Państwowa teoria samorządu terytorialnego/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "State theory of local government")
 
(Utworzono nową stronę "'''Literature''': T. Bigo, ''Związki publiczno-prawne w świetle ustawodawstwa polskiego'', Warszawa 1990 ■ J. Panejko, ''Geneza i podstawy samorządu europejskiego''...")
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''PAŃSTWOWA TEORIA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO''' – koncepcja powstała w drugiej połowie XIX w. na gruncie nauki niemieckiej. U jej podstaw stała krytyka głównych założeń naturalistycznej t. samorządu terytorialnego. Odrzucono pogląd, iż gmina jest tworem wcześniejszym od państwa, ponieważ samorząd w rozumieniu dzisiejszym powstał ''de facto'' w XIX w. Argumentowano, że na umocowanie samorządu w ramach struktur państwowych wskazuje samo słowo „samorząd” pochodzące od niemieckiego ''Selbstverwaltung'' (co można przetłumaczyć jako „samodzielny zarząd”), stosowanego dla określenia lokalnej administracji publicznej, która nie była bezpośrednio sprawowana przez struktury rządowe. Przyjmowano, że to państwo powstało pierwsze, natomiast samorząd (jako wytwór państwa) jest jedną z form wykonywania administracji publicznej. Nie należy więc przeciwstawiać gminy państwu, ponieważ jest ona zdecentralizowaną administracją państwową, mającą oparcie w przepisach ustawy, wykonywaną przez lokalne organy niepodległe hierarchicznie innym organom i samorządną w granicach ustawy i ogólnego porządku prawnego. To państwo określa zakres zadań, jakie mają być powierzone jednostkom samorządu terytorialnego, ponieważ samorząd jako zdecentralizowana administracja państwowa nie jest w stanie zastępować państwa w takich sferach, jak polityka finansowa, obronna czy zagraniczna. W t. państwowej uznaje się, że istnieje możliwość wytyczenia granic kompetencji gminy. Ważnym elementem w tym kontekście jest nadzór, który powinien przybrać formę kontroli, czy jednostki samorządu terytorialnego realizują powierzone im przez państwo zadania. Należy podkreślić, że państwowa teoria samorządu terytorialnego nie stanowiła monolitu. Wśród przedstawicieli tego nurtu dochodziło do różnicy zdań w wielu kwestiach jedną z nich była instytucja osobowości prawnej gminy. Według J. Panejki jej osobowość prawna tylko wtedy mogłaby stanowić wewnętrzną istotę samorządu, gdybyśmy uznali, że w ramach samorządu istnieją odrębne od państwa jednostki, z własnymi, niepochodzącymi od państwa prerogatywami zwierzchnimi. Natomiast T. Bigo przez samorząd rozumiał podmiot, który stanowi grupę ludzi wyposażoną w osobowość prawną. Do przedstawicieli nurtu państwowego zaliczali się: Jerzy Panejko, Tadeusz Bigo, Maurycy Jaroszyński [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Mateusz_J%C4%99czarek M. Jęczarek] ].
+
'''STATE THEORY OF LOCAL GOVERNMENT''' – a concept originating in the second half of the 19th century on the ground of the German science. The basis of this theory was the critique of the naturalistic theory of local government. The opinion that the municipality is a creation primary to the state was rejected, since the local government in today’s understanding was created ''de facto'' in the 19th century. It was argued that the fact that the local self-government is linked to the national structures can be evidenced by the word “self-government” originating from the German ''Selbstverwaltung'' (which can be translated as “independent management”), used for describing the local public administration which was not directly performed by the government structures. It was assumed that the state was created first, and the local government (as a state’s product) is one of the forms of performing public administration. Thus, the municipality should not be contrasted with the state because it is a decentralized public administration, which has a basis in the provisions of the law, that is performer by local bodies independent hierarchically from other bodies and it is self-governing within the frameworks of the act of law and general legal order. It is the state that defines the scope of tasks to be entrusted to the units of local government, because the local government as a decentralized state administration cannot replace the state in areas such as financial, defence or foreign policy. In the state theory it is believed that the scope of competences of a municipality can be defined. In this context, supervision becomes an important element, which should take form of control whether the units of local government are implementing the task entrusted to them by the state. It needs to be underlined that the state theory of local government was not monolithic. Among the representative of this current there were differences in opinions on many issues one of them was the institution of municipality’s legal personality. According to J. Panejko, its legal personality could constitute the internal essence of self-government only when one recognizes that within the local government there are units separate from the state with their own superior prerogatives that do not come from the state. On the other hand, what T. Bigo understood as a self-government was the entity that comprises a group of people with legal personality. The representatives of the state theory included: Jerzy Panejko, Tadeusz Bigo, Maurycy Jaroszyński [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Mateusz_J%C4%99czarek/en M. Jęczarek] ].
  
'''Literatura''': T. Bigo, ''Związki publiczno-prawne w świetle ustawodawstwa polskiego'', Warszawa 1990 ■ J. Panejko, ''Geneza i podstawy samorządu europejskiego'', Wilno 1934 ■ J. Staryszak, ''Prawo nadzoru nad administracją samorządową w Polsce'', Warszawa 1931.
+
'''Literature''': T. Bigo, ''Związki publiczno-prawne w świetle ustawodawstwa polskiego'', Warszawa 1990 ■ J. Panejko, ''Geneza i podstawy samorządu europejskiego'', Wilno 1934 ■ J. Staryszak, ''Prawo nadzoru nad administracją samorządową w Polsce'', Warszawa 1931.

Aktualna wersja na dzień 14:45, 23 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

STATE THEORY OF LOCAL GOVERNMENT – a concept originating in the second half of the 19th century on the ground of the German science. The basis of this theory was the critique of the naturalistic theory of local government. The opinion that the municipality is a creation primary to the state was rejected, since the local government in today’s understanding was created de facto in the 19th century. It was argued that the fact that the local self-government is linked to the national structures can be evidenced by the word “self-government” originating from the German Selbstverwaltung (which can be translated as “independent management”), used for describing the local public administration which was not directly performed by the government structures. It was assumed that the state was created first, and the local government (as a state’s product) is one of the forms of performing public administration. Thus, the municipality should not be contrasted with the state because it is a decentralized public administration, which has a basis in the provisions of the law, that is performer by local bodies independent hierarchically from other bodies and it is self-governing within the frameworks of the act of law and general legal order. It is the state that defines the scope of tasks to be entrusted to the units of local government, because the local government as a decentralized state administration cannot replace the state in areas such as financial, defence or foreign policy. In the state theory it is believed that the scope of competences of a municipality can be defined. In this context, supervision becomes an important element, which should take form of control whether the units of local government are implementing the task entrusted to them by the state. It needs to be underlined that the state theory of local government was not monolithic. Among the representative of this current there were differences in opinions on many issues – one of them was the institution of municipality’s legal personality. According to J. Panejko, its legal personality could constitute the internal essence of self-government only when one recognizes that within the local government there are units separate from the state with their own superior prerogatives that do not come from the state. On the other hand, what T. Bigo understood as a self-government was the entity that comprises a group of people with legal personality. The representatives of the state theory included: Jerzy Panejko, Tadeusz Bigo, Maurycy Jaroszyński [ M. Jęczarek ].

Literature: T. Bigo, Związki publiczno-prawne w świetle ustawodawstwa polskiego, Warszawa 1990 ■ J. Panejko, Geneza i podstawy samorządu europejskiego, Wilno 1934 ■ J. Staryszak, Prawo nadzoru nad administracją samorządową w Polsce, Warszawa 1931.

Counterliczniki