Rzecznik Praw Obywatelskich/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Commissioner for Citizens’ Rights")
 
(Utworzono nową stronę "'''Literature''': L. Garlicki, ''Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu'', Warszawa 2016.")
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''RZECZNIK PRAW OBYWATELSKICH''' (RPO) – konstytucyjny jednoosobowy organ ochrony prawa, stoi na straży wolności i praw człowieka i obywatela określonych w konstytucji oraz w innych aktach normatywnych. Zakres przedmiotowy ochrony obejmuje wszelkie prawa i wolności przyznane obywatelom także innymi aktami normatywnymi (np. ratyfikowanymi przez Polskę umowami międzynarodowymi). RPO jest jedną z instytucji ombudsmana w Polsce, powstał w 1987 r., pierwszym RPO była prof. Ewa Łętowska. RPO jest powoływany przez sejm za zgodą senatu, którym składa coroczne informacje o swojej działalności oraz o stanie przestrzegania wolności i praw człowieka i obywatela. Kadencja wynosi pięć lat. RPO jest w swojej działalności niezawisły, niezależny od innych organów państwowych i odpowiada jedynie przed sejmem. Rzecznikowi przysługuje immunitet i nietykalność, które mogą zostać uchylone tylko przez s., musi być apolityczny (nie może być równocześnie posłem, senatorem, nie może zajmować żadnego innego stanowiska z wyjątkiem stanowiska profesora szkoły wyższej, wykonywać innych zajęć zawodowych, nie może należeć do partii politycznej, związku zawodowego ani prowadzić działalności publicznej niedającej się pogodzić z godnością urzędu). RPO działa na podstawie wniosków osób, których prawa i wolności zostały naruszone, oraz z urzędu – z własnej inicjatywy. W tym drugim wypadku może samodzielnie prowadzić postępowanie wyjaśniające, zwrócić się o zbadanie sprawy lub jej części do właściwych organów albo zwrócić się do sejmu o zlecenie → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Najwyższa_Izba_Kontroli Najwyższej Izbie Kontroli] przeprowadzenia kontroli dla zbadania określonej sprawy lub jej części. RPO wykonuje swoje zadania m.in. poprzez: podejmowanie stosownych czynności w celu likwidacji powstałych naruszeń praw lub wolności w konkretnych przypadkach; występowanie z inicjatywami mającymi na celu usunięcie hierarchicznych niezgodności występujących w aktach prawnych; kierowanie wniosków do odpowiednich organów o podjęcie inicjatywy ustawodawczej; wywieranie wpływu na kształtowanie kierunków wykładni prawa dotyczącego praw i wolności człowieka i obywatela. Przysługują mu także pewne uprawnienia dotyczące wszczęcia postępowania i brania udziału w postępowaniach przed sądami powszechnymi i administracyjnymi, żądanie wszczęcia postępowania w sprawach cywilnych i karnych, wnoszenie kasacji w postępowaniach cywilnym, karnym i sądowo-administracyjnym. RPO może także wziąć udział w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym. Struktura: jednostką pomocniczą jest Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, RPO może powołać do trzech zastępców, także pełnomocników terenowych [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Izabela_Malinowska I. Malinowska] ].  
+
'''COMMISSIONER FOR CITIZENS’ RIGHTS''' (CCR) – the constitutional one-person body of law protection, safeguarding the freedoms and rights of persons and citizens specified in the Constitution and other normative acts. The scope of subject matter of this protection covers all rights and freedoms granted to citizens also in other normative acts (e.g., international agreements ratified by Poland). CCR is one of the institutions of Ombudsman in Poland, it was established in 1987, and the first CCR was Professor Ewa Łętowska. The Commissioner is appointed by the Sejm with the consent of the Senate, whom he/she annually informs about his/her activities and reports on the degree of respect accorded to the freedoms and rights of persons and citizens. The term of office of CCR lasts 5 years. The CCR is independent in his/her activities, independent of other state organs and is accountable only to the Sejm. The Commissioner is entitled to immunity which can only be reversed by the Sejm, he/she should be apolitical (he/she cannot be at the same time a deputy, a senator, cannot hold any other post, except for a professorship in an institute of higher education, nor perform any other professional activities, he cannot belong to a political party, a trade union or perform other public activities incompatible with the dignity of his office). The CCR’s activities take place at the request of the citizens whose rights and freedoms were infringed and on his/her own initiative. In the latter case, the Commissioner may conduct an investigation on his/her own, apply for examining the case or its part to competent bodies, or he/she can apply to the Sejm to order the → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Najwyższa_Izba_Kontroli Supreme Audit Office] to conduct an inspection to examine a specific case or its part. The Commissioner executes his/her tasks through: undertaking appropriate activities in order to remove the resultant infringements of rights or freedoms in given cases, initiating actions aiming at eliminating the hierarchical discrepancies found in legal acts, approaching the relevant agencies with proposals for legislative initiative; influencing the direction of interpretation of law regarding the rights and freedoms of persons and citizens. The Commissioner is also entitled to some rights regarding initiating a procedure and taking part in examination before the common and administrative courts, demand that proceedings be instituted in civil and criminal cases, filing for cassation in civil, criminal and court-administrative proceedings. The CCR can also take part in proceedings before the Constitutional Tribunal. The structure: an auxiliary unit of the CCR is the Office of the Commissioner for Human Rights, the Commissioner can appoint up to three deputies and also field proxies [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Izabela_Malinowska/en I. Malinowska] ].  
  
