Sejmik województwa/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Voivodship sejmik")
 
(Utworzono nową stronę "'''Literature''': H. Izdebski, ''Samorząd terytorialny: podstawy ustroju i działalności'', Warszawa 2014 ■ E. Nowacka, ''Samorząd terytorialny w ustroju państwa''...")
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''SEJMIK WOJEWÓDZTWA''' – organ stanowiący i kontrolny samorządowego województwa. Pochodzi z samorządowych wyborów powszechnych, równych, bezpośrednich, odbywających się w głosowaniu tajnym. Kadencja s.woj. trwa cztery lata, licząc od dnia elekcji. S.woj. jest organem o kompetencji ogólnej, uprawnionym do podejmowania i realizowania wszystkich spraw zastrzeżonych do zakresu działania samorządowego woj. Do wyłącznej właściwości s.woj. należy stanowienia aktów prawa miejscowego, w szczególności statutu woj. oraz podejmowanie uchwał dotyczących: zasad gospodarowania mieniem woj., zasad i trybu korzystania z woj. obiektów i urządzeń użyteczności publicznej; strategii rozwoju woj. oraz programów wojewódzkich; planów zagospodarowania przestrzennego; budżetu woj.; przepisów odnoszących się do podatków i opłat lokalnych; określania zasad udzielania dotacji przedmiotowych i podmiotowych woj.; trybu pracy nad projektem uchwały budżetowej; szczegółowości układu wykonawczego budżetu samorządowego woj.; spraw majątkowych samorządowego woj.; rozpatrywania sprawozdań z wykonania budżetu woj., sprawozdań finansowych woj. oraz sprawozdań z wykonania wieloletnich programów woj.; udzielania lub nieudzielania absolutorium zarządowi woj. z tytułu wykonania budżetu samorządowego woj.; wyboru i odwołania zarządu woj. oraz ustalania wynagrodzenia marszałka woj., rozpatrywania sprawozdań z działalności zarządu woj.; powoływania i odwoływania na wniosek marszałka woj. skarbnika woj.; powierzania zadań samorządu woj. innym jednostkami samorządu terytorialnego; tworzenia związków, stowarzyszeń, fundacji oraz ich rozwiązywania, a także przystępowania do nich lub występowania z nich; przepisów odnoszących się do organizacji wewnętrznej oraz trybu pracy organów samorządu woj. S.woj. podejmuje uchwały w sprawie „Priorytetów współpracy zagranicznej województwa” oraz uczestnictwa w międzynarodowych zrzeszeniach regionalnych i innych formach współpracy regionalnej. Pracami s. kieruje wybierany przez s. przewodniczący, przy współpracy (od jednego do trzech) zastępców. Posiedzenia s.w. zwołuje przewodniczący z własnej inicjatywy, nie rzadziej niż raz na kwartał. Posiedzenie nadzwyczajne może wnioskować zarząd woj. bądź grupa co najmniej 1/4 ustawowego składu rady. Radni pracują na posiedzeniach plenarnych rady oraz merytorycznych komisji. (→[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Organ_stanowiący_i_kontrolny_samorządu_terytorialnego organ stanowiący i kontrolny samorządu terytorialnego]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jacek_Wojnicki J. Wojnicki] ].
+
'''VOIVODSHIP SEJMIK''' – a decision-making and control body of the self-government → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Województwo voivodship]. It is elected in local government elections that are universal, equal, direct, and conducted by secret ballot. The term of office of the v.s. lasts four years, counting from the day of election. The v.s. is a body with general competence, entitled to undertake and carry out all matters reserved for the scope of self-government voivodship. The exclusive properties of the v.s. include constituting local acts, in particular the statute of the v. and adopting resolutions concerning: rules of management of the property of the v., rules and mode of using the voivodship’s objects and public utility devices; development strategy of the v. and voivodship programs; spatial development plans; budget of the v.; regulations relating to local taxes and charges; defining the rules of granting subject and earmarked subsidies by the v.; mode of work on the draft budget resolution; the detailing of the executive system of the local-government budget; property issues of self-government voivodship; examining reports on implementation of budget of the v., financial statements of the v. and reports on implementation of long-term programmes of the v.; granting or not granting the vote of acceptance to the v. board for the execution of the self-government voivodship budget; election and dismissal of the v. board and determining the remuneration of the marshal of the v., considering the reports on the activity of the v. board; appointment and dismissal at the request of the voivodship marshal of the v. treasurer; entrusting the tasks of the self-government voivodship to other units of local government; creating and dissolving unions, associations, foundations, as well as deciding on joining or leaving them; regulations relating to internal organisation and the mode of work of the self-government voivodship bodies. The v.s. adopts resolutions on the “Priorities of foreign cooperation of the voivodship” and participation in international regional associations and other forms of regional cooperation. The works of the s. are run by the chairman elected by the s., in cooperation with (one to three) deputies. The meetings of the v.s. are convened by the chairman on his own initiative, at least once a quarter. Extraordinary meetings may be requested by the v. board or by a group of at least 1/4 of the statutory composition of the council. The councillors work in the plenary sessions of the council and in the subject commissions (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Organ_stanowiący_i_kontrolny_samorządu_terytorialnego decision-making and control body of local government]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jacek_Wojnicki/en J. Wojnicki] ].
  
