bezpośredniego angażowania obywateli lub klientów sektora publicznego czy prywatnego w produkcję usług (lata siedemdziesiąte XX w.). Współcześnie nastąpiło przejście od tradycyjnego modelu akcentującego pełną i wyłączną odpowiedzialność sektora publicznego za podaż usług publicznych w kierunku traktowania k. jako podejścia bazującego na współpracy administracji publicznej z obywatelami i wymagającego istotnego wkładu obu stron. Redefinicja spowodowała zmianę roli obywatela – od konsumenta usług publicznych oferowanych przez administrację, do aktywnego zaangażowania w proces planowania, projektowania, dostarczania i ewaluacji usług publicznych [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/El%C5%BCbieta_Szulc-Wa%C5%82ecka E. Szulc-Wałecka] ]. | ||
− | '''Literatura''': S.P. Osborne, ''The New Public Governance? Emerging Perspectives on the Theory and Practice of Public Governance'', | + | <!--T:2--> |
+ | '''Literatura''': S.P. Osborne, ''The New Public Governance? Emerging Perspectives on the Theory and Practice of Public Governance'', Londyn 2010 ■ ''Partycypacja publiczna. O uczestnictwie obywateli w życiu wspólnoty lokalnej'', red. A. Olech, Warszawa 2011 ■ ''Together for Better Public Services: Partnering with Citizen and Civil Society'', OECD 2011. | ||
</translate> | </translate> | ||
+ | |||
+ | [[Category: Hasła]] |
Aktualna wersja na dzień 20:44, 15 lut 2020
KOPRODUKCJA USŁUG PUBLICZNYCH – bezpośrednie zaangażowanie obywateli, jako równorzędnych partnerów, w proces planowania, projektowania, dostarczania i ewaluacji usług publicznych. Celem k. jest poprawa jakości usług publicznych poprzez ich dostosowanie do potrzeb i oczekiwań artykułowanych przez odbiorców, tj. obywateli. Idea k. wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych i pierwotnie sprowadzała się do bezpośredniego angażowania obywateli lub klientów sektora publicznego czy prywatnego w produkcję usług (lata siedemdziesiąte XX w.). Współcześnie nastąpiło przejście od tradycyjnego modelu akcentującego pełną i wyłączną odpowiedzialność sektora publicznego za podaż usług publicznych w kierunku traktowania k. jako podejścia bazującego na współpracy administracji publicznej z obywatelami i wymagającego istotnego wkładu obu stron. Redefinicja spowodowała zmianę roli obywatela – od konsumenta usług publicznych oferowanych przez administrację, do aktywnego zaangażowania w proces planowania, projektowania, dostarczania i ewaluacji usług publicznych [ E. Szulc-Wałecka ].
Literatura: S.P. Osborne, The New Public Governance? Emerging Perspectives on the Theory and Practice of Public Governance, Londyn 2010 ■ Partycypacja publiczna. O uczestnictwie obywateli w życiu wspólnoty lokalnej, red. A. Olech, Warszawa 2011 ■ Together for Better Public Services: Partnering with Citizen and Civil Society, OECD 2011.