'''Literatura''': L. Garlicki, ''Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu'', Warszawa 2016.
+
'''Literature''': L. Garlicki, ''Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu'', Warszawa 2016.

Aktualna wersja na dzień 15:13, 25 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

COMMISSIONER FOR CITIZENS’ RIGHTS (CCR) – the constitutional one-person body of law protection, safeguarding the freedoms and rights of persons and citizens specified in the Constitution and other normative acts. The scope of subject matter of this protection covers all rights and freedoms granted to citizens also in other normative acts (e.g., international agreements ratified by Poland). CCR is one of the institutions of Ombudsman in Poland, it was established in 1987, and the first CCR was Professor Ewa Łętowska. The Commissioner is appointed by the Sejm with the consent of the Senate, whom he/she annually informs about his/her activities and reports on the degree of respect accorded to the freedoms and rights of persons and citizens. The term of office of CCR lasts 5 years. The CCR is independent in his/her activities, independent of other state organs and is accountable only to the Sejm. The Commissioner is entitled to immunity which can only be reversed by the Sejm, he/she should be apolitical (he/she cannot be at the same time a deputy, a senator, cannot hold any other post, except for a professorship in an institute of higher education, nor perform any other professional activities, he cannot belong to a political party, a trade union or perform other public activities incompatible with the dignity of his office). The CCR’s activities take place at the request of the citizens whose rights and freedoms were infringed and on his/her own initiative. In the latter case, the Commissioner may conduct an investigation on his/her own, apply for examining the case or its part to competent bodies, or he/she can apply to the Sejm to order the → Supreme Audit Office to conduct an inspection to examine a specific case or its part. The Commissioner executes his/her tasks through: undertaking appropriate activities in order to remove the resultant infringements of rights or freedoms in given cases, initiating actions aiming at eliminating the hierarchical discrepancies found in legal acts, approaching the relevant agencies with proposals for legislative initiative; influencing the direction of interpretation of law regarding the rights and freedoms of persons and citizens. The Commissioner is also entitled to some rights regarding initiating a procedure and taking part in examination before the common and administrative courts, demand that proceedings be instituted in civil and criminal cases, filing for cassation in civil, criminal and court-administrative proceedings. The CCR can also take part in proceedings before the Constitutional Tribunal. The structure: an auxiliary unit of the CCR is the Office of the Commissioner for Human Rights, the Commissioner can appoint up to three deputies and also field proxies [ I. Malinowska ].

Literature: L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2016.

Counterliczniki