'''Literatura''': H. Izdebski, ''Samorząd terytorialny: podstawy ustroju i działalności'', Warszawa 2014 ■ E. Nowacka, ''Samorząd terytorialny w ustroju państwa'', Warszawa 2003 ■ E. Zieliński, ''Administracja rządowa i samorządowa w Polsce'', Warszawa 2013.
+
'''Literature''': H. Izdebski, ''Samorząd terytorialny: podstawy ustroju i działalności'', Warszawa 2014 ■ E. Nowacka, ''Samorząd terytorialny w ustroju państwa'', Warszawa 2003 ■ E. Zieliński, ''Administracja rządowa i samorządowa w Polsce'', Warszawa 2013.

Aktualna wersja na dzień 11:55, 26 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

VOIVODSHIP SEJMIK – a decision-making and control body of the self-government → voivodship. It is elected in local government elections that are universal, equal, direct, and conducted by secret ballot. The term of office of the v.s. lasts four years, counting from the day of election. The v.s. is a body with general competence, entitled to undertake and carry out all matters reserved for the scope of self-government voivodship. The exclusive properties of the v.s. include constituting local acts, in particular the statute of the v. and adopting resolutions concerning: rules of management of the property of the v., rules and mode of using the voivodship’s objects and public utility devices; development strategy of the v. and voivodship programs; spatial development plans; budget of the v.; regulations relating to local taxes and charges; defining the rules of granting subject and earmarked subsidies by the v.; mode of work on the draft budget resolution; the detailing of the executive system of the local-government budget; property issues of self-government voivodship; examining reports on implementation of budget of the v., financial statements of the v. and reports on implementation of long-term programmes of the v.; granting or not granting the vote of acceptance to the v. board for the execution of the self-government voivodship budget; election and dismissal of the v. board and determining the remuneration of the marshal of the v., considering the reports on the activity of the v. board; appointment and dismissal – at the request of the voivodship marshal – of the v. treasurer; entrusting the tasks of the self-government voivodship to other units of local government; creating and dissolving unions, associations, foundations, as well as deciding on joining or leaving them; regulations relating to internal organisation and the mode of work of the self-government voivodship bodies. The v.s. adopts resolutions on the “Priorities of foreign cooperation of the voivodship” and participation in international regional associations and other forms of regional cooperation. The works of the s. are run by the chairman elected by the s., in cooperation with (one to three) deputies. The meetings of the v.s. are convened by the chairman on his own initiative, at least once a quarter. Extraordinary meetings may be requested by the v. board or by a group of at least 1/4 of the statutory composition of the council. The councillors work in the plenary sessions of the council and in the subject commissions (→ decision-making and control body of local government) [ J. Wojnicki ].

Literature: H. Izdebski, Samorząd terytorialny: podstawy ustroju i działalności, Warszawa 2014 ■ E. Nowacka, Samorząd terytorialny w ustroju państwa, Warszawa 2003 ■ E. Zieliński, Administracja rządowa i samorządowa w Polsce, Warszawa 2013.

Counterliczniki