Postępowanie administracyjne: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Administracji Publicznej
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
+ | <languages/> | ||
+ | <translate> | ||
+ | <!--T:1--> | ||
'''POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE''' – ciąg czynności procesowych, realizowanych przez → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Organ_administracji_publicznej organy administracji publicznej] i inne podmioty postępowania, zmierzający do rozstrzygnięcia konkretnej sprawy. Postępowanie przed organami administrującymi możemy podzielić na: 1. p. rozstrzygające (orzekające) – jako tryb, ciąg załatwiania indywidualnych spraw administracyjnych; 2. p. pomocnicze, które zmierza do umożliwienia i zabezpieczenia właściwego przebiegu p. rozstrzygającego; 3. p. egzekucyjne (wykonawcze), którego celem jest zastosowanie środków przymusu państwowego powodujących wykonanie pewnych obowiązków. Ogólne (jurysdykcyjne) p.a. dzieli się z kolei na: p. główne – zmierzające do merytorycznego rozstrzygnięcia oraz p. nadzwyczajne – zmierzające do weryfikacji decyzji wydanej w postępowaniu głównym. Wyróżnia się ponadto p. szczególne, do których zaliczamy np. p. podatkowe, a także p. uproszczone, stosowane do spraw prostych pod względem faktycznym i prawnym, charakteryzujące się szybszym tempem procedowania oraz ograniczonym formalizmem (wymagana jest podstawa prawna umożliwiająca załatwienie sprawy w tym trybie). Zakres podmiotowy dopuszczalności ogólnego p.a. został wyznaczony przez określenie organu administracji publicznej (w tym trybie załatwiane są sprawy należące do właściwości organów administracji publicznej) oraz poprzez wyznaczenie kręgu podmiotów i uczestników postępowania. Zakres przedmiotowy p.a. dotyczy rozstrzygania w drodze decyzji administracyjnych spraw indywidualnych należących do właściwości organów administracji publicznej [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Beata_Springer B. Springer] ]. | '''POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE''' – ciąg czynności procesowych, realizowanych przez → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Organ_administracji_publicznej organy administracji publicznej] i inne podmioty postępowania, zmierzający do rozstrzygnięcia konkretnej sprawy. Postępowanie przed organami administrującymi możemy podzielić na: 1. p. rozstrzygające (orzekające) – jako tryb, ciąg załatwiania indywidualnych spraw administracyjnych; 2. p. pomocnicze, które zmierza do umożliwienia i zabezpieczenia właściwego przebiegu p. rozstrzygającego; 3. p. egzekucyjne (wykonawcze), którego celem jest zastosowanie środków przymusu państwowego powodujących wykonanie pewnych obowiązków. Ogólne (jurysdykcyjne) p.a. dzieli się z kolei na: p. główne – zmierzające do merytorycznego rozstrzygnięcia oraz p. nadzwyczajne – zmierzające do weryfikacji decyzji wydanej w postępowaniu głównym. Wyróżnia się ponadto p. szczególne, do których zaliczamy np. p. podatkowe, a także p. uproszczone, stosowane do spraw prostych pod względem faktycznym i prawnym, charakteryzujące się szybszym tempem procedowania oraz ograniczonym formalizmem (wymagana jest podstawa prawna umożliwiająca załatwienie sprawy w tym trybie). Zakres podmiotowy dopuszczalności ogólnego p.a. został wyznaczony przez określenie organu administracji publicznej (w tym trybie załatwiane są sprawy należące do właściwości organów administracji publicznej) oraz poprzez wyznaczenie kręgu podmiotów i uczestników postępowania. Zakres przedmiotowy p.a. dotyczy rozstrzygania w drodze decyzji administracyjnych spraw indywidualnych należących do właściwości organów administracji publicznej [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Beata_Springer B. Springer] ]. | ||
+ | <!--T:2--> | ||
'''Literatura''': B. Adamiak, J. Borkowski, ''Polskie postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne'', Warszawa 2003 ■ P. Gołaszewski, ''Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne'', Warszawa 2009. | '''Literatura''': B. Adamiak, J. Borkowski, ''Polskie postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne'', Warszawa 2003 ■ P. Gołaszewski, ''Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne'', Warszawa 2009. | ||
+ | </translate> | ||
+ | |||
+ | [[Category: Hasła]] |
Aktualna wersja na dzień 18:03, 24 maj 2018
POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE – ciąg czynności procesowych, realizowanych przez → organy administracji publicznej i inne podmioty postępowania, zmierzający do rozstrzygnięcia konkretnej sprawy. Postępowanie przed organami administrującymi możemy podzielić na: 1. p. rozstrzygające (orzekające) – jako tryb, ciąg załatwiania indywidualnych spraw administracyjnych; 2. p. pomocnicze, które zmierza do umożliwienia i zabezpieczenia właściwego przebiegu p. rozstrzygającego; 3. p. egzekucyjne (wykonawcze), którego celem jest zastosowanie środków przymusu państwowego powodujących wykonanie pewnych obowiązków. Ogólne (jurysdykcyjne) p.a. dzieli się z kolei na: p. główne – zmierzające do merytorycznego rozstrzygnięcia oraz p. nadzwyczajne – zmierzające do weryfikacji decyzji wydanej w postępowaniu głównym. Wyróżnia się ponadto p. szczególne, do których zaliczamy np. p. podatkowe, a także p. uproszczone, stosowane do spraw prostych pod względem faktycznym i prawnym, charakteryzujące się szybszym tempem procedowania oraz ograniczonym formalizmem (wymagana jest podstawa prawna umożliwiająca załatwienie sprawy w tym trybie). Zakres podmiotowy dopuszczalności ogólnego p.a. został wyznaczony przez określenie organu administracji publicznej (w tym trybie załatwiane są sprawy należące do właściwości organów administracji publicznej) oraz poprzez wyznaczenie kręgu podmiotów i uczestników postępowania. Zakres przedmiotowy p.a. dotyczy rozstrzygania w drodze decyzji administracyjnych spraw indywidualnych należących do właściwości organów administracji publicznej [ B. Springer ].
Literatura: B. Adamiak, J. Borkowski, Polskie postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2003 ■ P. Gołaszewski, Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2009.